مازوت‌سوزی در تهران نداریم/ بنزین و نفت‌گاز توزیعی در تهران و کلانشهرها ۱۰۰درصد یورو است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از اظهارنظر برخی افراد در رسانه‌ها درباره کیفیت سوخت توزیعی در تهران و توزیع مازوت در نیروگاه‌های تهران گفت: به هیچ عنوان سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران و البرز مصرف نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، جعفر سالاری‌نسب در نشست خبری که بعدازظهر امروز (چهارشنبه، هشتم آذرماه) با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، بیان کرد: به هیچ عنوان در تهران مصرف مازوت نداریم و افرادی که چنین ادعاهایی را طرح می‌کنند، باید با توجه به اینکه کیفیت سوخت و آلودگی هوا دغدغه مردم است، مستندات خود را ارائه کنند.

وی افزود: مشخصات بنزین و گازوئیل توزیعی در سطح جایگاه‌های کشور به ویژه شهر تهران کاملا مشخص است و اداره استاندارد نیز دائم با نمونه‌برداری از پالایشگاه‌ها و جایگاه‌ها، کیفیت سوخت توزیعی در سطح جایگاه‌ها را پایش و کنترل می‌کند. 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهران تأکید کرد: بنزین و نفت‌گاز توزیعی در سطح شهر تهران و کلانشهرها به‌صورت صددرصد یورو است، همچنین مقدار تولید نفت‌گاز یورو در کشور از پالایشگاه‌های اراک، اصفهان، تهران و تبریز به مقدار کافی است و حتی مازاد بر نیاز بخش حمل‌ونقل و کلانشهرها نیز تولید و توزیع می‌شود.

سالاری‌نسب با انتقاد از انتشار اخباری مبنی بر توزیع نفت‌گاز با گوگرد بالا بیان کرد: گوگرد نفت‌گاز یورو کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام است و نفت‌گاز تولیدی در پالایشگاه‌های کشور گواهینامه دارد و سیستم‌های نظارتی نیز به‌طور مرتب آن را پایش و کنترل می‌کنند.

وی افزود: بهتر است نمایندگان رسانه‌ها یکبار برای همیشه دستگاه‌هایی را که در بحث آلودگی هوا کوتاهی می‌کنند، در مقام پاسخگویی قرار بدهند. شرکت‌های تولیدکننده خودرو در کشور به مقدار مصرف سوخت خودروها و استانداردهای جهانی بی‌توجه‌اند و تنها سوخت در بحث آلودگی هوا نشانه گرفته می‌شود که متهم کردن وزارت نفت در این زمینه صحیح نیست و وزارت نفت در این باره به تکالیف قانونی خود عمل کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه بیشتر حجم نفت‌کوره‌ تولیدی در کشور صادر می‌شود، گفت: ما ملزم هستیم که مخازن سوخت مایع نیروگاهی را تکمیل کنیم و ذخیره‌سازی‌های نیروگاهی به بیش از ۸۰ درصد رسیده است و اوضاع مناسبی دارد.

سالاری‌نسب افزود: بیش از ۸۵ درصدی مصرف سوخت نیروگاه‌ها با گاز طبیعی ازسوی شرکت ملی گاز ایران تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حتی در بعضی از نیروگاه‌ها، مصرف نفت‌گاز نیروگاه‌ها هم دارای استاندارد یوروست، تأکید کرد: زمستان پارسال، برخی از ذخیره‌سازی‌های نیروگاهی حتی تا سه بار پر و خالی شدند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: متأسفانه در مصرف سوخت از قاعده صحیحی پیروی نمی‌ شود و مصرف انرژی در کشور ما بسیار فراتر از سرانه مصرف در جهان است بنابراین دولت باید دائم، تراز تولید و مصرف سوخت را پایش و کنترل کند.

سالاری‌نسب تصریح کرد: با احتساب مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع عمده، روزانه نزدیک به ۳۰۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور به روش‌های مختلف جابه‌جا می‌شود، همچنین روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع می‌شود و مصرف بنزین کشور ۱۳ درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی کیفیت بنزین یورو را کاملا قابل‌قبول و حتی بهتر از بنزین سوپر اعلام کرد و گفت: در همه کلانشهرها بنزین یورو توزیع می‌شود و بنزین سوپر نیز با توجه به نیاز کشور و بحث ناترازی در حال توزیع است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: در همه روزهای سال سوخت بی‌وقفه توزیع می‌شود و حتی در ایام مخلتف سال از جمله اربعین و تعطیلات نوروزی و ایام تابستان سوخت به‌صورت ویژه و شبانه‌روزی توزیع می‌شود.

سالاری‌نسب افزود: تولید گاز در کشور نیز به زحمت و با همه توان در شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود، اما مصرف آن در کشور بسیار بالا بوده و نیاز است در این باره فرهنگ‌سازی شود تا گاز و فرآورده‌ای که با این زحمت در کشور تولید می‌شود، به راحتی هدر نرود.

وی افزود: دولت سوخت را به‌صورت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌دهد، اما حدود پنج درصد مردم از گاز طبیعی برخوردار نیستند که برای این افراد و در نقاطی نیز که گازکشی انجام نشده است، گاز مایع با قیمت یارانه‌ای توزیع می‌شود که به ازای هر کیلوگرم ۲۳۰ تومان و برای هر کپسول ۱۱ کیلویی ۲ هزار و ۵۳۰ تومان محاسبه می‌شود، همچنین برای مصرف گرمایشی این خانوارها از طریق سهمیه‌بندی در سدف (سامانه ثبت درخواست فرآورده‌های نفتی)، نفت سفید دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گاز مایع را به شرکت‌های موزع تحویل می‌دهد و نظارت بر نحوه توزیع گاز مایع و نیز نحوه دریافت نرخ خدمات توزیع در کشور به‌عهده وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) است.

سالاری‌نسب افزود: دولت به‌منظور جلوگیری از مصارف غیرمتعارف و سؤاستفاده‌های احتمالی، برای آن دسته از افرادی که دسترسی به گاز طبیعی دارند، قیمت گاز مایع را به قیمت فوب خلیج‌فارس محاسبه می‌کند که این شامل حدود پنج درصد از مصرف کل گاز مایع توزیعی در کشور است.

وی تاکید کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت نفت تنها متولی تولید و توزیع است، اما متأسفانه هر کپسول گاه تا ۲۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. این امر در حالی است که وزارت نفت بیش از اندازه گاز مایع را توزیع کرده است و در اختیار شرکت‌های توزیع‌کننده قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد گاز مایع توزیعی در کشور به‌صورت الکترونیک تحویل می‌شود.

کد خبر 633850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =