افزایش ۱۴ درصدی صادرات گاز مایع و ۳۶ درصدی صادرات قیر کشور در ۷ ماه ۱۴۰۲

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از رشد ۱۴ درصدی صادرات گاز مایع و ۳۶ درصدی صادرات قیر کشور در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: صادرات متانول نیز در این مدت روندی افزایشی را در مقایسه با مدت مشابه پارسال طی کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدحمید حسینی در نشست «موانع پیش‌ روی حوزه تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی» که پیش از ظهر امروز (یکشنبه، ۱۹ آذرماه) با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در محل این اتحادیه برگزار شد، گفت: در هفت ماهه امسال، ۶ میلیون و ۷۵۷ هزار تن گاز مایع به ارزش یک میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار در کشور صادر شد. این رقم در مدت مشابه پارسال ۵ میلیون و ۱۷۵ هزار تن به ارزش ۹۶۴ میلیون دلار بود که حاکی از رشد ۱۴ درصدی افزایش صادرات گاز مایع در کشور است.

وی افزود: توان تولیدی گاز مایع در کشور بسیار مطلوب است و هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۲ میلیون تن گاز مایع در پالایشگاه‌های نفتی و گازی کشور تولید می‌شود که با توجه به پوشش ۹۷ درصدی گازرسانی در کشور، تنها ۲ میلیون تن از آن در داخل کشور به مصرف می‌رسد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره مقدار صادرات قیر گفت: امسال ۳ میلیون و ۳۳۹ هزار تن قیر به ارزش یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار در هفت ماهه امسال صادر کردیم. این عدد پارسال ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۴ میلیون دلار بود که حاکی از رشد ۳۶ درصدی صادرات قیر در کشور است.

حسینی افزود: در هفت‌ ماهه امسال همچنین ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار تن فرآورده‌های روغنی به ارزش یک میلیارد و ۸۹ میلیون دلار صادر شد. صادرات فرآورده‌های روغنی در مدت مشابه پارسال ۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تن، معادل یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار بود.

وی درباره مقدار صادرات پارافین کشور در سال جاری گفت: در هفت ماهه امسال ۱۶۰ هزار تن به ارزش ۱۲۲ میلیون دلار پارافین صادر شده است که این مقدار پارسال ۱۴۱ هزار تن به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار بود.

روند رو به رشد صادرات متانول در سال ۱۴۰۲

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره صادرات فرآورده‌های پتروشیمی در هفت ماهه امسال گفت: با اصلاح نرخ خوراک از سوی دولت، در هفت ماهه امسال ۵ میلیون و ۶۴۲ هزار تن متانول به ارزش یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون دلار صادر شده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵ میلیون و ۴۷۱ هزار تن بود.

حسینی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید متانول در کشور هم‌اکنون ۱۴ میلیون تن است که به‌زودی به ۲۴ میلیون تن می‌رسد، افزود: کل بازار صادراتی متانول در دنیا حدود ۸۰ میلیون تن است و خوشبختانه امسال صادرات ما در فرآورده متانول خوب بود.

وی درباره صادرات پلیمرها به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین کالای صادراتی در فرآورده‌های نفت و پتروشیمی بیان کرد: امسال یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن پلیمر به ارزش یک میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار از کشور صادر شد، در حالی که صادرات این محصول پارسال ۲ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۷۴ میلیون دلار بود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به پیش‌بینی حدود ۱۲ میلیارد دلاری ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ گفت: صادرات اوره نیز امسال ۳ میلیون و ۵۱۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۸ میلیون دلار بود، این در حالی است که پارسال ۳ میلیون و ۳۵۱ هزار تن از این محصول به ارزش یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار صادر شد.

حسینی تأکید کرد: در کشور سالانه حدود ۷.۵ میلیون تن اوره تولید می‌شود که با راه‌اندازی واحدهای جدید اوره در حال افزایش است.

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی باید در جهت حمایت از تولید باشد

احمد معروفخانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز در این نشست با انتقاد از تصمیم اخیر بانک مرکزی درباره رفع تعهد ارزی اعضای تولیدکننده قیر، هیدروکربن و روانکارها از تاریخ ۱۵ آبان امسال که مشمول ارائه در سامانه نیما شده است، گفت: این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که با گروه کالایی این اعضا همخوانی ندارد و نماینده‌های اتاق بازرگانی، انجمن قیر، اعضای اتحادیه و انجمن صنفی - کارفرمایی در کمیته اقدام ارزی همه به اتفاق توجیه کارشناسی این تصمیم را رد و تأیید کردند که آسیب‌های فراوانی را به صنعت صادرات فرآورده نفت و پتروشمی وارد می‌کند و موجب عدم انتفاع و تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود.

وی افزود: وزارت نفت و وزارت صمت نیز به عنوان وزارتخانه‌های تخصصی مرتبط با این حوزه، مخالف این تصمیم بانک مرکزی بودند و به‌رغم مکاتبات این دو وزارتخانه سرانجام این تصمیم اتخاذ شد که در بلندمدت می‌تواند موجب کاهش آمار صادرات ما در فرآورده‌های کربوری و هیدروکربوری شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی مقدار صادرات فرآورده‌های نفتی در سال گذشته را ۴.۶ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این رقم تا پایان امسال روندی کاهشی داشته باشد و امیدواریم دولت در این باره تصمیم‌های حمایتی اتخاذ کند.

معروفخانی با اشاره به اینکه خوراک در بورس انرژی و کالا با رقابت به‌دست ما می‌رسد و تأمین می‌شود، افزود: تأمین خوراک و هزینه حمل و فروش فرآورده نیز به صادرکنندگان تحمیل می‌شود که سرانجام موجب عدم‌النفع اقتصادی صادرکننده خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: دولت در حوزه خام‌فروشی حمایت از صنایع داخلی را بیشتر کند.

مرز افغانستان ملاک تشخیص کیفیت فرآورده ایران نیست

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی همچنین در واکنش به انتشار اخبار گاه و بیگاه فضای مجازی مبنی بر بازگشت محموله‌های فرآورده ایران از مرز کشور افغانستان به دلیل پایین بودن کیفیت فرآورده با رد این شایعات گفت: مرز کشور افغانستان ملاک تشخیص استاندارد بودن کیفیت فرآورده‌های نفتی ایران نیست و این اخبار درباره بی‌کیفیت بودن فرآورده نفتی ایران و بازگشت آن با هدف ایجاد تشنج در فضای سیاسی و تولید داخلی کشور منتشر می‌شود.

معروفخانی گفت: در این باره استاندارد صحیحی در مرز حاکم نیست و همان هم به لحاظ کارشناسی پر از ایراد و ابهام است و اساساً چنین اخباری با اغراض مختلف منتشر می‌شود. تعاریفی را برای خودشان دارند که به خود آن تعاریف نیز ایرادات فراوانی به لحاظ کارشناسی وارد است و در برخی موارد با استانداردهای یورو ۱ و در برخی موارد با یورو ۴ و یا ۵ مطابقت دارد.

وی بیان کرد: وضع مرز افغانستان امروز به این شکل است که استاندارد مشخصی درباره کیفیت بنزین وجود ندارد.

کد خبر 634375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =