حرکتِ کردستان روی ریل بهینه‌سازی مصرف/ چند موتورخانه اصلاح و بهسازی شد؟

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان اعلام کرد که تاکنون با اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه ۵۲۳ مشترک خانگی و تجاری به‌طور میانگین ۲۲ درصد در مصرف گاز این واحدها صرفه‌جویی شده است.

به گزارش شانا، حدود سه سال پیش بود که شرکت ملی گاز ایران در آیینی از طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری رونمایی کرد و همسو با سیاست‌های کلان وزرات نفت مبنی بر بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و هزینه مشترکان، همچنین ایجاد اشتغال در کشور، اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت تا با حمایت مالی و فنی از آن دسته از مشترکان گاز طبیعی که سیستم موتورخانه مرکزی گرمایشی دارند، نسبت به بررسی وضع فنی آنها به‌صورت رایگان اقدام شود.

>>> بیشتر بخوانید؛

دست پُر وزارت نفت برای رویارویی با زمستان/ ذخیره‌سازی بی‌سابقه گاز همگام با اجرای طرح‌های بزرگ بهینه‌سازی مصرف

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، تعداد بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در سال نخست اجرا ۹ هزار و سال دوم ۳۴ هزار بوده و اکنون به حدود ۸۰ هزار رسیده است که از روند رو به افزایش استقبال مشترکان از اجرای این طرح حکایت دارد. 

بر این اساس، با اختصاص و پرداخت هزینه‌های لازم توسط شرکت ملی گاز ایران، سیستم موتورخانه مشترکان در بخش‌های سرویس و تنظیم مشعل، عایق‌کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضدرسوب مغناطیسی ارزیابی، اصلاح و بهینه‌سازی می‌شود که مشترکان واجد شرایط و شرکت‌های دارای رتبه یک تا پنج تأسیسات از سازمان برنامه و بودجه یا شرکت‌های معرفی‌شده توسط اتحادیه شوفاژکاران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم ثبت‌نام از این سامانه استفاده کنند.

پس از گذشت بیش از سه سال، سراغ برخی شرکت‌های گاز استانی به‌ویژه استان‌های بزرگ و پرمصرف رفتیم تا چند و چون اجرای این طرح مهم را جویا شویم. پس از خراسان رضوی، تهران و فارس، اقدام‌های اجراشده در استان کردستان را مرور می‌کنیم.

درخواست ۱۲۵۵ مشترک در کردستان برای بهسازی موتورخانه‌ها

احمد فعله‌گری، مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه تاکنون ۱۲۵۵ مشترک در این استان برای بهسازی موتورخانه‌های خود در سامانه اعلام‌شده ثبت‌نام کرده‌اند، توضیح داد: از این تعداد تاکنون عملیات بهینه‌سازی موتورخانه ۵۲۳ مشترک خانگی و تجاری معادل ۱۹۲۰ واحد موتورخانه تکمیل شده است.

صرفه‌جویی ۲۲ درصدی با هزینه‌کرد ۷۵ میلیارد ریال

وی افزود: برای اصلاح و بهینه‌سازی این تعداد موتورخانه در استان کردستان تاکنون ۷۵ میلیارد ریال هزینه شده که میانگین صرفه‌جویی ناشی از این اقدام در کل اشتراک‌ها ۲۲ درصد و معادل ۵ میلیون مترمکعب در استان بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان با اشاره به دیگر اقدام‌های این مجموعه همسو با بهینه‌سازی مصرف انرژی، از اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در اداره‌ها و مدارس خبر داد و گفت: آموزش همگانی در دستور کار شرکت گاز است و در همه مقاطع آموزشی دنبال می‌شود، همچنین مصرف گاز صنایع در قالب ماده ۵ قانون هوای پاک، برگزاری دوره‌های ممیزی انرژی و... پیگیری می‌شود.

کد خبر 634376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =