استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای بهبود بهره‌وری در صنعت نفت

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: ضرورت استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت این است که بتوانیم از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود بهره‌وری در این صنعت استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدیا مطهری امروز (سه‌شنبه، ۲۱ آذرماه) در نشست خبری دومین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری و افزایش تولید دانش‌بنیان در زنجیره ارزش صنعت نفت (پتروتک) که هفته آینده برگزار می‌شود، افزود: وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بر اساس اعلام سخنگوی هیئت دولت و گزارش معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست جمهوری رتبه نخست را در حمایت از نخبگان و تولید بار اول در کشور داشته است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد زیست‌بوم نوآوری در صنعت نفت به‌خوبی کار می‌کند و خروجی قابل اعتنایی است.

دبیر رویدادهای کنفرانس و همایش پتروتک ۲ با اشاره به اینکه رتبه اول وزارت نفت در تولید بار اول بیش از آنکه شاخصی از حمایت وزارت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، نشان‌دهنده همکاری مؤثر بازیگران مختلف زیست‌بوم در صنعت نفت است، گفت: ما در وزارت نفت این فرصت را داشته‌ایم که از بازیگران مختلف زیست‌بوم استفاده کنیم و بهره‌مندی بیشتری داشته باشیم که توفیقی برای ما است.

مطهری با بیان اینکه همه اعضای زیست‌بوم این تلاش را داشته باشند تا بهره بیشتری در ساخت، طراحی و اجرای تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت داشته باشیم و به موضوع اصلی که افزایش تولید کشور و رشد اقتصادی است کمک کنیم، افزود: در شعار امسال بحث افزایش تولید را داریم و از همین رو افزایش تولید نفت از ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: باید بتوانیم با افزایش تولید نفت به رشد اقتصادی که سیاست‌گذار ترسیم کرده است، دست یابیم.  

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه در این چارچوب وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران سهم عمده و بسزایی در تحقق رشد اقتصادی ترسیم شده در برنامه هفتم توسعه خواهد داشت، افزود: ضرورت استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت این است که بتوانیم از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود بهره‌وری در صنعت نفت استفاده کنیم.

مطهری ادامه داد: با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، با کاهش زمان اجرای پروژه، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و کیفیت تولید نیز بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه تلاقی گره خوردن افزایش تولید در کنار دانش‌بنیان بودن یک ضرورت است، گفت: کنفرانس پتروتک ۲ در جایگاه خود می‌خواهد با حضور بازیگران مختلف، ظرفیت‌های نخبگانی و مردمی کشور این دو موضوع را به هم نزدیک کند.

دبیر رویدادهای کنفرانس و همایش پتروتک ۲ افزود: با درک این موضوع در شرکت ملی نفت ایران چند عنوان اصلی برای برگزاری نشست‌ها هدف‌گذاری شده که در این چارچوب حرکت می‌کند و ما آنها را تحول‌آفرین می‌دانیم.

مطهری با اشاره به اینکه یکی از نشست‌ها در این چارچوب تعریف‌شده، نشست پایلوت‌های میدانی ازدیاد برداشت است، ادامه داد: بر اساس هدف‌گذاری‌ها شرکت ملی نفت ایران در چشم‌انداز، ظرفیت تولید روزانه نفت باید به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد و انتظار است ۹۰۰ هزار بشکه از این میزان از محل ازدیاد برداشت باشد.

وی تصریح کرد: این افزایش تولید، در رشد اقتصادی کشور سهمی بسزا ایفا کند، زیرا حرکت به سمت پایلوت‌های میدانی ازدیاد برداشت که مبین داشتن فناوری ازدیاد برداشت است اهمیت زیادی دارد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: در این زمینه اقدام‌هایی از دو سال گذشته آغاز شده است و از وضع و فعالیت‌های فناورانه در این نشست رونمایی خواهد شد.

مطهری با بیان اینکه نشست دیگر، نشست هوشمندسازی است، گفت: حدود یک ماه پیش موافقت‌نامه تأسیس مرکز راهبری هوش مصنوعی برای هوشمندسازی میدان‌ها نفتی و گازی بین شرکت ملی نفت ایران و معاون علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری امضا شد که بر اساس آن شرکت ملی نفت ایران ۱۵ میدان نفت و گاز را با استفاده از هوش مصنوعی، هوشمند خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه در این اقدام، ارزش‌افزوده زیادی نهفته است، افزود: هوشمندسازی میدان‌ها نفت و گاز، یک بازار کارآفرینانه ویژه برای نخبگان در حوزه آی‌تی فراهم می‌کند و بازار اشتغال خوبی در این زمینه خواهد بود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: هوشمندسازی میدان‌های نفت و گاز، به افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی منجر خواهد شد. این در حالی است که در کشور با محدودیت‌های تأمین انرژی مواجهیم و با توجه به لزوم افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها، این موضوع اولویت بالایی دارد.

مطهری با بیان اینکه هوشمندسازی میدان‌های نفت و گاز، همچنین به حفاری هوشمند کمک می‌کند، گفت: آمریکا اکنون به تولید روزانه تا ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز دست یافته که با همین حفاری‌های پیشرفته و هوشمندسازی محقق شده است، زیرا با این اقدام زمان حفاری کاهش می‌یابد و اهداف تولید محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری و نگهداری پیشگیرانه زیر نظر هوش مصنوعی در این نشست بررسی خواهد شد، افزود: همچنین تجربه‌های جهانی در این زمینه ارائه خواهد شد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: از سوی دیگر، سیستم‌های اندازه‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی را داریم که این سیستم ازسوی شرکت‌های پیشرو نفتی بین‌المللی اجرا می‌شود و با تقویت این مقوله شاهد جهش قابل‌توجهی در تولید نفت خواهیم بود.

مطهری تأکید کرد: استفاده از منابع نامتعارف (شیل‌های نفتی) موضوع نشست بعدی است. در چند سال گذشته شرکت ملی نفت ایران با همکاری بازیگران زیست‌بوم اقدام‌های خوبی برای تولید از مخازن نامتعارف نفت و گاز انجام داده که در وقت مقتضی قراردادهای خوبی امضا خواهد شد.

کد خبر 634500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =