دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف در قبال رفع معضل آلودگی هوا وظیفه دارند

رئیس‌جمهوری گفت: همه سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف به موجب قانون در قبال رفع معضل آلودگی هوا وظیفه دارند و باید نسبت به عملکرد خود به مردم گزارش دهند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، نشست شورای‌عالی محیط زیست عصر سه‌شنبه (۲۱ آذرماه) به ریاست سیدابراهیم رئیسی با بررسی دو دستور کار عملکرد دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون هوای پاک و همچنین موضوع انتزاع و یا ارتقای برخی نقاط حفاظت شده در کشور برگزار شد.

رئیس‌جمهوری در این نشست ناظر به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست درباره عملکرد دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون هوای پاک، با تاکید بر ضرورت بررسی میزان واقع‌نگری و قابلیت اجرای این قانون، ‌مشخص شدن سهم دستگاه‌ها در آلایندگی، بررسی دقیق علت کاهش یا افزایش آلودگی در استان‌های مختلف و تعیین زمان‌بندی برای اجرای تکالیف و وظایف هر دستگاه در این زمینه تصریح کرد:‌ همه سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف به موجب قانون در قبال رفع معضل آلودگی هوا وظیفه دارند و باید نسبت به عملکرد خود به مردم گزارش دهند و اگر هم در بخشی از اجرای وظایف خود با مانعی روبه‌رو هستند آن را به صراحت اعلام کنند.

وی با اشاره به نواقص پیشنهادهای مطرح شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اجرای این قانون، این سازمان را مکلف کرد با در نظر گرفتن همه جوانب اقلیمی و استانی و ارگانی و سازمانی در مدتی کوتاه نسبت به اصلاح و ارائه پیشنهادهای مطرح شده اقدام کند.

رئیسی حفاظت از محیط زیست را وظیفه شرعی، قانونی و انسانی همگان دانست و با تاکید بر ضرورت اجرای کامل تکالیف قانونی از سوی دستگاه‌های اجرائی کشور گفت‌: اینکه در قانون اساسی ما فرآیند توسعه فرع بر حفظ محیط زیست قلمداد شده از نشانه‌های مترقی بودن قانون اساسی است که باید به دقت اجرا شود. در موارد استثنایی و ضروری برنامه‌های توسعه که با زندگی مردم گره خورده نیز حل مشکل باید با جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط زیست همراه باشد.

رئیس‌جمهوری ضمن تقدیر از اهتمام وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به موضوع برقی کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی، همه بخش‌های اداری و اجرایی کشور را برای کمک به تسریع در تحقق این برنامه و هدف مهم برای کاهش آلودگی هوا فراخواند.

وی با تأکید بر توجه به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حفظ محیط زیست و اهتمام به مردمی‌سازی در این عرصه و نقش دادن به اقشار مختلف مردم به‌عنوان بهترین حافظان محیط زیست، ‌ نگاه ویژه به دیدگاه‌های تخصصی و بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران حوزه محیط زیست را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در این زمینه خواستار شد.

کد خبر 634506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =