راهکار بهینه‌سازی مصرف سوخت افزایش قیمت نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: راه بهینه‌سازی مصرف سوخت افزایش قیمت آن نیست، بلکه راه‌های دیگری هم وجود دارد.

به‌ گزارش شانا به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف امروز (چهارشنبه، ۲۲ آذرماه) در نخستین همایش حمل‌ونقل و توسعه اقتصادی با بیان اینکه نیازمند رسیدن به فهم مشترک برای حل مسائل هستیم، زیرا سرمایه‌های لازم در کشور وجود دارد، اظهار کرد: امروز باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم و تورم را تک‌رقمی کنیم.

وی افزود: در حوزه حمل‌ونقل، سوخت با مبلغ بسیار اندک توزیع می‌شود، چنانچه گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان است، اما باز هم هزینه تمام‌شده حمل‌ونقل ما بسیار بالاست. روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت در کشور هدر می‌دهیم که اگر بشکه‌ای ۸۵ دلار محاسبه کنیم، سالانه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار می‌شود، زیرا باید کیک اقتصاد خود را در شرایطی که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار داریم، کوچک کنیم و چرا خودمان هم به خودمان ظلم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها بی‌شک ایراد ماست، اما راه بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز افزایش قیمت آن نیست، بلکه راه‌های دیگری هم وجود دارد، وقتی سرمایه در حال از بین رفتن است باید از سوی دولت، بخش خصوصی و مردم بهینه شود و اگر همه با هم از آن منفعت ببریم این ۱۰۰ میلیارد دلار تبدیل به سرمایه ملی ما خواهد شد.

قالیباف با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید از طریق بهینه‌سازی در مصرف به بهره‌وری برسد، گفت: زمانی که دولت امکان خرید دستگاهی برای بهینه‌سازی را ندارد بخش خصوصی حاضر است این کار را انجام دهد، به‌ویژه وقتی ببیند این کار هم برای خودش و هم برای کشور منفعت دارد.

وی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل و پیشران بودن آن در کنار حوزه نفت، گاز و معادن که منفعت آن شامل حال nd'v حوزه‌ها نیز خواهد شد، تصریح کرد: ترانزیت ما پیش از اینکه برای ما جنبه اقتصادی داشته باشد، جنبه امنیت ملی دارد، قدرت بازدارندگی به همراه می‌آورد و فرصت‌های بزرگی برای ما تولید می‌کند، اما اکنون بزرگ‌ترین درد ما ایجاد زیرساخت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه ریل در جاهایی گره ترافیکی داریم و در مسیرهایی شاید چند روز یکبار یک قطار روی آن حرکت کند. امروز از حدود ۱۴ هزار کیلومتر ریل، ۴ هزار کیلومتر آن هیچ تأثیری در بهره‌وری کشور و اولویتی برای ساخت نداشته است. یعنی جایی ریل ساخته‌ایم که نیازی نبوده و فقط پول نفت است که می‌توان آن را این‌گونه هدر داد. اگر آن را به‌درستی هزینه کرده بودیم کریدور ۳۲۰۰ کیلومتری در حوزه شرق به غرب و جنوب به شمال در این وضع باقی نمی‌ماند.

قالیباف با بیان اینکه کشور سرشار از منابع انسانی غنی، متعهد، متخصص و فنی و در کنار آن سرشار از سرمایه‌های مادی است، گفت: امروز به اندازه‌ای که دولت از معادن کشور که بزرگ‌ترین امکان انفال ما است سهم دارد و بهره‌برداری می‌کند، به همان میزان نیز در حال دادن مابه‌التفاوت گازوئیل به معدن‌داران است که کار را بی‌فایده می‌کند.

کد خبر 634546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =