حمایت عملی شرکت ملی نفت از گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه/ افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن تأکید بر حمایت جدی از گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و اشاره به اقدام‌های مهم دولت سیزدهم در این زمینه اظهار کرد: چالش‌های عملیاتی باید به مسائل فناورانه تبدیل شوند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر روز چهارشنبه (۲۲ آذرماه) در نشستی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه این دانشگاه جزو برترین دانشگاه‌های کشور در زمینه فناوری است، اظهار کرد: پروژه‌های کنونی که در آن همکاری فناورانه بین نفت و دانشگاه برقرار است تا حصول نتیجه باید پیگیری شوند.

وی افزود: اقتصاد نفت و گاز باید دانش‌بنیان شود و در این مسیر شرکت ملی نفت ایران همکاری‌های علمی و فناورانه با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را گسترش داده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر لزوم حرکت به سمت گسترش پایلوت‌های فناورانه، گفت:‌ در گذشته ارتباط بین دانشگاه و صنعت ضعیف بود و باید در این مسیر اقدام‌های مختلف و ساختاری انجام شود تا اصحاب دانشگاه به شناخت عمیق‌تری از پیچیدگی‌های عملیات در نفت برسند.

خجسته‌مهر تصریح کرد: در این مسیر برنامه‌هایی مانند اردوی راویان پیشرفت و برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های مختلف در سطح صنعت نفت با حضور استادان و دانشجویان می‌تواند به شناخت بهتر از ظرفیت‌ها  و پیچیدگی‌های عملیاتی صنعت نفت کمک کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر ضرورت ایجاد میدان‌های نفت و گاز دیجیتال افزود: در پرتو تحول دیجیتال و هوشمندسازی، مرکز راهبری هوش مصنوعی و میدان‌های هیدروکربوری دیجیتال را ایجاد خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن ۱۵ میدان نفت و گاز دیجیتالی

خجسته‌مهر اظهار کرد: در این مسیر باید ۱۵ میدان نفت و گاز دیجیتال را عملیاتی کنیم که هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی را کاهش خواهد داد و نظارت لحظه‌ای را در همه مراحل برای پایداری تولید نفت و گاز و بررسی مشکلات عملیاتی به شکل هوشمند امکان‌پذیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در فاز ۱۱ پارس جنوبی یک عملیات مهندسی ویژه انجام شد، گفت: این پروژه در بخش تصمیم‌گیری مدیریتی و در بخش عملیاتی یکی از منحصربه‌فردترین و خاص‌ترین پروژه‌های صنعت نفت است و متخصصان شرکت ملی نفت ایران در این مسیر دستاورد بزرگی را رقم زدند که واکنش‌های جهانی نیز به همراه داشت.

خجسته‌مهر با بیان اینکه در دو سال گذشته اقدام‌هایی مختلف و مهم در شرکت ملی نفت ایران انجام شده است، افزود: در بخش تولید و صادرات دستاوردهای بزرگی رقم خورد و اکنون رشد ۶۰ درصدی در بخش تولید نفت نسبت به آغاز دولت ثبت شده است که همین مسئله در افزایش صادرات نفت ایران نیز تأثیرگذار بود.

در ابتدای این نشست، عباس موسوی، سرپرست دانشگاه صنعتی شریف، طرح‌های دانش‌بنیان و پروژه‌های در حال اجرای این دانشگاه در بخش بالادستی نفت را تشریح کرد.

وی از حمایت‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در زمینه گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان، برگزاری اردوهای راویان پیشرفت و افزایش همکاری صنعت و دانشگاه قدردانی کرد.

لزوم صبوری برای به ثمر رسیدن اقدام‌های فناورانه

در ادامه مهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران هم با بیان اینکه مسئله‌محوری برای ما مهم است، افزود: در بخش‌های مختلف شاهد رقم خوردن اتفاق‌های خوبی در بخش همکاری‌های صنعت و دانشگاه هستیم که در دانشگاه صنعتی شریف نیز این مسئله با دستاوردهای خوبی همراه بوده است.

وی تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران در مسیر اجرای طرح‌های مطالعاتی و دانش‌بنیان در بخش عملیات ریسک‌هایی پذیرفت که نتیجه بخش بود و منتهی به رقم خوردن دستاوردهای مطلوبی شده است که ضرورت دارد در این بخش صبر کافی برای به ثمر رسیدن اقدام‌های فناورانه وجود داشته باشد.

جمعی از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف دیدگاه‌ها و نکات خود را برای بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه تبیین کردند و پروژه‌های در حال اجرای این دانشگاه در میدان‌های نفت و گاز نیز به تفکیک تشریح شد.

در پایان این مراسم از سامانه سطحی و مجموعه ابزار نمودارنگار تولید چاه‌های نفت و گاز رونمایی شد.

کد خبر 634562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =