۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
  • کد خبر: 634755
ایستگاه آرادان؛ نماد تمام‌ایرانی 

تکمیل رینگ شرقی کشور که به صورت ضربتی از زمستان سال گذشته کلید خورده، این روزها به مراحل پایانی خود نزدیک شده است و در گام‌های پایانی آن، تاسیسات تقویت فشار گاز آرادان در مسیر خط اصلی ۴۸ اینچ شمال-شمال شرق کشور، زمینه ساز افزایش پایداری انتقال گاز به مناطق شمالی کشور می‌شود.

تاسیسات تقویت فشار گاز آرادان را باید نقطه عطفی در ایرانی‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی برشمرد، زیرا برپایه گزارش‌ها، بیش از ۹۰ درصد کالاهای این پروژه از جمله توربوکمپرسور، سیستم کنترل ظروف تحت فشار، برق و شیرآلات و... از شرکت‌های ایرانی تامین شده است. با بهره‌برداری از این تاسیسات راهبردی، افزون بر تقویت شبکه و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز سمنان و پارچین، زمینه انتقال روزانه پنج میلیون مترمکعب گاز بیشتر به مناطق شمال و شمال شرق کشور فراهم می‌شود.

منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران که به عنوان یکی از مناطق عملیاتی شرکت انتقال گاز ایران در هفت استان کشور فعالیت می‌کند، به تازگی راه اندازی، راهبری و بهره‌برداری از تاسیسات تقویت فشار آرادان را به عهده گرفته است. گزارش پیش رو درباره بازدید اخیر غلامعباس حسینی، مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران از این تاسیسات که در ادامه می‌خوانید.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران دربازدید از این تاسیسات گفت: کارکنان این شرکت برای پایداری انتقال گاز در سال گذشته به طور شبانه‌روزی تلاش کردند و امسال نیز با آمادگی کامل وارد فصل سرد سال شده‌اند.

غلامعباس حسینی با بیان اینکه دیگر تابستان و زمستان برای صنعت گاز تفاوتی ندارد، افزود: ۶ ماه نخست امسال روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها منجر به افزایش ذخیره‌سازی سوخت مایع در این واحدها شد.

به گفته وی، بیش از ۹۰ درصد تعمیرات پیش‌بینی شده مناطق ده‌گانه شرکت انتقال گاز ایران در کوتاه‌ترین زمان انجام شده و تعمیرات باقیمانده نیز براساس برنامه و اولویت در جریان است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران یکی از مناطقی به شمار می‌آید که بیشترین تعمیرات پیش بینی شده را در دستور کار داشت و خوشبختانه همه این برنامه‌ها محقق شده است.

وی یادآور شد: کریدور اصلی شبکه انتقال گاز شمال، شمال شرق و غرب کشور از منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران عبور می‌کند و زمستان سال گذشته زمستان فشار سنگینی بر کارکنان این منطقه تحمیل شد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اعلام کرد: حراست و اچ اس ئی منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران در میان مناطق این شرکت و شرکت های تابعه صنعت گاز رتبه برتر را کسب کرده‌اند که از آنها قدردانی می‌کنم.

همکاری برای ذخیره‌سازی گاز در شوریجه

حسینی با بیان اینکه امسال وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم، گفت: واردات از ترکمنستان براساس قرارداد در جریان است. ذخیره‌سازی خوبی نیز در مخازن انجام شده است. با همکاری منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران و ارسال یک توربین، ذخیره سازی مناسبی نیز در شوریجه انجام شد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اعلام کرد: فاز نخست خط لوله انتقال گاز تقویتی دشتک - نهبندان به طول ۹۰ کیلومتر در حال آزمایش است که با بهره‌برداری از آن شاهد افزایش پایداری شبکه استان خراسان جنوبی خواهیم بود. خط لوله صالح آباد - تربت جام نیز در آینده نزدیک تزریق گاز می‌شود.

وی ادامه داد: تاسیسات تقویت فشار گاز آرادان، می‌تواند زمینه‌ساز تقویت شبکه و ایستگاه‌ها سمنان و پارچین شود. افزون براین، تاسیسات آرادان در پیک مصرف می‌تواند پنج میلیون مترمکعب گاز بیشتری را به شبکه این مناطق منتقل کند.

وی با اشاره به راه اندازی تاسیسات تقویت فشار گاز آرادان یادآور شد: عصر چهارشنبه دستور راه‌اندازی این تاسیسات از سوی معاون وزیر نفت صادر و جمعه شب این تاسیسات وارد مدار شد.

افزایش ۵۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت انتقال گاز

حسینی با اشاره به دیگر اقدام‌های این شرکت گفت: تاسیسات تقویت فشار گاز خط دهم سراسری (نورآباد ۱۰، دوراهان ۱۰ و پل کله ۱۰) نیز راه اندازی شده است. ظرفیت انتقال گاز مرکز کشور حدود ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته که این موضوع قابلیت اطمینان انتقال گاز در این مناطق را افزایش می‌دهد.

ذخیره سازی ۸۲۰ میلیون مترمکعب گاز

مدیر منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران با ارائه گزارشی از اقدام‌های سال گذشته، فعالیت های امسال و برنامه های سال آینده این منطقه گفت: این منطقه هفت استان تهران، قزوین، البرز، قم و بخش هایی از استان‌های زنجان، سمنان و مرکزی را تحت پوشش دارد.

مهدی زارع با بیان اینکه با بهره برداری از بیش از سه هزار و ۷۹۷ کیلومتر خطوط لوله، وظیفه انتقال حدود ۴۰ درصد گاز کل کشور را برعهده داریم، افزود: منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران تنها منطقه عملیاتی به شمار می‌آید که افزون بر ماموریت‌های سازمانی، وظیفه بهره‌برداری از مجتمع پالایش و ذخیره‌سازی گاز سراجه را نیز در دستور کار دارد. براساس برنامه تعریف شده، ۸۲۰ میلیون مترمکعب گاز در مخزن سراجه ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه ۸ ماه امسال در مجموع ۶۷.۷ میلیارد مترمکعب گاز به این منطقه تحویل شده است، اظهار کرد: پس از تحویل گاز به مراکز تحت پوشش، ۴۰.۲ میلیارد مترمکعب گاز به مناطق ۴، ۷، ۸ و۹ عملیات انتقال گاز ایران ارسال شده است.

صرفه‌جویی ۴۴۰ میلیارد ریالی

وی تاکید کرد: انجام تعمیرات حین سرویس و بدون تخلیه گاز خط ۵۶ اینچ سوم سراسری در خروجی ایستگاه قزوین ۲۸۰ میلیارد ریال (ناشی از عدم تخلیه ۲۸ کیلومتر گاز) و ارزیابی ریسک مربوط به پایش IJ  ایستگاه قزوین و عدم تخلیه ۲۲ کیلومتر و ۱۶۰ میلیارد ریال صرفه جویی حاصل شده است.

 این عملیات‌ها افزون بر صرفه‌جویی ریالی، در حوزه حفظ محیط زیست نیز بسیار تاثیر گذار بوده است. کاهش چشمگیر پساب سراجه با روش هوادهی و تبخیرآب نیز، زمینه ساز صرفه جویی چند میلیاردی ریالی در این منطقه شده است.

مدیر منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران با اشاره به بخشی از فعالیت این منطقه برای ورود به فصل سرد سال گفت: تعمیرات اساسی ۲۴ هزار ساعته هفت دستگاه کمپرسور گاز، تعمیرات سطوح B و D سه دستگاه توربین، نصب و راه اندازی یک دستگاه توربین (واحد سوم تاسیسات سراجه)، اورهالLPT   توربین تاسیسات قزوین، اورهال سه دستگاه کمپرسور هوای تاسیسات قم و سراجه، تعمیرات دیزل ژنراتور تاسیسات ری تنها بخشی از اقدام های کارکنان این منطقه همسو با برنامه تعمیرات اساسی امسال به شمار می آید.

وی اظهار کرد: اورهال بخش‌های ۱ و ۲ پالایش مجتمع سراجه نیز انجام و این تاسیسات برای ورود به فصل سرد سال آماده است. تعمیر ۷۰ عدد ولو با سایز و کلاس‌های مختلف، کالیبره کرده ۹۰PSV ، انجام جوشکاری لاین های TK-۲۰۴ B و تعویض لاین‌های معیوب، تعمیرات اساسی ۱۱ عدد بال ولو بخش پالایشگاهی میدان گازی سراجه، راه‌اندازی پکیج نیتروژن واحد پالایش و تعمیرات اساسی و اورهال کامل پست برق ۲۰/۶۳ کیلوولت این مجتمع نیز انجام شده است.

اجرای پروژه راهبردی برای نخستین بار

مدیر منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران ادامه داد: اجرای پروژه مهندسی آنالیز تنش سامانه پایپینگ فاز تزریق برای نخستین بار در سطح شرکت ملی گاز ایران در تاسیسات سراجه انجام شد.

وی ادامه داد: راه اندازی آزمایشی دستگاه هات تپ  ۲۴۶۰TDW  نیز برای نخستین بار در ایران از سوی کارکنان این منطقه انجام شده است.

زارع با اشاره به برنامه‌های این منطقه در حوزه ارتقای مدیریت نگهداری و تعمیرات گفت: براساس نتایج حاصل از پیگرانی هوشمند؛ شناسایی، حفاری، آماده‌سازی، اجرای تعمیرات، NDT و پوشش مجدد ۶۷۰ شاخه لوله خطوط لوله ۵۶ اینچ سوم و چهارم سراسری، ۴۸ اینچ پنجم تهران، ۴۸ اینچ صادرات،۴۰ اینچ اول سراسری، ۳۶ اینچ سوم تهران، ۳۰ اینچ اول تهران و... انجام شده است.

اجرای ۱۰ انشعاب گرم

وی یادآور شد: با تلاش کارکنان این منطقه، ۱۰مورد انشعاب گرم در ایلام، خوزستان، تهران، سمنان، ساوه، کرمانشاه و البرز اجرا شده است.

مدیر منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران گفت: ۳۷ پیمان (جاری و سرمایه ای) انعقاد و ۱۵ مناقصه نیز در حال برگزاری است.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین تاسیسات خاورمیانه

به گفته زارع، تاسیسات تقویت فشار گاز ساوه به عنوان بزرگ‌ترین تاسیسات خاورمیانه از سوی کارکنان این منطقه راهبری می‌شود.

مدیر منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران تاکید کرد: با پیگیری‌های انجام شده، ۴۸ مورد رفع تجاوز به حریم خطوط لوله ثبت و ۳۶۱ اخطار نیز صادر شده است.

برنامه های سال ۱۴۰۳

وی با اشاره به بخشی از برنامه‌های سال آینده این منطقه گفت: انجام بازرسی فنی و تعمیرات دوره‌ای تاسیسات تقویت فشارو اندازه‌گیری در سطح منطقه، اورهال ۹۶ هزار ساعته توربین A قم۲، اورهال ۶۰ هزار ساعته توربین B قم۳، اورهال ۲۰ هزار ساعته توربین C قم۳، ادامه پیاده‌سازی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات IPCMMS بر بستر جدید APEX در سطح منطقه بر اساس برنامه اعلامی ستاد انتقال گاز تنها بخشی از برنامه‌های تعمیراتی سال ۱۴۰۳ این منطقه به شمار می‌آید.

اورهال واحدهای پالایش و تزریق سراجه، تعمیرات خط لوله ۴۸ اینچ پارچین سمنان ناشی از پیگرانی هوشمند، تعمیرات بخشی از خط ۵۶ اینچ سوم سراسری (۷۵ شاخه لوله)، تعمیرات خط اول سراسری (۲۵ شاخه لوله)، تعمیرات خط ۵۶ اینچ چهارم سراسری (۳۰شاخه) بخش دیگری از برنامه‌های تعمیراتی سال آینده است. در جریان بازدید ۶ ساعته مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت انتقال گاز ایران، مدیران منطقه سه عملیات انتقال گاز ایران نیز درباره حوزه‌های کاری خود گزارشی ارائه کردند. دیدار و گفت وگو با کارکنان تاسیسات تقویت فشار گاز آرادان، از دیگر بخش‌های این بازدید بود.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 634755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =