تولید روزانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در دستور کار

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان اینکه دستیابی به تولید روزانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی از برنامه‌های بلندمدت این شرکت است، اظهار کرد: در این زمینه طرح ضربتی افزایش بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در روز با توسعه ۱۱ میدان گازی در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی حیدری بعدازظهر سه‌شنبه (۲۸ آذرماه) در نشست تخصصی «چالش‌های فناورانه شرکت ملی نفت ایران» در حاشیه روز نخست دومین رویداد «پتروتِک» با بیان اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران دومین شرکت تولیدکننده گاز کشور است، گفت: مناطق نفت مرکزی تنها شرکت تولیدی متولی ذخیره‌سازی گاز است که ۸۵ میدان نفتی و گازی با بیش از ۱۰۰ مخزن را مدیریت می‌کند.

وی با بیان اینکه دستیابی به تولید روزانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی از برنامه‌های بلندمدت این شرکت است، اظهار کرد: در این زمینه طرح ضربتی افزایش بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز با توسعه ۱۱ میدان گازی و احداث و بازآرایی هفت ایستگاه تقویت فشار گاز در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت مناطق مرکزی ایران راهبری ۲۲ واحد بهره‌برداری واحد نمک‌زدایی و مرکز، تفکیک یک واحد پالایشگاهی و بیش از ۵ هزار کیلومترخط لوله جریانی در مناطق سخت‌گذر و بیش از ۶۰۰ حلقه چاه گازی و نفتی با پیچیدگی‌های منحصربه‌فرد را  از جمله عملکردهای روزمره شرکت اعلام کرد.

حیدری با اشاره به اینکه حجم نفت اولیه این شرکت ۲۳ هزار ۹۷۰ میلیون بشکه و حجم گاز اولیه آن ۸ هزار و ۲۳۹ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: حجم نفت باقی‌مانده قابل برداشت این شرکت هم‌اکنون ۲ هزار و ۳۹۲ میلیون بشکه و حجم گاز باقی‌مانده قابل برداشت نیز ۳ هزار و ۶۷۸ میلیارد مترمکعب است.

وی چالش‌های فناورانه شرکت نفت مناطق مرکزی را حفاری و تعمیر چاه‌ها، مهندسی نفت، زمین‌شناسی و طرح‌های اکتشافی دانست و گفت: در بخش تولید با چالش‌های فناورانه‌ای همچون تراوایی پایین سازند، ضخامت کم لایه تولیدی، تولید همزمان از لایه‌های متفاوت، تولید شن و ماسه و ذرات سازندی، به‌هم‌آمدگی یا تغییرشکل لوله مغزی/ جداری، رسوبات مواد آلی، آسیب گل حفاری، تولید آب و گاز اضافی مواجهیم.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران چالش‌های فناورانه این شرکت در بخش خطوط لوله را شامل رسوبات مواد آلی، رسوبات مواد معدنی، تغییر رژیم جریانی و تجمع مایعات و تأمین نشدن فشار انتقال‌گر نفت اعلام کرد. 

حیدری به‌کارگیری فناوری‌های نو و بومی‌سازی افزایه‌های راهبردی در سیالات حفاری، ساخت سیالات سبک حفاری سازگار با محیط زیست برای حفاری سازندهای کم‌فشار (Normal Sub)، ساخت سیمان حفاری سبک برای کنترل فشارهای دالیزهای سیمانی در مخازن کم‌فشار، به‌کارگیری روش‌های نو حفاری همانند MANAGED PRESSURE DRILLING مناسب برای مخازن کم‌فشار و لزوم تقویت شرکت‌های سازنده رشته‌های درون‌چاهی و تاج چاه‌ها به‌ویژه در میدان‌های گازی ترش را از جمله چالش‌های فناورانه این شرکت برشمرد.

وی چالش‌های زمین‌شناسی و طرح‌های اکتشافی این شرکت را نیز شامل ارائه راهکار برای عبور امواج لرزه‌ای از سازند گچساران برای افزایش کیفیت اطلاعات لرزه‌نگاری، ارائه روش‌های نوین برداشت و پردازش اطلاعات لرزه‌نگاری در نواحی با توپوگرافی کوهستانی خشن، لزوم بومی‌سازی و ساخت تجهیزات لرزه‌نگاری استاندارد و باکیفیت در کشور، رفع محدودیت در ثبت نمودارهای تصویری نظیر FMI در حفره‌های با سایزهای کوچک و برطرف‌ کردن چالش‌های پیش روی استفاده از روش‌های ژئومکانیکی برای افزایش تولید نفت و گاز (از قبیل لایه شکافی هیدرولیکی) دانست.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران طرح احیای چاه‌های کم‌بازده بسته نفتی را از مهم‌ترین طرح‌های فناورانه در این شرکت اعلام کرد و گفت: تاکنون فعالیت‌های زیادی در این باره همچون شناسایی حدود ۱۰۰ حلقه چاه بسته و کم‌بازده نفتی و گازی، معرفی ۲۵ حلقه چاه نفتی بسته یا کم‌بازده برای دریافت پیشنهادهای فنی، امضا، ابلاغ و نافذ شدن قرارداد درباره بعضی از چاه‌ها انجام شده است.

کد خبر 634833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =