بازدید معاون رئیس‌جمهوری از اجرای پروژه هوشمندسازی شبکه گاز مشهد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: هوشمندسازی شبکه گاز کلانشهر مشهد به‌معنای واقعی حرکت به سمت دانش‌بنیانی شدن و حرکت بر لبه دانش است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت گاز استان خراسان رضوی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی عصر روز سه‌شنبه (۲۸ آذرماه) در بازدید از مراحل اجرایی پروژه پژوهشی هوشمندسازی شبکه گاز شهر مشهد در مرکز دیسپچینگ این شرکت گاز با بیان اینکه هوشمندسازی شبکه‌های انرژی یکی از محورهای مهم هوشمندسازی است، اظهار کرد: در ایران شمار جمعیت و مشترکان رو به افزایش و منابع رو به کاهش است. یک رویکرد این است که هر روز با ایجاد زیرساخت و منابع جدید با سرمایه‌گذاری بیشتر نیازهای جدید را تأمین کنیم.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور همه مدیران هوشمند می‌دانند که این اتفاق (سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زیرساخت‌ها) دیگر تکرار نمی‌شود و حرکت کردن به سمت بهره‌وری دیگر انتخاب نیست، بلکه برای حفظ سیستم الزام به‌شمار می‌آید که باید به این سمت حرکت کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به وجود نیروی انسانی جوان و دانشمندان در نرم جهانی در ایران تصریح کرد: اگر از این نیروی انسانی خبره و کم‌قیمت به‌درستی استفاده و در آنان ایجاد انگیزه کنیم، هم منابع را ذخیره و هم از هوشمندسازی برای افزایش بهره‌وری، رفاه و نگهداری نخبگان استفاده خواهیم کرد.

دهقانی گفت: به لطف وجود شرکت‌های خوب دانش‌بنیان در کشور و بسیاری از مدیران که اهمیت حرکت دانش‌بنیان را احساس کرده‌اند، هر روز در این کشور اتفاق‌های خوبی از این جنس می‌افتد، به‌ویژه طی چند سال اخیر، حضور مدیرانی که هوشمندانه به سمت راه‌حل‌های دانش‌بنیان حرکت می‌کنند، شتاب گرفته است.

به گفته وی، هوشمندسازی شبکه گاز مشهد به‌معنای واقعی حرکت بر لبه دانش و به سمت دانش‌بنیانی شدن است و اینکه همه شرکت گاز زنجیره ارزش خود را به این بخش اختصاص می‌دهد، بسیار ارزشمند است.

حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: خراسان رضوی چشم‌انداز تعریف‌شده گازرسانی پیشگام به‌عنوان گازرسانی پاک، پایدار، یکپارچه، شایسته‌محور، گسترده، ایمن، مشتری‌مدار و بهره‌ور را در افق ۱۴۰۴ در برنامه دارد.

وی افزود: این استان به دلیل دو مؤلفه وجود بارگاه رضوی و منابع خدادادی گاز طبیعی که در زمره استان‌های گازخیز قرار دارد از کارکنان متعهد و متخصص و دانشی برخوردار است، همچنین وجود دانشگاه‌های قوی و پارک علم و فناوری از دیگر ویژگی‌های استان خراسان رضوی است، به نحوی که بسیاری از افراد تأثیرگذار کشوری نیز در مقطعی از زمان در این استان خدمت می‌کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی تصریح کرد: مقاوم‌سازی تأسیسات، بهینه‌سازی انرژی و هوشمندسازی شبکه، سه اولویت ابلاغی شرکت ملی گاز ایران به شرکت‌های گاز استانی است که برای هر بخش با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌های متنوعی تنظیم شده است.

افتخاری با بیان اینکه موضوع مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی از موضوعات بسیار مهمی است که شرکت گاز خراسان رضوی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه استفاده می‌کند، گفت: موضوع هوشمندسازی از دیگر مباحث مهمی است که با تصویب شورای مدیران شرکت ملی گاز برای نخستین بار برای شبکه گاز مشهد در حال اجراست. با تکمیل این پروژه یک تحول و طرح قابل ارائه در سطح بین‌المللی رخ می‌دهد.

مرتضی تقوایی، مدیرعامل شرکت به پویان نیز به ارائه گزارشی از روند اجرای پروژه هوشمندسازی شبکه توزیع گاز مشهد و میزان پیشرفت آن پرداخت.

به گفته وی، برای هوشمندسازی شبکه گاز مشهد که طول آن به‌تنهایی از طول شبکه گازرسانی ۱۲ استان بیشتر است از متخصصان ۱۹ رشته تخصصی استفاده می‌شود و برخی ویژگی‌های آن از جمله ایجاد مدل کالیبره دینامیکی آنلاین و ایجاد نخستین DSS هوشمند برای بهره‌برداری بهینه شبکه اولین تجربه خواهد بود که تاکنون در هیچ شبکه گازی در کشور و دیگر کشورها اجرا نشده است.

همچنین ایجاد ساختار یکپارچه صحت‌سنجی داده و سنسور نرم و جانمایی بهینه سنسور با الگوریتم هوش مصنوعی از دیگر ویژگی‌های این مگاپروژه خواهد بود.

کد خبر 634848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =