چتر حمایتی دولت از بخش خصوصی برای صادرات خدمات فنی - مهندسی

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: بسته خدمات فنی - مهندسی ارسالی به ونزوئلا نتیجه انسجام و همکاری دولت با شرکت‌های خصوصی است.

به گزارش خبرنگار شانا، وحیدرضا زیدی‌فرد امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) در نشست تخصصی ظرفیت‌های صادرات خدمات فنی - مهندسی در صنعت نفت در روز دوم دومین روز رویداد پتروتِک اظهار کرد: وزارت نفت از راهکارهایی که بحث صدور خدمات فنی و مهندسی را تسهیل کند، حمایت می‌کند.

وی افزود: با تشکیل کارگروه صدور خدمات فنی - مهندسی صنعت نفت در دولت سیزدهم با پیشنهاد معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی می‌توانیم مانند سایر کشورها در بحث صدور خدمات فنی - مهندسی نفت حرفی برای گفتن داشته باشیم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری اظهار کرد: بسته خدمات فنی - مهندسی ارسالی به ونزوئلا نتیجه انسجام و همکاری دولت با شرکت‌های خصوصی است. رونق تولید با رونق صادرات محقق‌ می‌شود.

در ادامه محمدرضا انصاری، رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی - مهندسی با بیان اینکه افزایش مقررات منجر به کم شدن صادرات می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم صادرات سالم و پررونق داشته باشیم باید مقررات را کم کنیم و حمایت از صادرکنندگان را افزایش دهیم.

وی افزود: دولت در سال ۱۳۸۱ با قانون جایزه صادرات رشد ۱۲ درصدی را تا سال ۱۳۹۰ به ۴۵ درصد رساند که این نشان از تأثیر نقش دولت در جهش صادرات و به‌دنبال آن رونق صادرات دارد.

رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی - مهندسی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۸ هزار تن کالا به ونزوئلا صادر شده است، گفت: توسعه و شناخت کشورهای خارجی از کالاهای ایرانی مزیت صادرات است. ۷۶ درصد اقلام مورد نیاز صنعت نفت در داخل تولید می‌شود.

فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان صنعت نفت نیز با بیان اینکه تا وقتی نیازهای داخلی رفع نشود، صدور خدمات فنی - مهندسی امکان‌پذیر نیست، گفت: ۷۶ درصد اقلام صنعت نفت در داخل تولید می‌شود و شرکت‌های تولیدکننده نیز شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه دانش فنی ۱۳ درصد از ۲۴ درصد اقلام باقی‌مانده را نداریم و مجبور به وارد کردن این اقلام هستیم و خط تولید ۱۱ درصد در کشور با وجود دانش فنی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان صنعت نفت با اشاره به اینکه کاتالیست یکی از کالاهای سخت صنعت نفت است، افزود: هم‌اکنون ۹۰ درصد کاتالیست مورد نیاز صنعت در داخل تولید می‌شود.

احمدی به‌کارگیری واحد بنزین‌سازی در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت را در شرایط تحریمی از نتایج اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت دست سازنده‌ها را گرفته‌ است، افزود: بعضی از شرکت‌ها بیشتر از ظرفیت خود پروژه تحویل می‌گیرند که صنعت نفت را دچار چالش می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان صنعت نفت با بیان اینکه هدف ما از صدور خدمات فنی - مهندسی صادر کردن دانش فنی است، گفت: با اعتماد دولت سیزدهم به شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی - مهندسی نخستین گام را با صادر کردن خدمات فنی مهندسی به ونزوئلا برداشتیم.

در ادامه حمیدرضا فرتوک‌زاده، مشاور معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی، عمربخشی به صنعت و زنجیره، جهت‌بخشی صنعت به سمت صادرات و تأمین مالی را لازمه تجارت راهبردی دانست.

کد خبر 634862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =