لزوم سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری سالانه در صنعت پتروشیمی ایران

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای تا پایان برنامه هشتم توسعه نیازمند سالانه ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا نکویی امروز (سه‌شنبه، پنجم دی‌ماه) در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی با تبریک هشتم دی‌ماه، سالروز صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی مورد تأکید مقام معظم رهبری و رسیدن به اهداف توسعه‌ای صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هشتم توسعه نیازمند سالانه ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: این رقم بیانگر ظرفیت بالای این صنعت برای جذب منابع مالی داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه این همایش همسو با بازطراحی ساختار تأمین مالی طرح‌های صنعت پتروشیمی برگزار می‌شود، افزود: طرح‌های صنعت پتروشیمی در دو سال گذشته با برگزاری ۴۰ کمیته بازنگری، بازبینی و طرح‌های جایگزین متناسب با نیاز کشور به سرمایه‌گذاران معرفی شد و بعضی طرح‌ها نیز از ادامه فعالیت انصراف دادند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به چالش تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی گفت: در این همایش ابزارها و راهکارهای تأمین منابع مالی متناسب با فعالان این صنعت تبیین می‌شود.

نکویی به ۷۰ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور با ظرفیت نصب‌شده سالانه بیش از ۹۲ میلیون تن اشاره کرد و افزود: ظرفیت این صنعت بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده به ۱۴۱ میلیون تن در پایان برنامه هفتم توسعه و به ۱۹۹ میلیون تن تا پایان برنامه هشتم توسعه می‌رسد. 

وی تصریح کرد: سعی شده است با توجه به گستردگی محصولات پتروشیمی به سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم.

به گفته مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۲۰ طرح با سرمایه مورد نیاز ۷ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۹ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، ۲۲ طرح با سرمایه مورد نیاز ۲۲ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۲۸ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، ۱۴ طرح با سرمایه مورد نیاز ۱۱.۵ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه بیش از ۱۳ میلیون تن در منطقه پارس ۲، ۱۱ طرح با سرمایه مورد نیاز بیش از ۱۱ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۱۴ میلیون تن در منطقه پارسیان، سه طرح با سرمایه مورد نیاز ۴ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۹ میلیون تن در منطقه چابهار و چهار طرح با سرمایه مورد نیاز ۵ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۱۰ میلیون تن در منطقه قشم در حال اجراست.

نکویی چهار منطقه شهرک صنعتی شمال استان بوشهر، بندرعباس، منطقه آزاد لاوان و جاسک را مناطق جدید صنعتی برای توسعه صنعت پتروشیمی دانست که در آینده طرح‌های آنها نیز معرفی می‌شوند.

کد خبر 635226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =