رسالت بازنمایی پیشرفت بر دوش ماست

«مسافران محترم! تا دقایقی دیگر در فرودگاه بندرعباس به زمین خواهیم نشست. دمای هوا هم‌اکنون ۲۵ درجه بالای صفر است.» با شنیدن این جمله، کاپشن‌هایی که در سرمای فرودگاه مهرآباد به‌کار می‌آمد دیگر جنبه تزئینی و بار اضافه پیدا می‌کنند. درهای هواپیما که باز می‌شود، هرم تب‌دار شرجی جنوب به صورت‌های عادت‌کرده به هوای سرد و خشک می‌خورد. ریه‌ها از هوای تمیز پر می‌شوند. این آغاز سفر به هرمزگان برای دیدن صنایع نفتی این استان لمیده بر ساحل خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز است. سفری ۳۲ نفره با حضور جمعی از هنرمندان رسانه ملی و تعدادی از مدیران ساترا و معاونت فضای مجازی سازمان. تفاوت‌ها آشکار است.

مدیران، کت و شلوار پوشیده‌اند و هنرمندان، لباس‌هایی راحت‌تر، ولی هدف یکی است و آن هم دیدن پیشرفت‌های کشور در حوزه نفت و انرژی. این سفر، سومین سفر از مجموعه سفرهای راهیان پیشرفت رسانه ملی به صنایع نفتی جنوب کشور به‌شمار می‌آید.

در این سفر چهره‌های نام‌آشنایی چون مهران رجبی، داوود نماینده، جواد شمقدری، اکبر تحویلیان، سیروس کهوری‌نژاد، سیروس سپهری، شاهد احمدلو، ابوالفضل همراه، انسیه شاه‌حسینی و احمد میرعلایی حضور دارند تا بعد از بازگشت از سفر راهیان پیشرفت، راویان پیشرفت شوند. خورشید روز دوشنبه ۲۷ آذر در دل خلیج فارس فرو می‌رود که راهیان سفر از فرودگاه راهی اقامتگاه می‌شوند. محل اسکان سومین سفر، شهرک مروارید در حومه بندرعباس است.

بعد از پذیرش و اسکان در اتاق‌های مجهز این اقامتگاه، نشستی برای آشنایی بیشتر همسفران با هم و همین‌طور مسئولان صنایع نفتی برگزار می‌شود. جلسه‌ای برای تبیین اهداف این سفر و نمایش فیلم کوتاهی از سفرهای قبلی که در فضایی صمیمی پیش می‌رود و حرف‌ها نشان می‌دهد همه با انگیزه آمده‌اند. شاه‌حسینی از همراهی همیشگی نفتی‌ها با اهالی هنر تقدیر می‌کند. شمقدری از انجام کار جدی نمایشی در حوزه نفت برای مقابله با خود تحقیری می‌گوید. میرعلایی پرداختن به نفت را بخشی از هویت‌مداری می‌داند. ملاموسی‌زاده، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت فضای مجازی سازمان صداوسیما خواهان توجه بیش‌تر به کودکان در زمینه نمایش پیشرفت‌ها می‌شود. موحدین، مدیر تحقیق و توسعه این معاونت از اهمیت توجه به نگاه زیست‌بوم محور می‌گوید. سپهری با اشاره به تبیین اهمیت موشک برای مردم خواهان تبیین پیشرفت‌های نفتی می‌شود. کهوری‌نژاد که خودش اهل اینجاست به ایثار کارگران نفتی در کار کردن گرمای تابستان اشاره دارد و تحویلیان خواهان میدان دادن به همه برنامه‌سازان در حوزه نفت می‌شود. خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا از لزوم تغییر نگاه منفی به وزارت نفت و ایجاد «وی‌اودی» برای وزارت می‌گوید. قرایی، مدیرکل روابط عمومی هم می‌گوید هدف از این سفرها دیدن پیشرفت‌ها و شکوه عصر انقلاب اسلامی است. مجتهدزاده، مدیر روابط عمومی شرکت پالایش نفت بندرعباس سر ذوق آمده است و از اشتیاق مهمانان استقبال می‌کند و از آمادگی‌اش جهت همکاری می‌گوید.

با پایان یافتن جلسه همه به اتاق‌هایشان می‌روند تا برای فردای فشرده آماده شوند.

روز نفتی‌ها

با برآمدن خورشید صبح سه‌شنبه ۲۸ آذر، همه متوجه می‌شوند شهرک مروارید در میان چه کوه و دشت زیبایی قرار گرفته است. حدود هفت صبح همه سوار بر اتوبوس شده و راهی پالایشگاه بندرعباس می‌شوند. در میانه راه، مجتهدزاده، از ویژگی‌های آن می‌گوید.

کم‌کم مشعل‌های فروزان پالایشگاه یا همان فلرها از میان کوه‌ها به چشم می‌آیند؛ مجموعه لوله‌های درهم‌پیچیده و انبارهای عظیم نفتی در پهنه دشتی بزرگ رخ می‌نمایاند. پهنه‌ای از پیشرفت و تلاش که چشم‌ها را گرد می‌کند. بعد از خوردن صبحانه، چرخشی چشم‌گیر در پالایشگاه آغاز می‌شود. هر سو شاهد رخدادی در زمینه پالایش نفت و تولیدات محصولات مختلف مثل بنزین است.

شهر پالایشگاهی با ارقامی نجومی که نشان می‌دهد ابعاد کار چقدر عظیم است. شهری که توسط خودمان ساخته شده و اداره می‌شود. در میانه پالایشگاه تالاری است که در وسط آن ماکتی از پالایشگاه تعبیه شده که بزرگ و پرجزئیات است و بزرگ‌ترین ماکت پالایشگاهی کشور محسوب می‌شود. کارمندان و کارگران ذوق‌زده پیش می‌آیند و بازار عکس گرفتن با رجبی و کهوری‌نژاد داغ‌تر است. سپس نوبت به گفت‌وگو با مهندس نامور، مدیرعامل پالایشگاه می‌رسد و گفت‌وگویی صمیمی شکل می‌گیرد. قرایی سعی‌اش این است که صمیمیت در این نشست هم رخ نشان دهد.

دقایقی بعد از طنین‌انداز شدن بانگ اذان در پالایشگاه، جلسه تمام می‌شود. پالایشگاه بندرعباس دیوار به دیوار پالایشگاه ستاره خلیج فارس است اما چنان دو پالایشگاه بزرگ‌اند که باید با اتوبوس حرکت کرد تا به مسجدالنبی پالایشگاه ستاره خلیج فارس رسید. بعد از نماز، کارگران و کارمندان پالایشگاه دور راویان پیشرفت حلقه می‌زنند. گپ و گعده‌های صمیمی با چاشنی گرفتن عکس همراه می‌شود. دقایقی بعد رستوران مرکزی جایی است که باید در آن نشست و غذایی لذیذ نوش جان کرد. اتاق کنفرانس پالایشگاه، کوچک ولی مجهز است. مهندس زیگرلی چنان با هیجان از پیشرفت‌ها می‌گوید که همه ذوق می‌کنند. روایت نامرادی اروپایی‌ها و مردانگی مردان ایرانی برای ساخت پالایشگاه. سنگ‌اندازی غربی و همت ایرانی. روایت‌هایی شیرین که در پایان همه به احترام او و مهندسان و کارگران می‌ایستند و دست می‌زنند. آنهایی که تا قبل از این باهاشان عکس گرفته می‌شد مشتاق‌اند تا با زیگرلی عکس بگیرند.

در قلب شریان تجارت دریایی ایران

بندر شهید رجایی مقصد بعدی است. از شهر لوله‌ها و برج‌های تقطیر به شهر کشتی‌ها و کانتینرها و جرثقیل می‌رسیم. شناوری نسبتاً بزرگ میزبان راهیان پیشرفت است اما کافی است تا شناور با چرخشی وارد بندرگاه شود تا در برابر عظمت کشتی‌ها به قایقی کوچک شباهت پیدا کند. ده‌ها جرثقیل مانند گرسنگان پی‌درپی دست بر شکم کشتی‌ها می‌کنند و کانتینرها را برمی‌دارند و بر زمین یا پشت تریلی‌ها می‌گذارند. کشتی‌های بزرگ اکثراً سیاه‌رنگ با انبوهی کانتینر رنگی بر پشت، ترکیب عجیبی یافته‌اند. انعکاس آن‌ها در آب‌های نیلگون خلیج فارس، عظمت را دوبرابر کرده است. شناور یک ساعتی در میان کشتی‌ها می‌چرخد. اینجا قلب شریان تجارت دریایی ایران است که می‌تپد. شهر جرثقیل‌ها و کشتی‌ها با ابعاد هیولایی. نسیم دل‌انگیز غروب بر سطح دریا می‌وزد. خورشید به مانند گویی نارنجی تمام آسمان و پیرامونش را هم‌رنگ خودش کرده و کم‌کم خلیج فارس آن را در خود فرو می‌کشد.

پاها که بر اسکله گذاشته می‌شود، شب هم پایش را در بندرعباس گذاشته. حرکتی دوباره به سمت پالایشگاه برای دیدن شبانه آن، مقصد راویان پیشرفت است. فلرهای پالایشگاه، هران و غران روشن هستند به نفس‌های آتشین تلاش می‌مانند و می‌شود هرم گرمایشان را حس کرد. شهر پالایشگاهی در شب هم غرق نور است و می‌توان حدود لوله‌ها و مسیرها را تشخیص داد. اینجا خواب بر چشم‌ها حرام است. اینجا خواب ندارد. فضای جذاب همه را وادار به گرفتن عکس و فیلم می‌کند، اما واقعاً چیزی به مانند دیدن و لمس کردن این فضا را قابل درو نمی‌کند. بازگشت به شهرک مروارید پایان امروز است اما آنهایی که صبح سرخوشانه و بی‌اطلاع از شهرک بیرون آمدند حالا غرق در فکر و تجربه آنچه دیده‌اند، ساکت در اتوبوس به شهرک برمی‌گردند.

روز آخر، روز پرسه‌زنی و دیدن تأثیرات اقتصاد بر مردم است. روز دیدن پیشرفت‌های بندری در بندرگاه‌های شهید حقانی بندرعباس و شهید ذاکری قشم. بازار گرفتن عکس یادگاری به راه است. برخی مشغول نوشتند و بعضی در حال ثبت تصویری و صوتی روایت پیشرفت. تجربه‌ای بزرگ برای ۳۲ مسافر سومین سفر راویان پیشرفت شکل گرفته است. آنها دیگر سفیران بیان پیشرفت‌هایی هستند که به فرموده مقام معظم رهبری از ملزومات جهاد تبیین به‌شمار می‌رود.

                                                                              ***

در مسیر بالندگی

اداره کل روابط عمومی رسانه ملی از سال گذشته به این سو دو اردوی راهیان پیشرفت را با حضور خبرنگاران، جمعی از کارمندان معاونت‌های مختلف، برنامه‌سازان و مجریان رادیو به مقصد جنوب ایران، سکوهای گازی و پالایشگاه عسلویه برگزار کرده بود و قرعه سومین اردوی پیشرفت در آخرین روزهای پاییز به نام جمعی از هنرمندان رسانه ملی و مدیران ساترا و معاونت فضای مجازی سازمان افتاد. گروهی ۳۲ نفره راهی هرمزگان شدند تا از پالایشگاه‌های بندرعباس، ستاره خلیج فارس و تأسیسات نفتی شهید رجایی در سفری سه روزه بازدید کنند. حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی آشنایی با پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام، فراهم آمدن امکان گفت‌وگوی مستقیم با مدیران و کارکنان مجموعه‌های صنعتی و نفتی کشور به‌منظور آگاهی از روند کاری، دغدغه‌ها و میزان تحقق برنامه‌ها را از جمله اهداف برگزاری این اردوها می‌داند و تأکید می‌کند: صنایع نفت و گاز و پتروشیمی را در کشور می‌توان تبلور پیشرفت و مصداق عینی و عملی جهاد تبیین دانست.

به گفته وی، آشنایی نزدیک با توانمندی دانشمندان و متخصصان داخلی کشور که به‌طور مستمر در حال تلاش برای تأمین نیاز داخلی و ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان هستند می‌تواند یاریگر هنرمندان بوده و دایره دید آنها را نسبت به صنایع پیشرو و اقدامات امیدآفرینانه در کشور وسیع‌تر کند. بازدید از صنایع، مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان و دستگاه‌های پیشرو در خدمت‌رسانی به مردم را در قالب اردوهای پیشرفت ادامه خواهیم داد. در ادامه تجارب هنرمندانی که همراه سومین اردوی راهیان پیشرفت بودند از نظرتان می‌گذرد.

جواد شمقدری، نویسنده و کارگردان: دیدن پیشرفت‌ها آینده درخشان ایران را نشان می‌دهد

قبل از انقلاب، بندرعباس یک روستای بزرگ بود، ولی هم‌اکنون که در قالب سفر راهیان پیشرفت اینجا هستم، قدم به قدم احساس افتخار می‌کنم. به‌خصوص در بازدیدی که از پالایشگاه نفت بندرعباس داشتیم این پیشرفت‌ها محسوس بود. هر ایرانی که به اینجا بیاید باعث غرور و افتخارش می‌شود. تلاش‌هایی که شکل گرفته و خلاقیت‌هایی که به کار رفته توانسته امید، خودباوری و خودکفایی را در عرصه‌های علمی و تکنولوژی ایجاد کند. مراحل و روند ساخت این صنایع، ایران را به آن نقطه متعالی خودش می‌رساند. وقتی عشق، ایمان و فداکاری کنار هم جمع شود و انسان بداند در کجای تاریخ قرار گرفته و چه آینده‌ای در انتظارش است آن وقت دیدن پیشرفت‌ها ارزشمند و شوق‌انگیز خواهد شد.

عباس سیاح طاهری، مدیرکل ترویج کسب‌وکار معاونت فضای مجازی: اهمیت مخاطب‌شناسی در سفرهای اقتصادی

مخاطب‌شناسی و درک شرایط مخاطب در این نوع سفرها که به شکل تخصصی روی موضوعی خاص متمرکز است اهمیت زیادی دارد. قرار دادن این فرصت برای کسانی که از هر بخش این سفر ایده و تجربه کسب می‌کنند بسیار مفید است و می‌تواند برای برنامه‌ساز یا تهیه‌کننده‌ای که در همین زمینه مطالعه کرده یا تولید محتوا می‌کند دستاورد ارزنده‌ای به همراه داشته باشد. تبدیل زبان فنی به محتوای قابل درک در قالب هنری برای مخاطب مهم‌ترین فرصت برای برنامه‌سازانی است که در این سفر توانستند در بازنمایی صنعت نفت موفق باشند.

سیروس سپهری، بازیگر: با این سفر بیشتر به ایرانی بودنم مفتخرم

هرمزگانی‌ها مردمی خونگرم، مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی هستند. اینجا آدم‌هایی را دیدم که هرکدام خود را در قالب یک واحد یکتا می‌دیدند. از جوشکار زیر آب تا نگهبان خود را یک واحد پویا می‌دانند و خود را پالایشگاه شرکت نفت ایران می‌خوانند. زمانی که پالایشگاه‌های ایران به‌دلیل رفتن نیروهای انگلیسی و آمریکایی تعطیل شد، کسی فکر نمی‌کرد در فاصله ۱۰ روز مشعل‌های شرکت نفت مجدداً روشن شود. روند ساخت پالایشگاه‌های اینجا که از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های خاورمیانه است باید توسط مسئولان برای مردم تشریح و آگاه‌سازی شود تا مردم دل‌شاد شوند. خاصه برای نسل جوانی که امروزه در فضای مجازی با اخبار ناامیدکننده دست به گریبان است. با آمدن به این سفر بیش‌تر از گذشته مفتخرم اعلام کنم از اینکه یک ایرانی هستم و همچنین به خود می‌بالم مهندسان و کارگرانی در ایران داریم که پرچم استقلال صنعت کشور را چه در حوزه نفت و چه صنایع دیگر به اهتزاز درآورده‌اند. برای همه آنان تن سالم و دل خوش آرزومندم.

داود نماینده، گوینده و دوبلور: افزایش شناخت از کشور با سفرهای پیشرفت

من در این پالایشگاه‌ها معرفت و با هم بودن را می‌بینم و امیدوارم این با هم بودن و وحدت در جامعه هم تسری یابد. از مزایای این سفرها این است که به مرور دانش جامعه اضافه می‌شود و جامعه هرچه آگاه‌تر باشد آرامش روحی‌اش بیشتر می‌شود.

بدون مطالعه و سفر، درک پیشرفت غیرممکن است. باید ایران را گشت و دید. باید ببینیم چقدر پیشرفت کرده‌ایم و چقدر تا رسیدن به هدف اصلی مانده است. ان‌شاءالله با این سفرها تراوش فرهنگی کشورمان را از هر جهت در جامعه بیش‌تر کنیم.

ابوالفضل همراه، بازیگر: حرکت ارزشمند صداوسیما

سفر به هرمزگان و بازدید از پالایشگاه‌های نفتی از خاطره‌انگیزترین و جذاب‌ترین سفرهایی بود که تاکنون تجربه کرده‌ام و چیزهایی را دیدم که تا قبل از این تصور دیگری راجع به آنها داشتم. خداوند را شاکرم که آمدم و دیدم و به آگاهی رسیدم.

معتقدم این حرکت صداوسیما حرکت بسیار ارزشمندی است و حداقل من هنرمندی که سال‌های سال است در فضای رسانه، تلویزیون و سینما دارم فعالیت می‌کنم نویددهنده اتفاقات خوب است و گویی صداوسیما دارد پوست‌اندازی می‌کند. کاری که باید خیلی سال‌ها پیش انجام می‌داد و آن هم آگاهی‌دهی به هنرمندانش بود. ما سال‌های سال است که در این عرصه فعالیت می‌کنیم، اما تصویری که از برخی دستاوردها و امکان صنعتی داریم یک تصویر ذهنی است و خودمان از نزدیک ندیده‌ایم. اگر قرار است من بازیگر فیلمی برای مثال درباره پالایشگاه بازی کنم به من در ایفای بهتر نقشم کمک می‌کند و اثرگذاری نقشم را برای مخاطب بیش‌تر می‌کند. از دوستان هنرمندم درخواست می‌کنم حتماً در اردوهایی که صداوسیما ترتیب می‌دهد شرکت کنند.

اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون: لزوم معرفی دستاوردهای ملی به نسل نو

با حضور در این سفر چندین ایده به ذهنم رسیده است که آنها را ثبت کرده‌ام تا پس از بازگشت روی آنها کار کنم و امیدوارم بتوانم خروجی مناسبی از این ایده‌ها به‌دست بیاورم، اما نکته مهم این سفر برای من سوای دریافت‌های محتوایی این بود که این اردوها چقدر می‌توانند روی برنامه‌سازی مؤثر باشند. بی‌شک اگر این اردو تداوم داشته باشد ما می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم وگرنه اگر محدود به یک یا دو سفر باشد حق مطلب ادا نخواهد شد. موضوع دیگری که باید در سیاست‌های برنامه‌سازی رسانه ملی نیز در نظر بگیریم این است که این پیشرفت‌ها چه جایگاهی روی آنتن رسانه ملی داشته است. کشور ما در طول چند دهه با اتکا به نیروهای متخصص و جوانان دلسوز به پیشرفت‌های مهمی در صنعت نفت دست یافته ‌است و معرفی این دستاوردها به نسل امروز گامی مؤثر برای به فکر فروبردن آنها و خودباوری می‌کند. یک مستند یا اثری که پیشرفت‌های ما را نشان دهد می‌تواند جوانی را که به فکر مهاجرت است به تأمل وادارد. این وظیفه رسانه ملی است که به جای اختصاص هزینه برای تبلیغات مختلف روی این دستاوردها متمرکز شود و تلاش و ایستادگی جوانان برای ارتقا و پیشرفت وطن را به نمایش بگذارد. همان‌طور که من از دیدن این همه ایستادگی و همت والا برای پیشرفت صنعت ایران به خود بالیدم حتماً جوانانی که هیچ چشم‌اندازی از صنعت و پیشرفت صنعتی ایران در ذهن ندارند با دیدن این دستاوردها به خود خواهند بالید. به امید اینکه روزی این دستاوردها روی آنتن رسانه ملی عینی و دیدنی شود.

انسیه شاه‌حسینی، نویسنده و کارگردان: پیشرفت‌های تولید را دیدم

به یمن این سفری که انجام شد، پیشرفت را در حوزه تولید دیدم. خوشبختانه در دهه‌های اخیر سرعت پیشرفت در کشور قابل قبول شده و با تمام وجود زحمت می‌کشند. اتفاقات جدیدی که در تمام زمینه‌ها در کشور رخ می‌دهد مثل زمان انقلاب، لایه‌های زیرین را تکان می‌دهد. تلاش دولت سیزدهم تا به این جای کار خوب بوده و فقط باید به آن زمان و فرصت داد.

علیرضا بهادری، مدیرکل فناوری و سامانه‌های نوین ساترا: امیدواری به موفقیت‌های پیش رو

وجود این ظرفیت‌ها برای کشور افتخار است، به‌خصوص که به دست خودمان ساخته و به بهره‌برداری رسیده است و استمرار آن غرورآفرین خواهد بود. این‌گونه سفرها که باید از متولیان آن تشکر کرد این امیدواری را ایجاد می‌کند که صنایع دیگر هم می‌توانند به همین اندازه به موفقیت برسند.

سیروس کهوری‌نژاد، بازیگر: سعی می‌کنم راوی خوبی باشم

وقتی کار متخصصان را می‌بینم حس می‌کنم هم‌وطنم به فکرم هست. او با زحمت‌هایی که در پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج فارس کشیده، نشان داده به من ایرانی اهمیت می‌دهد. باعث خرسندی است که به همت اداره کل روابط عمومی صداوسیما و وزارت نفت به این سفر راویان پیشرفت آمده‌ایم. همچنان که از اسمش پیداست وقتی ما این پیشرفت‌ها را می‌بینیم باید به دیگران منتقل کنیم. عکس‌هایی که اینجا گرفتم را به کودکان نشان می‌دهم و با زبان خودشان به آنها می‌گویم در این پالایشگاه افرادی هستند که شب و روز کار می‌کنند تا ماشین پدرت کار کند و بتواند تو را به مدرسه برساند.

امیدوارم راوی خوبی باشم چون خیلی از عزیزان در بندرعباس در هوای گرم تیر و مرداد با لباس سنگین کار مشغول فعالیت هستند. همین انسان‌ها شب و روز در پالایشگاه در تلاش‌اند و شنیدم که نیروهای این پالایشگاه برای خاموش کردن حریق زیر آتش رفتند و شهید شدند. فداکاری‌ها را ببینیم، هنوز مقاومت و سلحشوری وجود دارد.

حمیدرضا ملا موسی‌زاده، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فضای مجازی: سفری انگیزشی

 این سفرها حتماً مؤثر است، اما باید انتخاب بازدیدکنندگان و مدیران حساب‌شده، متمرکزتر و نکته‌سنج‌تر شود. انتخاب راویان اهمیت دارد؛ چراکه همین مدیر باید برگردد و سفیری برای بازگو کردن پیشرفت به مردم شود. اگر از بُعد سازمانی هم به این اتفاق نگاه کنیم، برای انگیزه دادن مدیران هم این سفر می‌تواند بهترین گزینه باشد.

خضری، مشاور معاون فضای مجازی سازمان: رسالت بازنمایی پیشرفت بر دوش ماست

بیان دستاوردهای صنعت نفت در رسانه بسیار مهم است. پیش از این سفر شاید برخی از این دستاوردها را مرور کرده بودم اما با حضور در میدان و شنیدن و دیدن تلاش متخصصان صنعتی کشور ما را به بازنمایی این افتخارات ترغیب کرد و ایده‌های مهمی را برای برنامه‌سازی و معرفی این دستاورد و پیشرفت در ذهن ما ایجاد کرد. در مقوله پیشرفت‌ بخش‌ها دیده نشده یا کمتر توجه شده است. بازنمایی این تلاش و دستاورد متخصصان ایرانی وظیفه رسانه ملی است که امیدوارم از نگاه برنامه‌سازان در قاب این رسانه متجلی شود.

محمدحسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا: نگاه دقیق‌تر به بندرعباس

از مزایای سفری که دوستانمان در اداره کل روابط عمومی سازمان تدارک دیدند این است که اگر بعد از این در جلسه‌ای بحث راجع به وضعیت اینجا کشور باشد با اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌توانم از آن دفاع کنم. برای شخص من این سفر آموزنده بود.

منبع: هفته‌نامه صداوسیما

کد خبر 635303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =