بنزین توزیعی در استان مرکزی یورو ۴ است

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی درباره کیفیت سوخت توزیعی در این منطقه گفت: در اراک همه اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد بنزین جایگاه‌های عرضه سوخت یورو ۴ بوده و در سطح استان نیز همین شرایط حاکم است.

به گزارش شانا به نقل از ایسنا، یوسف یوسفی درباره مسئله استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند گفت: سازمان حفاظت محیط‌ زیست متولی اجرای قانون هوای پاک نیست، بلکه یک ناظر است و در این زمینه ۲۰ دستگاه اجرایی با ۱۲۶ وظیفه در استان مسئولیت دارند و بر اساس اقدام‌های انجام شده، تحقق قانون هوای پاک را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدام‌های شتاب گرفته شده در دولت سیزدهم در بحث اجرای قانون هوای پاک، مسئله آلودگی هواست، یادآور شد: این چنین نیست که هرگاه با مازوت سوزی روبه‌رو شدیم، مسئله آلودگی هوا اراک مدنظر قرار گیرد، بلکه هر هفته نشست‌ها و پیگیری‌های لازم انجام شده و تا امروز به نتایج مطلوبی دست‌یافته‌ایم هرچند به نحو مطلوب اطلاع‌رسانی نشده است.

مدیرکل محیط‌ زیست استان مرکزی ادامه داد: به‌دنبال پیگیری‌ها، یک واحد نیروگاه حرارتی شازند وارد تعمیرات اساسی شد و یک ماه هم دیرتر از پارسال مصرف سوخت جایگزین در این مجموعه صنعتی آغاز شد.

یوسفی تصریح کرد: پارسال بیش از ۷۰۰ میلیون لیتر مازوت در ۱۱۶ روز مصرف شد و امسال نیز مصرف کمتری خواهیم داشت، زیرا یک واحد در زمان عملیات نگهداری و تعمیرات دوره‌ای به سر می‌برد و یک ماه دیرتر مازوت‌سوزی آغاز شد.

تجهیز نیروگاه شازند به سیستم پایش برخط

وی گفت: یکی از خروجی‌های اساسی نشست‌های هفتگی، تجهیز نیروگاه به سیستم پایش برخط است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه امسال پیرو قانون هوای پاک اقدام‌های مؤثری انجام شده است، یادآور شد: امسال یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در دلیجان نصب شد و شمار ایستگاه‌ها در استان به هفت ایستگاه رسید و در نشست‌های کارشناسی نیز بنا شده است پنج ایستگاه از سوی شهرداری اراک تأمین شود که در حال پیگیری است، همچنین برای باغ‌های سنجان و کرهرود و احیای آنها تصمیم‌هایی گرفته شده است.

یوسفی تأکید کرد: گفته می‌شود تنها نیروگاه مازوت‌سوز کشور نیروگاه حرارتی شازند است، در حالی که در کشور ۱۴ نیروگاه حرارتی وجود دارد و اکنون تنها نیروگاه تهران، البرز و اصفهان مازوت سوزی ندارند و بقیه در حال مصرف مازوت هستند، البته ما مازوت‌سوزی نیروگاه شازند را قبول نمی‌کنیم و پیگیریم که این شرایط و مقدار مصرف مازوت به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون در نیروگاه حرارتی شازند، زمینی بیش از زمین‌های کنونی نیروگاه نیاز است، ۸۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد و برای اجرای پروژه ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، تصریح کرد: از طرفی روزانه بیش از ۶۰۰ تن پسماند آهکی تولید خواهد شد و به این دلایل، امکان فیلتراسیون به‌صرفه و اجرایی وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی افزود: در حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی هم در طول سال طبق قانون عمل می‌شود و حتی پارسال بابت مازوت‌سوزی شکایت کرده‌ایم و پرونده در حال بررسی است، امسال نیز طبق قانون امکان شکایت وجود ندارد.

یوسفی با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک روزآمد شده است، فهرست سیاهه انتشار تهیه شده است و مباحث بهداشتی و پزشکی نیز به آن اضافه می‌شود تا فهرستی کامل به‌عنوان مبنای کار در اختیار باشد، گفت: برای توسعه و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل اراک، اخذ تسهیلات ۲۰۰ میلیون‌تومانی برای تاکسی‌های اراک به کمک صندوق ملی محیط‌ زیست نیز مدنظر است.

وی یادآور شد: یکی از دلایل اصلی و اساسی مصرف مازوت در نیروگاه شازند، بحث تراکم جمعیت و قرار نداشتن آن در داخل شهر است. از ابتدا نسبت به این مسئله معترضیم، زیرا این سوخت بر شهروندان اراکی تأثیر دارد، باید اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه شود تا سال آینده این مسئله در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی درباره لزوم انجام مطالعات علمی درباره تأثیر آلودگی بر سلامت جامعه بیان کرد: این مسئله در سیاهه انتشار لحاظ شده است و نیازمند بازنگری است، باید بروز بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا مورد تحقیق قرار گیرد. طرح‌های پیشنهادی آماده است و درصدد تأمین اعتبار است. شاید مرکز بهداشت استان مطالعاتی در اختیار داشته باشد که بر اساس آن اعلام نظر می‌کند، اما بدیهی است که بی‌شک آلودگی هوا بر سلامت تأثیر منفی دارد و حتی بر باروری اثرگذار است.

یوسفی گفت: یکی از کارهای دولت سیزدهم این است که از محل عوارض آلایندگی با نظر و تأیید سازمان حفاظت محیط‌ زیست، وزارت کشور و دانشگاه علوم پزشکی بودجه تحقیقات تأمین شود و از این حیث نگرانی برای منابع مالی تحقیقات وجود ندارد، عوارض آلایندگی شامل نیم درصد، یک درصد و ۱.۵ درصد از فروش صنایع آلاینده است که طبق قانون در دوران ناترازی نمی‌توان بالاترین مقدار عوارض را صنعت آلاینده دریافت کرد.

تأکید بر ممانعت بر مات‌سوزی

وی اعلام کرد که در اراک مازوت‌سوزی در جریان است و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر پیگیری برای ممانعت از مازوت‌سوزی تأکید کرده است.

مدیرکل محیط‌ زیست استان مرکزی افزود: بی‌شک انتخاب نخست محیط‌ زیست برای سوخت نیروگاه، گاز است، اما اگر ظرفیت تولید مازوت کم سولفور در پالایشگاه شازند افزایش یابد می‌توان آثار منفی این سوخت را کاهش داد.

یوسفی با اشاره به اینکه امسال بهار خوبی داشتیم، اما در تابستان ریزگردهای کویر مرکزی تعداد روزهای آلاینده را بالا برد، گفت: اکنون تعداد روزهای ناسالم اراک، برابر سال گذشته است و امیدواریم با بارش مناسب از این شرایط عبور کنیم.

وی درباره دیگر صنایع آلاینده استان گفت: به کمک ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان و پیگیری‌ها، هزار میلیارد تومان پروژه به کمک روش‌های دانش‌بنیان برای کاستن از آلایندگی‌ها پالایشگاه شازند تعریف شده است، برای شرکت ایرالکو و انتقال آندسازی آن نیز از شرکت برنامه درخواست شده است و اگر طبق زمان‌بندی تعیین شده برنامه ارائه نشود وارد مباحث و ظرفیت‌های قانونی خواهیم شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی درباره سبز اعلام‌ شدن صنایع افزود: سبز اعلام‌ شدن صنایع بر اساس شاخص‌ها و ملاک‌های مشخص است، هفته گذشته ۳۳ دستگاه در کل کشور سبز اعلام شدند و سه مجموعه متعلق به استان مرکزی بود، اگر صنعتی مدعی سبز بودن است باید گواهی مشخصی را ارائه کند.

یوسفی درباره کیفیت سوخت گفت: در اراک همه اندازه‌گیری‌ها نشان داده است که بنزین جایگاه‌های سوخت یورو ۴ است و در سطح استان نیز همین شرایط حاکم است.

وی درباره تعطیلی بخش خصوصی در زمان آلودگی هوا، اظهار کرد: در کارگروه اضطرار به مسئله تعطیلی بخش خصوصی نیز توجه می‌شود، اما اختیاری نداریم و تنها به کارفرمایان توصیه می‌شود به مسئله تعطیلی واحد خود در زمان آلودگی توجه داشته باشند.

کد خبر 635325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =