‌مصرف مازوت در نیروگاه شازند امسال به یک‌سوم کاهش یافت

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف مازوت در نیروگاه شازند طی امسال به یک‌سوم کاهش یافته و سعی ما این است که این رقم به صفر برسد.

به گزارش شانا به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، ایرج حشمتی روز دوشنبه (نهم بهمن‌ماه) در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست عمده تکالیف اجرایی و نظارتی خود را در قانون هوای پاک انجام داده است و اگر بخواهیم علل و عوامل آلودگی هوای کلانشهرها و تحقق نیافتن تکالیف قانون هوای پاک را ریشه‌یابی کنیم باید به اجرایی نشدن مفاد مندرج قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت سوخت مصوب سال ۱۳۸۶ و قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب سال ۱۳۸۹ و سند جامع راهبرد انرژی کشور در سال ۱۳۹۶ اشاره کنیم.

وی افزود: چنانچه اهداف این قانون در خصوص توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی، کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی مصرف انرژی، محقق می‌شد، امروز با انباشت تکالیف انجام‌نشده مؤثر در کاهش آلودگی هوا و وضع امروز آلودگی هوای کلانشهرها مواجه نبودیم، این موضوع باعث شده که امروز در شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های ظالمانه در دسترسی به فناوری‌های نوین در حوزه صنعت، خودرو و تأمین تجهیزات پایش و کنترل آلاینده‌ها دچار مشکل شویم، در حالی که می‌شد با برنامه‌ریزی مناسب و منابع مالی کمتر در سال‌های قبل بسیاری از مسائل را حل کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان عمده تکالیف مربوط به خود را انجام داده‌است، گفت: امسال ۴۳ هزار پایش در تمام کلانشهرها انجام داده‌ایم. حرف سازمان‌های مردم‌نهاد در رابطه با آلودگی هوا درست است، اما از طرفی باید بدانند که ما این سکان را چگونه دریافت کردیم و باید به‌اندازه میزان عقب‌ماندگی موجود، برنامه‌ریزی کنیم.

حشمتی تصریح کرد: ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر در دو سال آینده قرار است تولید شود و سازمان محیط زیست تمام مجوزهای تولید انرژی تجدیدپذیر را در اسرع وقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: من در نشستی پیشنهاد دادم اختیار مصرف گاز استان مرکزی را به استاندار بدهید که عده‌ای مخالفت کردند. در استان مرکزی نقش صنایع در آلودگی هوا ۵۷ درصد و نقش منابع آلاینده متحرک ۴۳ درصد است. نیروگاه متهم ردیف اول است، اما نباید از نقش منابع متحرک‌ غافل شویم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فرسودگی بیش از ۹۰ درصد کامیون‌ها گفت: کلاً دو ایستگاه شاخص SO2 در اراک وجود دارد که باید حداقل به ۵ ایستگاه برسد تا عدد درستی به ما ارائه دهد.

حشمتی افزود: چگونه می‌شود که در سازمان محیط زیستی که ۰.۲  بودجه کشور را در اختیار دارد انتظار انجام این همه تکلیف را داشت و با ۹ میلیارد تومان تملک دارایی اداره کل محیط زیست استان نمی‌شود این همه کار را انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست مجوز مازوت‌سوزی نداده است، تصریح کرد: این یک تصمیم فرادستگاهی است که گرفته شده و ما در تلاشیم موضوعات چارچوب داشته باشد. ما تمام تلاش خود را برای کم کردن مازوت‌سوزی به کار بستیم و خوشبختانه همین که نسبت به سال گذشته در شازند ۶۴ درصد مازوت کمتر مصرف شده یک اتفاق مثبت است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر ضرورت روزآمد کردن سیاهه انتشار و افزایش مسئولیت اجتماعی صنایع اظهار کرد: در تلاش باشید در سفر دوم ریاست جمهوری به استان مرکزی اعتبارهای خوبی همسو با کاهش آلودگی هوا بگیرید.

حشمتی با بیان اینکه بازدید از نیروگاه شازند و بررسی استفاده از سوخت دوم این نیروگاه از جمله برنامه‌های امروز است، گفت: با برنامه‌هایی که داریم با همکاری وزارت نفت تلاش داریم تا پایان سال سرانه مصرف مازوت کمتر شود.

وی گفت: سرانه مصرف گاز توسط نیروگاه‌ها بر عهده سازمان نیست، اما مطالبات خود را به‌صورت مکتوب ارائه می‌دهیم.

کد خبر 636959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =