نوسان‌های بازار کربن اروپا/ افزایش میانگین قیمت در سال ۲۰۲۳

روند کلی قیمت در بازار کربن اروپا در سال ۲۰۲۳ مشابه سال ۲۰۲۲ بود، اما میانگین قیمت افزایش یافت تا جایی که با ۳.۸ یورو افزایش به حدود ۸۵ یورو رسید، در حالی که نسبت به سال ۲۰۲۲ (۸۱.۱۶ یورو)، ۳.۸۱ یورو افزایش‌ نشان می‌دهد.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، بازار تجارت انتشار اروپا سال ۲۰۲۳ کار خود را روز ۲ ژانویه با قیمت ۸۳.۶۷ یورو در هر تن آغاز کرد و در ۲۹ دسامبر با قیمت ۷۷.۹۸ خاتمه داد که ۵.۶۹ یورو کمتر از روز ابتدایی کاری سال بود.

کمترین قیمت کربن در سال ۲۰۲۳ در ۱۴ دسامبر در سطح ۶۷.۷۳ یورو و بیشترین قیمت در ۱۱ آوریل برابر با ۹۷.۴۷ یورو ثبت شد، به این ترتیب اختلاف بین آنها حدود ۳۰ یورو بود که دامنه نوسان کمتری از سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

کمترین و بیشترین قیمت کربن در سال ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۵۸.۳ یورو در ۷ مارس و ۹۸.۰۱ یورو در ۱۹ اوت بود، از این رو دامنه نوسان قیمت کربن در سال، ۲۰۲۲ کمی بیش از ۴۰ یورو بوده است.

متوسط قیمت کربن اروپا سال گذشته میلادی برابر با ۸۴.۹۷ یورو بود که در مقایسه با متوسط قیمت سال ۲۰۲۲ (۸۱.۱۶ یورو)، ۳.۸۱ یورو افزایش‌ یافته است.

به‌رغم اینکه روند قیمت کربن در سال ۲۰۲۳ با نوسان کمتری نسبت به سال ۲۰۲۲ مواجه بود، اما روند تقریباً ثابتی را تا نیمه سال ۲۰۲۳ و روندی نزولی ملایمی را تا پایان سال طی کرده است.

سال ۲۰۲۳ موضوع‌هایی از قبیل چگونگی اجرای طرح بازیابی قدرت اروپا (REPowerEU) در خصوص نحوه فروش مجوزهای انتشار از محل ذخیره قانونی، نقش سفته‌بازان در بازار، انتظارات معامله‌گران در خصوص سیاست‌های اقلیمی اروپا، نوسان‌های قیمت‌های انرژی به‌ویژه گاز طبیعی، همچنین نگاه سیاست‌گذاران اروپایی مبنی بر تسریع فرآیند کربن‌زدایی موجب شد به‌رغم روند کاهشی در مقطعی، بازار تجارت انتشار اروپا به‌طور عمده به سمت روندی صعودی تمایل داشته باشد، به‌طوری که در سه هفته پایانی سال ۲۰۲۳ قیمت در بازار کربن به روند صعودی خود بازگشت. این موضوع عمدتاً ناشی از افزایش تقاضا در بازار در اثر افزایش تقاضای شرکت‌های برق اروپا برای سوخت و نیاز به ارائه گواهی انتشار و کاهش موقعیت فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سفته‌بازی بود که عرضه گواهی‌های انتشار در بازار کربن را محدود کرد.

انتظار می‌رود با افزایش محدودیت‌های انتشار توسط اتحادیه اروپا و اعمال مالیات کربن روی کالاهای بیشتر، قیمت کربن در بازار تجارت انتشار حداقل در ماه‌های ابتدای سال ۲۰۲۴ روندی افزایشی داشته باشد، اما در مجموع تغییر چندانی نسبت به متوسط قیمت سال گذشته قابل‌ تصور نیست.

کد خبر 635850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =