آغاز فصلی نو در صنعت پتروشیمی با اجرای طرح‌های حامی محیط زیست

یک کارشناس انرژی پس از بازدید از طرح‌های فعال صنعت پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و نخستین مشعل زمینی و پاک این صنعت بیان کرد: اقدام‌های محیط زیستی در صنعت پتروشیمی حائز اهمیت و نقطه عطفی در تاریخ این صنعت است زیرا صیانت از محیط ‌زیست و کاهش نقش پتروشیمی‌ها در آلایندگی هوا را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش شانا، زینب حمیدزاده در بازدید از طرح‌های پتروشیمی منطقه عسلویه با اشاره به اهمیت صنعت پتروشیمی در جلوگیری از خام‌فروشی و کمک به رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: این صنعت در حال توسعه شتابان است و در چنین شرایطی، افزایش توجه پتروشیمی‌ها به راهکارها و طرح‌های حامی محیط زیست، به توسعه پایدار منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم کمک بزرگی به جمع‌آوری گازهای مشعل در مناطق نفت‌خیز کشور همسو با عمل به مسئولیت اجتماعی و خلق ثروت کرده است، افزود: در این دولت طرح‌هایی به بهره‌برداری می‌رسد که از نظر زیست محیطی دارای فناوری‌های به‌روز و حداقل آلایندگی هستند و این موضوع بسیار مهم و قابل تقدیر است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اجرای نخستین مشعل زمینی و پاک ایران در شرکت پتروشیمی صدف خلیج فارس گفت: اکنون بخش خصوصی نیز به کمک دولت آمده و در حال اجرای سیاست‌های توسعه پایدار است. به‌ویژه با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که به‌زودی زمینه صادرات خدمات مهندسی و فنی را نیز برای کشور ایجاد خواهد کرد.

طرح پتروشیمی صدف خلیج فارس بزرگ‌ترین مجتمع تولید الاستومر خاورمیانه است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و با بهره‌برداری از این مجتمع سبز، ایران در تولید لاستیک ESBR نه تنها خودکفا می‌شود، بلکه می‌تواند به تمام جهان صادرات محصول و برای کشور ارزآوری داشته باشد.

پتروشیمی صدف خلیج فارس برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور اقدام به طراحی و ساخت مشعل زمینی پاک و بسته (Clean Enclosed Burner) کرده است. راه‌اندازی این نوع فناوری نقطه عطفی در زمینه صیانت از محیط زیست و کاهش نقش پتروشیمی‌ها در آلاینده‌های محیطی است.

سیستم مشعل زمینی، یک سیستم کارآمد مشعل صنعتی، بدون دود در داخل یک محفظه احتراق است که پوشش نسوز دارد و مزایای استفاده از این طرح سازگار با محیط زیست در مقایسه با مشعل ارتفاعی، کاهش معایبی همچون آلودگی صوتی، شدت تشعشع حرارتی، احتراق ناقص، مشکلات اشتعال مشعل‌ها، هزینه‌های بالای عملیاتی، مشکلات تعمیر و نگهداری و… است.

با طراحی متفاوت مشعل زمینی پاک و بسته، نیاز به زمین با مساحت بزرگ به‌دلیل رعایت فاصله ایمن در برابر آتش مشعل، برطرف شده و این طرح صرفه‌جویی ۲.۵ میلیون یورویی را به همراه داشته است.

کد خبر 636037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =