سهم ۳۵ درصدی پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس در تأمین بنزین ایران

مصرف بنزین ایران روزانه بیش از ۱۱۵ میلیون لیتر است و در این میان حدود ۴۰ میلیون لیتر معادل ۳۵ درصد آن در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت راهبردی این پالایشگاه در تضمین امنیت انرژی کشور است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت ستاره خلیج‌ فارس، شدت مصرف انرژی در ایران بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است. به این معنا که برای تولید یک واحد رشد اقتصادی در ایران بیش از ۲ برابر سایر کشورها، انرژی در کشور مصرف می‌شود.

این موضوع افزون بر آنکه اثرات زیست محیطی فراوانی به‌دنبال دارد، سبب از بین رفتن ثروت ملی و کاهش موقعیت‌های صادراتی می‌شود.

با این حال وزارت نفت به‌عنوان تنها متولی تأمین سوخت و تضمین امنیت انرژی در کشور، با وجود شدت بالای مصرف انرژی همواره تلاش کرده است سوخت موردنیاز را به‌صورت پایدار و مستمر تأمین کند.

در این میان بعضی از فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و نفت‌گاز اهمیت راهبردی بیشتری دارد و به همین دلیل پالایشگاه‌های ایران با تغییر در واحدهای فرآیندی و اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی به‌دنبال افزایش تولید این فرآورده‌ها هستند.

افزون بر آن، ساخت پالایشگاه‌های جدید در کشور نیز با همین هدف انجام و پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌ فارس با اولویت تولید بنزین در کشور ساخته شد.

علیرضا جعفرپور، مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اشاره به اینکه این پالایشگاه، سال ۱۳۸۵ با هدف طراحی، مدیریت، تأمین منابع مالی، احداث، بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسید، گفت: این پالایشگاه مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است که با مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

وی افزود: خوراک پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس از طریق خط لوله‌ای به طول ۳۸۸ کیلومتر و به قطر ۳۶ اینچ با ظرفیت دریافت ۸۴۰ هزار بشکه در روز تأمین می‌شود که این خط لوله با پیمایش استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان مسیری سخت‌گذر دارد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌ فارس تأکید کرد: نکته مهم آن است که با بهره‌برداری از این پالایشگاه، تولید پایدار گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تضمین شد، زیرا به‌دلیل تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا امکان صادرات میعانات گازی مانند نفت خام محدود بود و باید فکری به حال مصرف میعانات گازی می‌شد که جزئی جذایی‌ناپذیر از تولید گاز طبیعی هستند.

جعفرپور با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس سال ۱۴۰۱ با سهم ۶۵ درصدی در برداشت میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی نقش برجسته‌ای در تضمین تولید پایدار گاز ایران اسلامی ایفا کرد، گفت: این پالایشگاه سهم ۱۹ درصدی در ظرفیت پالایش کشور دارد که حاصل آن تولید ۳۷ درصد بنزین، ۱۳ درصد نفت‌گاز، ۱۸ درصد نفت سفید و ۱۵ درصد گاز مایع است.

وی تأکید کرد: بنابراین ابرپالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس به‌منظور حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی و تضمین خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی یا دریافت روزانه ۴۲۰ هزار بشکه میعانات گازی، وظیفه خطیر تأمین بخش عمده‌ای از سبد سوخت کشور را عهده‌دار است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌ فارس بیان کرد: این پالایشگاه، روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین، ۱۵۰۰ تن گاز مایع، ۱۶ میلیون لیتر نفت‌گاز و محصولاتی دیگر از جمله نفت سفید، گوگرد و انواع نفتا و حلال‌ را تولید می‌کند.

جعفرپور تصریح کرد: این پالایشگاه که بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است، افزون بر خودکفایی کشور در تولید فرآورده بنزین توانسته است عنوان نخستین صادرکننده بنزین تاریخ صنعت نفت را از آن خود کند.

وی تأکید کرد: شرکت نفت ستاره خلیج‌ فارس با برطرف کردن و حل مشکلات و تنگناهای مسیر صادرات در تلاش است نقاط هدف صادراتی و کشورهای متقاضی را با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط به منظور گسترش فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در عرصه صادرات و ایجاد ظرفیت‌های جدید صادراتی با سرآمد شدن در بخش صادرات شناسایی کند و این مهم را هدف کاری و توسعه سازمانی خود قرار داده است.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس با بیان اینکه قرار گرفتن این پالایشگاه در فهرست تحریم‌ها هیچ خللی در مسیر پیشرفت و تولید ایجاد نکرده است، گفت: با رویکردها و برنامه‌ریزی‌های راهبردی، صادرات این شرکت از طریق مرزهای دریایی رونق یافته است و مقدار فراوانی از فرآورده‌های ویژه‌ تولیدی پالایشگاه با رعایت منافع و مصالح شرکت و حفظ اقتدار ملی، از این مسیر صادر شده و سود و ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.

کد خبر 636073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =