ضرورت ایجاد ساختار حاکمیتی برای همگرایی مراکز علمی کشور برای توسعه فناوری هیدروژن

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه کشورهای همسایه ما در حاشیه خلیج فارس در زمینه توسعه فناوری هیدروژن بسیار جلوتر از ایران هستند، گفت: ساختار حاکمیتی و علمی برای همگرایی باید میان مراکز علمی کشور برای توسعه فناوری هیدروژن ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار شانا، مجید چگنی صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه) در رویداد بین‌المللی هیدروژن با بیان اینکه بی‌شک هیدروژن به‌ یکی از حلقه‌های کلیدی در زنجیره انرژی با استفاده از ویژگی‌های خاص خود به نقطه‌ای مهم در مسیر توسعه پایدار و پاک انرژی تبدیل شده است، اظهار کرد: امروزه هیدروژن گزینه‌ای مناسب برای تأمین سوخت پاک و تأمین انرژی مورد نیاز وسایل نقلیه منازل مسکونی و نیروگاه‌هاست.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی برای تهیه تصویر جامع از شبکه ارزش هیدروژن و ظرفیت‌های تولید انواع هیدروژن در صنعت گاز ایران ادامه داد: برنامه‌ریزی برای تهیه تصویر جامع از شبکه ارزش هیدروژن و ظرفیت‌های تولید انواع هیدروژن در صنعت گاز ایران فرآیندی راهبردی و گام مهم در ایجاد دیدگاه کلان و جامع از این فناوری است و این برنامه‌ریزی شامل مراحل متعددی می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: شناسایی و تحلیل شبکه ارزش هیدروژن مرحله نخست این برنامه شامل جمع‌آوری داده‌ها و شناسایی است.

چگنی گفت: برنامه‌ریزی، شناسایی و ارزیابی همه ظرفیت‌های تولید هیدروژن با رویکرد بهینه‌سازی و استفاده مؤثر در این باره از منابع مختلف در کشور ایران و انتخاب در دسترس‌ترین روش است. با تدوین تصویر جامع از شبکه ارزش هیدروژن از اطلاعات جمع‌آوری‌شده تصویری کامل و جامع از شبکه ارزش هیدروژن در صنعت گاز ایران تهیه می‌شود و این تصویر شامل حجم تولید مصرف، انتقال و ظرفیت‌های بهره‌برداری از هیدروژن به‌صورت دقیق و گسترده است.

وی بیان کرد: طراحی راهبرد و سیاست‌ها بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از تحلیل شبکه ارزش هیدروژن و ظرفیت‌های تولید راهبردها و سیاست‌های مؤثر برای بهره‌برداری از این دانش و اطلاعات انجام می‌شود. این اقدام‌ها می‌تواند شامل سیاست‌های تولید بیشتر بهبود فرآیندها افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی باشد و از سویی دیگر با افزایش تولید هیدروژن فشار در حجم مصرف گاز طبیعی را کمتر کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: این برنامه‌ریزی با هدف ایجاد دیدگاهی جامع و کلان از شبکه ارزش هیدروژن و ظرفیت‌های تولید آن در صنعت گاز ایران امکان ارتقا و بهبود فرآیندهای مرتبط با هیدروژن را فراهم می کند، همچنین برنامه‌ریزی برای امکان‌سنجی توسعه فناوری هیدروژن در شرکت ملی گاز ایران با رویکرد توسعه پایلوت فناورانه در این برنامه‌ریزی برای امکان‌سنجی توسعه فناوری هیدروژن در شرکت ملی گاز ایران با استفاده از رویکرد توسعه پایلوت فناورانه، گام اساسی و حیاتی برای جلب نوآوری و بهبود فرآیندهای این صنعت است.

چگنی تأکید کرد: شرکت ملی گاز ایران قصد دارد با بهره‌گیری از تجربه‌ها و داده‌های به‌دست‌آمده، مسیری بهینه را برای توسعه هیدروژن به‌عنوان یکی از منابع اصلی اولیه انرژی در آینده کشور آماده کند.

وی با اشاره به ایجاد دفتر فناوری و نوآوری هیدروژن در مرکز پژوهشی انرژی دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان یک مرکز معتبر و مؤثر هدفمندانه به توسعه و پیشرفت در زمینه‌های گوناگونی پرداخته است، گفت: این دفتر فناوری و نوآوری با رویکردی راهبردی بر آن است که مطالعه راهبردی خود را در دسته‌هایی گوناگونی از تحلیل بازار و تجارت گاز طبیعی و فرآورده‌های گازی آینده‌پژوهی الگوسازی عرضه و تقاضای گاز طبیعی و فرآورده‌های گازی به‌ویژه هیدروژن، بهینه‌سازی و فرهنگ‌سازی مصرف گاز، حکمرانی توسعه و نوآوری در کسب‌وکار صنعت گاز و حکمرانی انرژی، توسعه سازمانی، سرمایه انسانی، بهره‌وری و مسئولیت اجتماعی انجام دهد.

معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار کرد: شرکت ملی گاز متولی توسعه راهبردی هیدروژن در کشور است و در صورت گشایش در طرح‌های هیدروژن و دیگر سوخت‌های جایگزین فشار روی شرکت ملی گاز برای تأمین تقاضای گاز طبیعی برداشته خواهد شد، بنابراین از طرح‌های پژوهشی که به‌منظور بهره‌گیری از هیدروژن برای تولید انرژی پاک و پایدار انجام می‌شود تا راهبردهای مؤثر برای ایجاد سیستم‌های انتقال و ذخیره‌سازی بهینه استقبال می‌کنیم. این شرکت در همه این زمینه‌ها می‌تواند نقش پررنگی در فضای دانش‌بنیان کشور داشته باشد، همچنین امکان تخصیص گاز برای توسعه دیگر بخش‌ها به‌ویژه صنعت و صادرات نیز فراهم خواهد شد.

کد خبر 636318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =