امضای بیش از ۳ همت قرارداد تولید بار اول در مناطق نفت‌خیز جنوب

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: این شرکت پارسال و امسال بیش از ۳ هزار میلیارد تومان (همت) قرارداد با مراکز پژوهشی امضا کرده یا در حال امضاست که همه این قراردادها برای تولید بار اول هستند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی روز چهارشنبه (۲۷ دی‌ماه) در نشست خبری در چهاردهمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت خوزستان اظهار کرد: نمایشگاه چهاردهم ساخت تجهیزات صنعت نفت در خوزستان فرصت و نقطه عطفی برای فعالیت‌های اقتصادی سازنده در کشور است که باید مجموعه کارفرمایی بخش دولتی و مراکز دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها و ... از آن بهره‌مند شوند و رشد کنند تا مشکلاتشان حل شود.

وی افزود: در این نمایشگاه ۲۸۱ مجموعه حضور دارند که ۱۰۹ شرکت دانش‌بنیان، ۹۷ شرکت سازنده، ۲۷ شرکت خدمات فنی و مهندسی و باقی شرکت‌ها نیز تأمین‌کننده هستند و تلاش ما این بوده تا مجموعه‌های علمی و فنی و تخصصی در این نمایشگاه فعال شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در نمایشگاه چهاردهم تلاش این بود تا از نمایشگاه‌های شعاری فاصله بگیریم و محتوای نمایشگاه از نظر فنی و تخصصی ارتقا یابد، همچنین یکی دیگر از اهداف نیز بحث فرصت‌سازی در درون نمایشگاه برای ایجاد ارتقای زنجیره اقتصادی است، زیرا یکی از مشکلات سازنده‌ها محدود بودن سفارش‌هاست و دچار مشکلات می‌شوند.

دانشی ادامه داد: دنبال دریافت مجوزات بحث صدور خدمات فنی و مهندسی هستیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا بعضی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بتوانند خدمات فنی و مهندسی صادر کنند.

به گفته وی، هم‌اکنون مناطق نفت‌خیز جنوب به‌دنبال آن است تا مجوزی دریافت کند که بتوانیم میان سازنده و بازار مصرف بیرون واسط شویم و مشکلات سازندگان را برطرف کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه این شرکت پای کار آمده تا صنعت نفت در بخش بالادستی توسعه یابد، اظهار کرد: سهم شرکت‌های استان خوزستان در این نمایشگاه زیاد است اما از استان تهران بیشترین شرکت‌کننده در نمایشگاه چهاردهم ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان حضور داشتند.

دانشی افزود: عزم و اراده دولت سیزدهم بر این است که گفتمان میان سازنده‌ها، نظام پیمانکاری و نظام دولتی اتفاق بیفتد. ما همه مردم ایران را یاور و پشتیبان نفت می‌دانیم تا به برد همه‌جانبه برای کشور دست یابیم، زیرا این کار به رشد منطقه‌ای نیز کمک خواهد کرد.

وی گفت: این شرکت پارسال و امسال بیش از ۳ هزار میلیارد تومان قرارداد با مراکز پژوهشی امضا کرده یا در حال امضاست که همه این قراردادها برای تولید بار اول هستند که این حجم از قرارداد برای نخستین بار در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی رقم می‌خورد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: اعتقاد ما این است که با ورود دانش‌بنیان‌ها و علمی کار کردن در کشور می‌توانیم تحریم‌ها را شکست دهیم.

صنعت نفت دولت سیزدهم در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی تمام قد پای کار آمده است

دانشی افزود: ما باید در مرز دانش حرکت کنیم و نوآوری و خلاقیت داشته باشیم، زیرا مهندسی معکوس دیگر فایده ندارد و از این طریق می‌توانیم تحریم‌ها را شکست دهیم.

وی ادامه داد: کشورهای غربی نسبت به رویدادهای نفتی به ویژه نمایشگاه نفت حساس شده‌اند و این بیانگر توانایی و پیشرفت خیره‌کننده کشور ما در حوزه نفت و انرژی است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به بحث گازهای همراه و آلودگی محیط زیست اظهار کرد: اگر مشعل‌ها خاموش شوند آلودگی هوا برطرف نمی‌شود، زیرا به منابع اصلی آلودگی هوا توجه نمی‌شود؛ تردد خوردوها، تولید برق و فرهنگ نادرست مصرف سوخت‌های فسیلی و... از جمله این عوامل هستند.

دانشی با بیان اینکه پروژه‌هایی تعریف شده است و مشعل‌ها را خاموش خواهیم کرد، گفت: ۸۰ درصد گازهای همراه جمع‌آوری شده و برای کمتر از ۲۰ درصد از باقی‌مانده تعدادی پروژه تعریف کرده‌ایم تا جمع‌آوری به‌طور کامل انجام شود.

وی افزود: صنعت نفت دولت سیزدهم در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی تمام قامت پای کار آمده است به شکلی که در سفرهای رئیس‌جمهوری به خوزستان ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان افزون بر بودجه‌های دولتی، وزارت نفت بابت طرح‌های مسئولیت‌ اجتماعی در اختیار خوزستان گذاشته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: عمده مطالباتی که در بحث آلایندگی وجود داشت در دولت سیزدهم پرداخت شده که حدود ۶ هزار میلیارد تومان است، همه مطالبات حوزه نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب در خوزستان تقریباً صفر شده و همه بدهی‌ها به شهرداری‌ها و امور مالیاتی و... پرداخت شده است.

دانشی با اشاره به بومی‌سازی ۲۰ هزار قلم کالا در مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در دولت سیزدهم ۷۵۰۰ قلم کالا که جزو تحریم‌ها بودند در حال بومی‌سازی هستند.

به گفته وی، امسال در نمایشگاه چهاردهم تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت ۵۰ قرارداد به ارزش ۷ هزار میلیارد تومان امضا شد که بیشتر با دانش‌بنیان‌ها و مراکز علمی بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: شعارها باید مبتنی بر شعور شوند و برخی از شعارها باید بازتعریف شوند زیرا ما به دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های داخل و جوانان اعتماد کرده‌ایم و آمده‌ایم کار کنیم و به جوانان و نیروهای داخلی اعتماد داریم.

دانشی ادامه داد: اقدام‌هایی در مناطق نفت‌خیز جنوب در حال انجام است که در دنیا منحصربه‌فرد است و امیدواریم با سرعت بیشتری قله‌های توسعه و پیشرفت را طی کنیم.

وی اظهار کرد: برنامه‌های تولید در نفت در دولت قبل چاه‌محور بود و این به‌معنای نابودی نفت بود اما امسال برنامه پنج‌ساله برای تولید در مناطق نفت‌خیز جنوب ارائه کرده‌ایم که به ظرفیت تولید ۳ میلیون و ۲۸۰ دست یابیم.

کد خبر 636419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =