صدور گواهی‌های صرفه‌جویی گاز طبیعی مورد پذیرش در بورس انرژی

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران گفت: در طرح یک‌هزار جایزه ۲۰ میلیونی برای مشترکانی که ۱۰ درصد مصرف کمتر نسبت به پارسال دارند، جوایزی هدفمند در نظر گرفته شده که به کاهش مصرف گاز کمک می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت گاز استان خراسان رضوی، ساجد کاشفی روز پنجشنبه (۲۸ دی‌ماه) در آیین گشایش طرح مردمی‌سازی مصرف بهینه گاز در مشهد اظهار کرد: طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی، یک طرح مبارک و فرخنده است. یکی از نقاط برجسته این طرح، برنده بودن همه بازیگران است.

وی افزود: از یک طرف مردم طبق آیین‌نامه‌های دولت و مصوبه‌های مجلس، با کاهش مصرف و صرفه‌جویی، شامل طرح‌های تشویقی تخفیفی می‌شوند که در قبوض لحاظ می‌شود. افزون بر این با کمکی که صنعت و فولاد استان انجام داده، یک‌هزار جایزه ۲۰ میلیونی با هدف بهینه‌سازی در نظر گرفته شده که اتفاق خوبی است. جوایز هم هدفمند است و شامل لوازمی است که منجر به کاهش مصرف می‌شوند.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران گفت: ضلع دومی که برنده خواهد بود، صنعت است، زیرا قرار است گاز صرفه‌جویی‌ شده به صنعتگران اختصاص یابد. شرکت گاز خراسان رضوی در یک بازه زمانی کوتاه، هم سامانه‌ای به راه انداخت و هم به‌طور فراگیر روی اطلاع‌رسانی این موضوع کار کرده که جای قدردانی و تشکر دارد.

کاشفی ادامه داد: موضوع اصلاح الگوی مصرف از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است. ایشان سال ۱۳۸۸ را به نام سال اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری کردند و مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف را تبیین کرد که در سال ۱۳۸۹ از سوی رهبری ابلاغ شد.

وی افزود: در سال ۱۳۸۹ مجلس هم این قانون را تصویب کرد. آن قانون یکی از مترقی‌ترین قوانینی است که می‌توان بدان اشاره کرد. در این قانون نقش دستگاه‌‎های مختلف از وزارت صمت تا جهاد کشاورزی و بقیه سازمان‌ها، در نظر گرفته شده و اگر همه دستگاه‌ها به تکالیفشان در این حوزه عمل می‌کردند، شاید شرایط انرژی کشور به این مرحله نمی‌رسید.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: در همین مدت کوتاه که از دولت سیزدهم گذشته و به‌طور ویژه در سال ۱۴۰۲، اقدام‌های زیرساختی زیادی را شرکت ملی گاز آغاز کرده‌ است، صدور گواهی‌های صرفه‌جویی گاز طبیعی که مورد پذیرش بورس انرژی قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران، با سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه بهینه‌سازی انجام می‌دهند با این گواهی، بتوانند بازگشت سرمایه داشته باشند.

کاشفی گفت: این گواهی‌های صرفه‌جویی باید بازار خود را پیدا کند و فقط مختص دوره اوج مصرف نباشد. به همین منظور، یکی از مواد قانون اصلاح الگوی مصرف را که در سال‌های گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته برعهده گرفته و در حال کار روی آن است. احیای ظرفیت ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف که در رابطه با جرایم صنایعی است که بالاتر از معیار انرژی اعلام‌شده از سوی سازمان استاندارد، مصرف دارند از جمله اهداف این ماجراست.

وی افزود: اقدام‌های کوتاه‌مدت یک تا دو ساله را هم با کمک معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان پیگیری می‌کنیم. طرح تعویض فناوری کوره‌های آجری هافمنی را به کوره‌های تونلی دنبال می‌کنیم. شیوه تأمین مالی این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد. اگر موفق شویم به‌صورت پایلوت، در استانی که مشخص شده آن را اجرا کنیم، این طرح را به اقصی نقاط کشور خواهیم برد.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: بحث پیوست انرژی برای متقاضیان گاز غیرخانگی نیز از دیگر محورهای فعالیت شرکت گاز است. یکی از روال‌های ناصحیح در سال‌های پیش، این بود که اشتراک گاز به هر میزان که متقاضی درخواست می‌داد، تعلق می‌گرفت. امروز شرکت ملی گاز روی رعایت پارامترهای مدنظر سازمان ملی استاندارد پافشاری می‌‎کند و فقط در این صورت گاز به مشترک ارائه می‌شود.

کد خبر 636422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =