سهم ۱۲ درصدی ایران از درآمد نفتی اوپک در ۹ ماه سال ۲۰۲۳

آژانس بین‌المللی انرژی درآمد نفتی ایران در ۹ ماه سال ۲۰۲۳ با وجود تداوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا را ۳۴ میلیارد دلار اعلام کرده که معادل ۱۲ درصد کل درآمد اوپک در این دوره بوده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی کل درآمد نفتی ایران در ۹ ماه سال ۲۰۲۳ را ۳۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است.

درآمد نفتی ایران در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ معادل ۱۲ درصد کل درآمد اوپک در این دوره بوده است.

فروش ۳۴ میلیارد دلار نفت ایران در بازار جهانی طی ۹ ماه ۲۰۲۳ درحالی است که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه تهران و سیاست به اصطلاح فشار حداکثری در دولت دموکرات آمریکا نیز ادامه یافته است.

درآمد نفتی ۳۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۹ ماه ۲۰۲۳ دو برابر درآمد نفتی ایران در ۱۲ماه سال ۲۰۲۰ بوده است.

بر اساس محاسبات وزارت انرژی آمریکا (اداره اطلاعات انرژی آمریکا)، ایران در سال ۲۰۲۰ فقط ۱۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ نیز ۳۷ میلیارد دلار نفت فروخت، در حالی که طی سال ۲۰۲۲ نیز کل درآمد ایران از فروش نفت ۵۴ میلیارد دلار بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی کل درآمد نفتی ۱۳ عضو اوپک در ۹ ماه ۲۰۲۳ را ۲۸۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، درآمد عراق از فروش نفت در ۹ ماه سال گذشته میلادی ۲.۵ برابر ایران بوده، عراق طی دوره مورد بررسی ۸۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از فروش نفت در این دوره درآمد داشته است.

درآمد نفتی عربستان نیز بیش از ۵ برابر ایران بوده، عربستان ۱۸۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نفت در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ فروخته است.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین از تولید بیش از ۳ میلیون بشکه نفت در ایران برای هشتمین ماه پیاپی در سال ۲۰۲۳ خبر داده است.

بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در ماه می ۲۰۲۳ برای نخستین بار از زمان خروج آمریکا از برجام به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسید و در ماه‌های بعد با طی مسیری کمابیش صعودی بالای ۳ میلیون بشکه باقی مانده است.

ایران در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ میلادی ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است. این رقم نسبت به ماه پیش از آن ۶۰ هزار بشکه کاهش داشته است.

میانگین تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار بشکه در روز بوده است.

کد خبر 636426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =