وزیر نفت به ترکیه سفر کرد/ تقویت همکاری‌ها در حوزه انرژی، محور مذاکرات تهران- آنکارا

وزیر نفت به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با وزیر انرژی ترکیه و برخی مذاکرات نفتی به ترکیه سفر کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی به‌منظور مذاکره بر سر محورهای همکاری‌های تهران و آنکارا در حوزه انرژی به‌ویژه تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه، آغاز مذاکرات برای افزایش صادرات گاز، صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران به این کشور همسایه، سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در صنعت نفت ایران و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران راهی آنکارا شد و با آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین حال، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری امروز برای دیدار با مقام‌های بلندپایه سیاسی ترکیه به آنکارا سفر می‌کند.

شایان ذکر است که سفر وزیر نفت پیش از سفر رئیس‌جمهوری با هدف مذاکره و نهایی کردن قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که قرار است بین دو کشور امضا شود، انجام شده است.

به گزارش شانا، رئیس‌جمهوری به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و به منظور انجام سفر رسمی، صبح امروز در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا پایتخت ترکیه می‌شود، این سفر قرار بود که میانه دی‌ماه انجام شود که به‌دلیل حمله تروریستی کرمان به تعویق افتاد.

برنامه سفر از این قرار است که رئیسی پس از استقبال رسمی از سوی رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای با وی ملاقاتی خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای‌ عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست رئیس‌جمهوری دو کشور برگزار می‌شود.

نشست مطبوعاتی و حضور رؤسای‌جمهوری در نشست مشترک بازرگانان و فعالان اقتصادی از دیگر برنامه‌های این سفر خواهد بود.

هشتمین نشست شورای ‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه در حالی طی سفر رئیس‌جمهوری به آنکارا برگزار خواهد شد که نشست پیشین آن (هفتمین نشست) اواخر تیرماه ۱۴۰۱ و در جریان سفر رسمی رئیس‌جمهوری ترکیه به تهران برگزار شد که در جریان آن نشست، دو طرف بر توسعه مناسبات و ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، زیرساختی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی توافق کردند.

کد خبر 636710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =