برابری ارزش گازهای همراه نفت با گاز صادراتی ایران/ درآمد ۵ میلیارد دلاری با خاموشی مشعل‌ها

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت ارزش گاز مشعلی را که تا پایان سال ۱۴۰۴ در میدان‌های نفتی و گازی کشور جمع‌آوری خواهد شد ۵ میلیارد دلار در سال و معادل ارزش صادرات گاز کنونی ایران به کشورهای همسایه دانست و گفت: ارزش صادراتی گازهای همراه در ایران، بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش شانا، نماد اصلی مناطق نفتی و گازی در کشورمان، ستون‌هایی است که شعله‌های بلند و کوتاه بر فراز آنها می‌رقصد. اگرچه این ستون‌ها یا همان مشعل‌ها، به نوعی به نماد صنعت نفت تبدیل شده است،‌ اما افزون بر صدمات محیط زیستی فراوان، سرمایه‌های کشور را نیز می‌سوزاند.

با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و درآمدزایی برای کشور،‌ چند سالی است که خاموشی این مشعل‌ها و جمع‌آوری گازهای ارسالی به آنها در دستور کار قرار گرفته تا طبق برنامه‌های تعیین‌شده،‌ گازهای همراه در مناطق مختلف نفتی از غرب کارون گرفته تا جزیره خارک جمع‌آوری شود.

با جمع‌آوری این گازها، می‌توان از آنها به‌عنوان خوراک پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش و درآمد بیشتر نیز استفاده کرد.

هم‌اکنون در مجموع روزانه حدود ۵۵ میلیون مترمکعب گاز در مشعل‌های میدان‌های نفتی و گازی ایران می‌سوزد که با اجرای طرح‌هایی مانند پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در این سال‌ها بخشی از گازهایی که دود می‌شد، حالا به چرخه سوخت و خوراک پتروشیمی‌های کشور وارد می‌شود.

البته دولت سیزدهم در این زمینه اهتمام جدی دارد و اجرای دیگر طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل نیز با سرعت قابل قبولی در حال اجراست؛ تا آنجا که به گفته معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تا پایان سال ۱۴۰۴ اکثر گازهای همراه در میدان‌های نفتی و گازی ایران جمع‌آوری و پس از آن نیز هر طرح توسعه‌ای در صنعت نفت در این زمینه تعیین تکلیف خواهد شد.  

هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به اینکه عملکرد دولت سیزدهم در جمع‌آوری گازهای مشعل قابل قبول بوده است، اظهار کرد: از مجموع ۵۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل در ایران، با برنامه‌ریزی در دولت سیزدهم تا پایان امسال ۱۵ میلیون مترمکعب از این گازها جمع‌آوری خواهد شد، همچنین تا پایان سال ۱۴۰۳ روزانه حداقل ۳۰ میلیون مترمکعب دیگر از گازهای مشعل جمع می‌شود.

وی با بیان اینکه باقی‌مانده گازهای مشعل که حدود ۱۰ میلیون مترمکعب خواهد بود، تا پایان سال ۱۴۰۴ جمع‌آوری می‌شود، افزود: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ بیشتر گازهای مشعل در سطح میدان‌های نفتی و گازی ایران جمع‌آوری شود.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت ادامه داد: البته با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور، به‌صورت طبیعی و با افزایش تولید، شاهد گازهای مشعل جدیدی خواهیم بود که برای آنها نیز باید همزمان با اجرای طرح‌ها، برنامه‌ریزی شود.

فلاحتیان با تأکید بر اینکه رویکرد وزارت نفت مبتنی بر به حداقل رساندن گازهای مشعل در صنعت نفت و گاز کشور است، گفت: این اقدام، حرکتی محیط زیستی به منظور ایجاد ارزش‌افزوده و تولید ثروت از طریق گازهای مشعل و رفع نیازهای گازی کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل بسته به مقیاس و حجم گازی که جمع‌آوری می‌کند، سرمایه‌گذاری‌های متفاوتی دارد، تصریح کرد: برای مثال برخی طرح‌ها مانند پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تأکید کرد: در مجموع سرمایه‌گذاری که باید در عرصه جمع‌آوری گازهای مشعل انجام شود، بیش از ۵ میلیارد دلار است.

فلاحتیان ارزش گاز مشعلی را که تا پایان سال ۱۴۰۴ در میدان‌های نفتی و گازی کشور جمع‌آوری خواهد شد معادل ارزش صادرات گاز کنونی ایران به کشورهای همسایه دانست و اعلام کرد: بر اساس طرح‌های پیش‌بینی‌شده، روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب، معادل ۱۷ میلیارد مترمکعب در سال گازهای مشعل جمع‌آوری و به چرخه اقتصاد کشور تزریق خواهد شد.

وی اظهار کرد: ارزش صادراتی این مقدار گاز، بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود، بنابراین سرمایه‌گذاری انجام‌شده حداکثر ظرف یک سال بازپرداخت می‌شود.

#دولت_کار_و_فعالیت

کد خبر 636951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =