قرارداد ارائه فناوری نخستین واحد کوچک‌مقیاس ال‌ان‌جی ایران امضا شد

قرارداد ارائه فناوری نخستین واحد کوچک‌مقیاس ال‌ان‌جی ایران بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت آهن و فولاد ارفع به‌منظور جبران ناترازی گاز در فصل سرد سال امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، عظیم کلانتری‌اصل ظهر امروز (یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه) در حاشیه امضای قرارداد ارائه خدمات فناورانه تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) با بیان اینکه امروز در کشور یک چندضلعی برای رسیدن به نخستین واحد کوچک‌مقیاس ال‌ان‌جی در ایران شکل گرفته است، گفت: فناوری ال‌ان‌جی امروز به یک فناوری گلوگاهی در صنعت نفت تبدیل شده که به‌شدت باید هرچه زودتر از این گلوگاه عبور کنیم و بر این فناوری پیچیده تسلط یابیم.

وی ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت بیش از ۱۰ سال است که در زمینه فناوری تولید گاز مایع و ذخیره‌سازی آن مطالعه کرده و حتی برای بعضی از واحدهای صنعتی بزرگ کشور در این زمینه طرح‌های امکان‌سنجی و طراحی‌ اولیه داشته است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به سابقه چند ساله صنعت نفت در زمینه  ذخیره‌سازی گاز در مخازن زیرزمینی در مرکز و شمال شرقی کشور اظهار کرد: فناوری تولید و ذخیره‌سازی ال‌ان‌جی به حدی مهم است که هم‌اکنون برای بعضی از کشورهای جهان و منطقه حالت راهبردی یافته و آنها از آن به‌عنوان تجارتی نو بهره می‌گیرند، از این رو ایران با تکیه بر منابع عظیم گازی خود می‌تواند از آن در مدیریت مصرف در فصل سرد سال و تسلط بر بازارهای گازی جهان استفاده کند.

انگیزش بالای شیوه‌نامه وزارت نفت برای ذخیره‌سازی گاز

مجتبی مهری‌نژاد، مدیرعامل شرکت فولاد ارفع نیز با اشاره به ناترازی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در کشور و کمبود آن در فصل سرد گفت: با ابلاغ شیوه‌نامه وزیر نفت درباره احداث مخازن ذخیره‌سازی گاز از سوی صنایع عمده در کشور و مشوق‌های وزارت نفت در این زمینه شرکت فولاد ارفع تصمیم به احداث واحد کوچک‌مقیاس ال‌ان‌جی گرفت.

وی با اشاره به کمک‌های پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه برآورد حجم مصرف و تولید، همچنین انتخاب فهرست بلند (وندور لیست) و پیمانکار سازنده نخستین واحد مینی ال‌ان‌جی کشور در اردکان یزد تصریح کرد: آیین کلنگ‌زنی این پروژه به صورت رسمی اواخر بهمن‌ماه انجام می‌شود.

 مدیرعامل شرکت فولاد ارفع به کمک‌های وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: مصرف در صنایع فولاد روز به روز در حال افزایش است، از این رو ما باید به فکر جبران ناترازی گاز باشیم.

مهری‌نژاد تصریح کرد: نخستین واحد کوچک‌مقیاس ال‌ان‌جی در اردکان استان یزد در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در یک سال و نیم آینده احداث خواهد شد، این واحد روزانه ظرفیت تولید ۱۰۰ تن گاز مایع را دارد و مخازن ذخیره‌سازی این واحد بیش از ۶۰ هزار تن ظرفیت دارند.

جلوگیری از زیان ۹۰ همتی فولادسازان

بر پایه این گزارش، محسن اسدبیگی، معاون انرژی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نیز در این آیین با بیان اینکه سالانه در ایران بیش از ۳۲ میلیون تن فولاد اسفنجی تولید می‌شود، گفت: این صنایع به‌دلیل کمبود گاز در فصل سرد سال بیش از ۹۰ همت زیان می‌بینند.

وی ادامه داد: متأسفانه ایران در سال‌های اخیر در زمینه دستیابی به فناوری و ساخت واحدهای ال‌ان‌جی به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی پیشرفت‌ کمی داشته است، در حالی که اگر این فناوری را در کشور داشتیم هم‌اکنون بخش زیادی از متانول صادراتی در کشور را به‌صورت ال‌ان‌جی صادر می‌کرد.

معاون انرژی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه فناوری ساخت واحدهای مینی ال‌ان‌جی در ایران یک فناوری راهبردی و ملی به‌شمار می‌آید، گفت: امیدواریم بتوانیم ساخت این واحدها را در دیگر صنایع عمده انرژی‌بر کشور تسری دهیم.

کد خبر 637209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =