غربالگری ساختارهای زیرزمینی ایران به‌منظور ذخیره‌سازی گاز طبیعی

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از اجرای پروژه‌ غربالگری تمامی ساختارهای زیرزمینی در تمام نقاط کشور به‌منظور ذخیره‌سازی گاز طبیعی با همکاری وزارت نفت خبر داد.

عظیم کلانتری‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه یکی از راه‌های کمک به رفع ناترازی گاز در کشور ذخیره‌سازی گاز است، اظهار کرد: ذخیره‌سازی به‌روش زیرزمینی و غربالگری از گذشته تاکنون در شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در فصل سرد سال با افزایش مصارف تجاری و خانگی، مشکلاتی برای بخش‌های مختلف صنعتی به‌وجود می‌آید، گفت: برای رفع ناترازی می‌توانیم در ماه‌های گرم سال گاز را به‌صورت مایع‌شده (ال‌ان‌جی) در کنار واحدهای صنعتی ذخیره کنیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه مدت‌زمان انجام پروژه ساخت واحدهای کوچک‌مقیاس ال‌ان‌جی ۱۸ ماه است، تصریح کرد: بخش بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت مربوط به اکتشاف و تولید است که در این بخش به‌صورت کامل امکان همکاری با وزارت نفت و دیگر بخش‌ها در زمینه ذخیره‌سازی زیرزمینی وجود دارد.

کلانتری‌اصل با بیان اینکه هم‌اکنون پژوهشگاه صنعت نفت با وزارت نفت در پروژه‌ای با عنوان غربالگری تمامی ساختارهای زیرزمینی در تمام نقاط کشور همکاری می‌کند، افزود: بحث دیگر کمک به ذخیره‌سازی گاز زیرزمینی است که دانش آن به‌طور کامل در کشور وجود دارد و در این زمینه آماده همکاری با وزارت نفت و دیگر بخش‌ها هستیم.

وی درباره ذخیره‌سازی رو زمینی گفت: در بخش ذخیره‌سازی روزمینی، بیش از ۱۰ سال پیش‌ گروه مرتبط با ذخیره‌سازی روزمینی در پژوهشگاه صنعت نفت فعالیت کرده و چند پروژه مطالعاتی انجام داده است، همچنین در دو سال اخیر، دو پروژه دیگر برای صنایع فولاد و پتروشیمی  مربوط به امکان‌سنجی‌، طراحی فرآیندی و تجهیزات انجام شده است.

اجرای نخستین پایلوت ای‌ان‌جی در پژوهشگاه صنعت نفت

 رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در پایان اظهار کرد: در بحث مربوط به ای‌ان‌جی که ذخیره‌سازی به‌صورت جذب است، پروژه‌ای را در سطح وزارت نفت به‌صورت پایلوت انجام می‌دهیم و امیدواریم این پروژه ثمربخش باشد.

به گزارش شانا، نخستین قرارداد انتقال فناوری ساخت واحدهای کوچک‌مقیاس ال‌ان‌جی ۱۵ بهمن‌ماه بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت آهن و فولاد ارفع با حمایت وزارت نفت و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری با هدف طراحی و تلاش برای انتقال و نفوذ فناوری واحدهای مایع‌سازی گاز در این شرکت امضا شد.

کد خبر 637228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =