تولید حداکثری گاز از فاز ۱۶ پارس جنوبی با بهره‌برداری از خط لوله جدید

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با اشاره به لوله‌گذاری ۱۱۰ کیلومتری دریایی در خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: با احداث این خط لوله امکان تولید حداکثری گاز از این فاز فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین شیوا امروز (سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی در قالب طرح‌های نفتی افتتاح‌شده در ایام‌الله دهه فجر، با اشاره به اینکه با اجرای این پروژه خط لوله و تجهیزات از سکوی فاز ۱۶ تا پالایشگاه ششم پارس جنوبی با تأسیسات و خط لوله جدید جایگزین شد، اظهار کرد: به این ترتیب با افزایش تولید ۸ میلیون مترمکعب گاز در روز امکان تولید گاز از فاز ۱۶  پارس جنوبیدر ظرفیت اسمی روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب مهیا شد.

وی با بیان اینکه این پروژه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ابلاغ شد و ۲۰ مهر ۱۴۰۲ با تکمیل طرح تولید زودهنگام در خشکی به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: مهندسی و طراحی این پروژه ازسوی مهندسان ایرانی در شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران انجام شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی تأکید کرد: پوشش ضدخوردگی و اندود بتنی ۱۱۱ کیلومتر لوله در کارخانه پوشش لوله در خرمشهر انجام شده است. این لوله‌ها پس از وزین‌سازی با هشت یدک‌کش و بارج مخصوص حمل لوله‌ها از خرمشهر به دریا منتقل شده است.

شیوا با اشاره به اینکه  لوله‌گذاری ۱۱۰.۵ کیلومتر خط لوله فراساحل با استفاده از شناور لوله‌گذار سی‌مستر انجام شده است، گفت: نحوه استقرار لوله‌ها در بستر دریا به‌طور همزمان با شناور PSV مجهز به ROV رصد شده است، همه شناورهای عملیاتی به‌کارگرفته‌شده در این عملیات از نوع DP و بدون نیاز به لنگرانداری بوده است.

وی افزود: در مجموع از ۲۲ فروند شناور مختلف در فراساحل برای احداث این پروژه بهره گرفته شده است. شناور لوله‌گذار در این پروژه به حداکثر رکورد نصب روزانه ۱۳۴ شاخه لوله (معادل ۱.۶ کیلومتر در روز) دست یافته است و در حین لوله‌گذاری از ۱۴ تقاطع با خطوط لوله موجود در بستر دریا در حوزه گازی پارس جنوبی عبور کرده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی افزود: حداکثر عمق لوله‌گذاری در این پروژه ۸۶ متر بوده است و با اتمام لوله‌گذاری خط لوله جدید، خط لوله قدیمی بعد از ایمن‌سازی از سکوی فاز ۱۶ در دریا و در خشکی از خط لوله خشکی موجود جدا شد. عملیات ایمن‌سازی خط لوله قدیمی فاز ۱۶ و برشکاری و جداسازی آن در بستر دریا و خشکی با توجه به وضع نامشخص آن از عملیات‌های ویژه و منحصربه‌فرد این پروژه بوده است.

شیوا با بیان اینکه خط لوله جدید بعد از جداسازی خط لوله قدیم از سکو توسط اسپول جدید ۱۳۰ متر در بستر دریا به رایزر سکوی فاز ۱۶ متصل شده است، تأکید کرد: این عملیات با به‌کارگیری شناور غواصی اشباع سی ۱۱۰ متعلق به شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران و بدون استفاده از پیمانکاران خارجی انجام شد.

وی تأکید کرد: در عملیات خشکی ولوپیت جدید با نصب ولو GOV ساخته شده است، همچنین خط لوله خشکی تولید زودهنگام با تقاطع با خطوط لوله در حال بهره‌برداری بین ولوپیت جدید و خط لوله قدیم احداث شد. تست پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی این خط لوله بعد از احداث انجام شده و هم‌اکنون تولید از این فاز با تولید ۲۸ میلیون مترمکعب در روز گاز ترش و میعانات گازی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با اشاره به اینکه در این پروژه تاکنون ۱.۶ میلیون نفرساعت عملیات در فراساحل و حدود ۱۵۴ هزار نفرساعت عملیات در خشکی بدون حادثه انجام شده است، گفت: با توجه به دریافت ۵ کیلومتر لوله‌های ۳۲ اینچ با ضخامت ۲۸.۸ میلی متر مربوط به خط لوله خشکی در بندر امام، عملیات پوشش ضدخوردگی و احداث این خط بین ولوپیت جدید و پالایشگاه ششم فاز (۱۶/۱۵) نیز طی چهار ماه آینده پایان می‌یابد.

کد خبر 637334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =