۸ پروژه توسعه‌ای و محیط زیستی پالایشگاه آبادان به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان از بهره‌برداری هشت پروژه‌ مهم توسعه‌ای و محیط زیستی این پالایشگاه همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد.

حکیم قیم در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر توضیح داد: پالایشگاه آبادان از سال ۱۴۰۱ براساس فرمایش‌های رهبری که سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی بود، پروژه‌هایی را تعریف کرد و تلاش کردیم هر چه سریعتر این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: پس از پروژه بزرگ فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که پارسال با حضور رئیس‌جمهوری گشایش یافت و اوج شکوفایی توانمندی صنعتگران و مهندسان ایرانی در طراحی، نصب و راه‌اندازی بزرگترین واحد پالایشی کشور و منطقه بود، سعی کردیم برای افزایش تولید، تثبیت تولید و اشتغال‌آفرینی اقدام کنیم؛ به همین منظور پروژه‌های مختلفی طراحی شد که هشت پروژه در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.

افزایش ظرفیت صادراتی گاز مایع پالایشگاه آبادان با بهره‌برداری از ۶ مخزن کروی جدید

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تأکید کرد: یکی از پروژه‌های بزرگی که پس از دو سال تلاش مداوم به نتیجه رسید، پروژه ساخت ۶ دستگاه مخزن کروی جمع‌آوری گازهای ال‌پی‌جی پالایشگاه است که نقش موثری در ذخیره‌سازی گاز مایع تولیدی پالایشگاه خواهد داشت؛ این پروژه همچنین با توجه به راه‌اندازی اسکله‌های پالایشگاه آبادان بر روی رودخانه الوند بعد از ۴۳ سال، نقش مهمی در افزایش صادرات گاز مایع پالایشگاه آبادان ایفا خواهد کرد.

قیم افزود: جمع‌آوری این گازها نقش مهمی هم در جلوگیری از سوختن گازها در مشعل دارند و گامی موثر برای رشد شاخص‌های محیط زیستی پالایشگاه به شمار می‌رود. مخازن قدیمی پالایشگاه به شدت فرسوده بودند و به دلیل نبود امکان ذخیره‌سازی، به اجبار تولید مازاد بر مصرف، سوخته می‌شد.

وی با اشاره به اینکه حجم گازهای مشعل در سال ۱۴۰۱ که این مخازن را در اختیار نداشتیم، بیش از چند ده هزار تن بود، اعلام کرد: این مخازن توانمندی جداسازی ۲۵۰ تن گاز ال‌پی‌جی دارند و ظرفیت ذخیره‌سازی آنها نیز ۴ هزار و ۵۰۰ تن است.  

راه‌اندازی پروژه پست ۱۳۲ کیلوولت پالایشگاه آبادان تا ۲۴ ماه آینده

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان گفت: پروژه پست ۱۳۲ کیلوولت پروژه دیگر آماده بهره‌برداری پالایشگاه نفت آبادان است که از ۱۲ سال گذشته طراحی و تعریف شده، اما عملیاتی نشده بود؛ سال ۱۴۰۱ فرآیند تحقیقاتی، انتخاب مشاور و امضای قرارداد این پروژه انجام شد و امیدواریم ظرف ۲۴ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

قیم حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه را  ۲۳ میلیون یورو و حدود ۱۲۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این پروژه همچنین سبب می‌شود که تولید پالایشگاه ثبات بیشتری پیدا کند و در امر خدمات‌رسانی و جلوگیری‌ از خاموشی‌های شهر آبادان به ویژه در ایام تابستان سهیم باشیم.

کاهش ۶ درصدی تولید نفت کوره پالایشگاه آبادان

وی از افتتاح پروژه بارگیری ماده وکیوم باتوم این پالایشگاه نیز خبر داد و گفت: هدف از اجرای این پروژه، کاهش نفت کوره تولیدی و افزایش صادرات محصولات نفتی است که با ظرفیت ۲۰ هزار تن در روز کلید می‌خورد؛ این پروژه همچنین سبب کاهش ۶ درصدی نفت کوره تولیدی پالایشگاه خواهد شد که در نوع خود گامی بسیار مهم در حوزه محیط زیستی به شمار می‌رود.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان بیان کرد: پروژه کلیدخانه فرعی پالایشگاه آبادان از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری این شرکت است که در گذشته افزون بر افزایش هزینه‌های تعمیراتی، ریسک عملیاتی ما را بالا برده بود.

قیم از بهره‌برداری پروژه کلیدی استفاده از سیستم کنترل مولدهای گازی هیتاچی خبر داد و افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که پارسال با یک شرکت دانش‌بنیان امضا شد، این پروژه مهم اجرایی و تجهیزات آن کاملا بومی‌سازی شد و بر روی یکی از مولدهای این شرکت نصب شد؛ با اجرایی شدن این پروژه که با استفاده از توانمندی و دانش‌بومی و تجهیزات ساخت داخل ممکن شده است، چالش‌های بیش از ۱۳۰ دستگاه از این مولدها که در سطح کشور در حال فعالیت هستند، رفع خواهد شد.

بومی‌سازی تجهیزات آزمایشگاهی کنترل کیفیت سوخت هوایی

وی همچنین به بهره‌برداری پروژه ساخت و روزآمد کردن سیستم موتور اکتان در پالایشگاه مرکزی نفت آبادان اشاره کرد و گفت: با توجه به تولید سوخت موردنیاز پهپادها، هواپیماهای ملخی و هلی‌کوپترها در پالایشگاه آبادان، به منظور کنترل کیفیت این سوخت، نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی مدرنی داشتیم که امکان تامین آن‌ها از خارج کشور وجود نداشت و با تلاش همکارانم در شرکت پالایش نفت آبادان، این تجهیز با استفاده از نوآوری موجود ساخته و تجهیز شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان بیان کرد: در کنار این پروژه‌های مهم صنعتی، چند پروژه مسئولیت اجتماعی برای رفاه حال مردم آبادان و خرمشهر افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد شد که پروژه‌های حذف دژ خاکی روخانه اروند، آماده‌سازی محوطه‌های پارک ماشین‌آلات سنگین حمل مواد نفتی، نوسازی و بهسازی آسفالت معابر ورودی درون شهری و برون شهری شهر آبادان از آن جمله است.

به گزارش شانا، با توان و همت متخصصان پالایشگاه نفت آبادان و استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، همزمان با چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، هشت پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت آماده بهره‌برداری و کلنگ‌زنی قرار گرفته است که فردا (چهارشنبه، ۱۸ بهمن‌ماه) با حضور جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 637386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =