۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
  • کد خبر: 637479
کارنامه صنعت گاز ایران در ۴۵ سال گازرسانی

صنعت گاز ایران در ۴۵ سال فعالیت پس از انقلاب اسلامی کارنامه مثبتی از خود به جای گذاشته که نشان بارز آن بهره‌مندی ۹۵.۵۴ درصد کشور از گاز طبیعی است.

به گزارش شانا، ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ صنعت گاز کشور نیز در این سال‌ها مانند دیگر بخش‌ها با هدف آبادانی و توسعه گام‌های بلندی برداشته است تاجاییکه اکنون ۹۸.۵۷ درصد خانوار شهری، ۸۶.۱۱ درصد خانوار روستایی و در مجموع ۹۵.۵۴ درصد کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

براین اساس تاکنون ۱۲۵۳ شهر و ۳۹۷۰۰ روستای کشور به شبکه گاز متصل شدند که از این تعداد ۵۰ شهر و ۶۳۵۴ روستا از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون گازرسانی شده‌اند و تعداد مشترکان گاز کشور به ۲۷۷۸۹۵۱۸ رسیده است که از این تعداد ۲۲۷۷۳۴۲ در دولت سیزدهم جذب شدند.

مجموع شبکه گاز شهری و روستایی اجراشده تاکنون نیز ۴۴۶۳۱۰.۶ کیلومتر است که از این مقدار ۴۶۳۱۲ کیلومتر در دولت سیزدهم اجرایی شده است. همچنین تعداد کل انشعاب‌های گاز شهری و روستایی اجراشده تاکنون ۱۳۲۶۵۵۵۳ و تعداد انشعابات گاز شهری و روستایی اجراشده از ابتدای فعالیت دولت سیدابراهیم رئیسی ۸۳۶۰۴۲ است.

گازرسانی به نیروگاه‌ها نیز از ابتدای انقلاب اسلامی با هدف حفظ محیط زیست دنبال شده و سوخت ۱۰۲ نیروگاه اکنون از گاز طبیعی است که ۱۶ نیروگاه در دولت کنونی گازرسانی شدند. تعداد مصرف‌کننده‌های عمده صنعتی گاز هم ۳۲۵۱۸ واحد است و  ۳۱۹۵ واحد در دولت سیزدهم به شبکه گاز متصل شدند.

مجموع خطوط انتقال گاز کشور اکنون ۳۹۲۱۹.۸ کیلومتر است که ۱۴۷۲.۸ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است؛ همچنین ۹۹ ایستگاه تقویت فشار گاز برای پایداری جریان در کشور فعال است که ۵ ایستگاه در دولت کنونی از ابتدای آغاز به‌کار، افتتاح شدند.

بهره‌برداری ۳۶۰۵ پروژه گازرسانی و توسعه‌ای همزمان با فجرِ ۴۵

بهره‌برداری از ۳۶۰۵ پروژه گازرسانی و توسعه‌ای با اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومان همزمان با فجر چهل‌وپنجم در ادامه خدمات‌رسانی مجموعه شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های تابع آن انجام شد که شامل بهره‌برداری پروژه‌های گازرسانی به ۱۰۵۶ روستا، ۱۳ شهر و ۲۵۱۸ واحد صنعتی با اعتبار حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال، خطوط انتقال گاز با اعتبار ۱۰۱ هزار میلیارد ریال و آغاز عملیات ساخت ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و طرح‌های ذخیره‌سازی با اعتبار ۴۹ هزار میلیارد ریال می‌شود.

آنچه پروژه‌های گازسانی را از دیگر طرح‌ها و پروژه‌ها متمایز می‌کند، افزون بر ایجاد رفاه و آسایش برای مردم به‌ویژه در استان‌های کم‌برخوردار و مناطق دورافتاده، تأمین کالاهای مصرفی این پروژه‌ها از طریق ساخت داخل است که سبب توسعه صنایع وابسته شده و افزون بر حمایت از تولید، شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان را در پی خواهد داشت.

این نکته مهمی است، زیرا این صنایع در شرایط اقتصادی کنونی با تلاش، نبود وابستگی به کالاهای خارجی را برای صنعت گاز کشور به ارمغان می‌آورند و در کنار توسعه گازرسانی، زمینه اشتغال‌زایی خوبی را نیز فراهم می‌کنند که این موضوع به رشد تولید در بخش‌های مختلف صنعت منجر می‌شود.

کد خبر 637479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =