همکاری صنعت گاز با ۱۰۰ دانش‌بنیان

شرکت ملی گاز ایران همسو با اهداف راهبردی وزارت نفت اکنون با ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حال همکاری است.

به گزارش شانا، صنعت نفت و گاز به‌عنوان صنعتی راهبردی در اقتصاد و درآمدزایی ایران، یکی از اصلی‌ترین  اهداف تحریم‌ها در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده و متحمل سخت‌ترین فشارهای اقتصادی و محدودیت‌ها شده است.

با این حال «تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان و ایرانی» در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از شاهراه‌های عبور از این تحریم‌ها شناخته شده است و متخصصان داخل کشور توانستند با مهندسی معکوس و ابتکارهای مختلف حرکت در این مسیر را شتاب ببخشند.

دولت و وزارت نفت هم در این راه دانش‌بنیان‌ها را تنها نگذاشتند و این حمایت همه‌جانبه تا جایی پیش رفته که وزارت نفت رتبه نخست حمایت از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان را میان دیگر وزارتخانه و دستگاه‌ها کسب کرده است.

از سویی برای تقویت این شرکت‌ها اقدام‌های گسترده‌ای انجام شده که امضای ۷۵۱ قرارداد صنعت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان به ارزش ۳۴۰ میلیون دلار و ۵۱ قرارداد تولید بار اول اقلام راهبردی و تحریمی به ارزش ۶۲ میلیون دلار را می‌توان از عمده این اقدام‌ها برشمرد که سبب شده است صنعت نفت موفق به کسب رتبه نخست در تولید بار اول هم شود.

صرفه‌جویی ارزی سالانه ۲۵۰ میلیون دلار با بومی‌سازی ۴۰ قلم راهبردی

صنعت گاز کشور هم همسو با اهداف راهبردی وزارت نفت، اکنون با ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حال همکاری است که ارزش پروژه‌های در حال اجرای شرکت ملی گاز ایران با دانش‌بنیان‌ها بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است.

همچنین ۶ هزار میلیارد تومان مجموع قراردادهای دریافت‌شده برای امضای قرارداد با زیست‌بوم فناوری و نوآوری و ۶۰ میلیون یورو مجموع قراردادهای ساخت بار اول و توسعه فناوری است، همچنین ۴۰ قلم راهبردی در صنعت گاز تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می‌شود و صرفه‌جویی ارزی که از تکمیل این کالاها حاصل خواهد شد سالانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار است که ۲ هزار و ۳۰۰ نفر نیز به‌طور مسقیم در این پروژه‌ها همکاری می‌کنند.

شرکت ملی گاز ایران در اقدام حمایتی دیگر ۱۹ شرکت دانش‌بنیان را با هدف سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، ساخت بار اول در حوزه‌های مختلف و توسعه فناوری و نوآوری از سوی بخش خصوصی و تعاونی‌ها، در قالب اجرای تسهیلات بند (هـ) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای اعطای تسهیلات کم‌بهره انتخاب و به صندوق پژوهش و توسعه صنعت نفت معرفی کرد.

همراهی دانشگاه‌ها با صنعت گاز

شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت، با ایجاد چهار مؤسسه فناوری و پژوهشی، همکاری مطلوبی را با دانشگاه‌های کشور برقرار کرده است که پروژه ساخت توربین گازی و هوشمندسازی گاز طبیعی با دانشگاه علم و صنعت و فرآورش گاز طبیعی با پژوهشگاه صنعت نفت از جمله این همکاری‌ها به‌شمار می‌رود، همچنین توافق‌نامه‌ای با دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع توسعه دانش فنی زنجیره گوگرد امضا شده است.

کد خبر 636142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =