عملیات اسیدکاری پنجمین چاه سکوی ۲۲ میدان گازی پارس جنوبی انجام شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از اجرای عملیات اسیدکاری پنجمین چاه سکوی SPD22 در میدان گازی مشترک پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمدحسین متجلی در جریان بازدید از سکوی SPD22  هدف از انجام عملیات اسیدکاری چاه‌های میدان مشترک پارس جنوبی را دستیابی به بالاترین ظرفیت تولید گاز اعلام کرد و گفت:‌ به‌منظور حفظ تولید صیانتی از میدان گازی پارس جنوبی، عملیات اسیدکاری چاه‌های سکوهای طرح فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ هم‌اکنون در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه عملیات اسیدکاری چاه‌های سکوهای طرح فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ از سال ۱۴۰۰ به‌دلیل مشکل‌های به‌وجودآمده متوقف شده بود، اظهار کرد: با انجام کامل عملیات اسیدکاری در این فاز، طول دوره تولید پایدار از سکوهای این فاز دو سال افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود:‌ سکوی SPD22 که ۱۱ حلقه چاه دارد، عملیات اسیدکاری سه حلقه چاه آن پیش‌تر در سال ۱۴۰۰ انجام شده بود و ادامه عملیات اسیدکاری روی هشت حلقه چاه باقی‌مانده در حال انجام است.

به گفته متجلی، همزمان با ازسرگیری عملیات اسیدکاری چاه‌های باقی‌مانده طرح فازهای ۲۴-۲۲ در سال ۱۴۰۲، عملیات اسیدکاری روی چاه شماره SPD22-09 به عنوان چهارمین چاه از سکوی SPD22 در آذرماه امسال انجام شده و تولید چاه در فشار ثابت حدود ۹۰ درصد و میزان فشار جریانی آن در چوک ثابت  psi۳۵۰ افزایش یافته است.

وی با اشاره به انجام عملیات اسیدکاری در دو حلقه چاه SPD24B-04 و SPD22-09 تصریح کرد: با تکمیل عملیات حفاری و اسیدکاری چاه‌های سکوهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ روزانه ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز به توان تولیدی سکوهای فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه عملیات حفاری پنج حلقه چاه باقی‌مانده در سکوی فاز ۲۳ نیز در حال پیگیری است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، عملیات حفاری چاه‌های یادشده از اوایل سال آینده وارد فاز عملیاتی می‌شود.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک پتروشیمی‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

کد خبر 637768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =