استقرار نظام مدیریت دارایی فیزیکی با هدف تقویت تولید گاز

مدیر دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی گاز ایران گفت: بازآرایی ساختار مدیریت دارایی‌های فیزیکی شرکت که بر مبنای سه مؤلفه هزینه، ریسک و عملکرد است سبب بهبود عملکرد و کارایی عملیاتی در طول چرخه عمر دارایی‌ها می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، ابوالفضل وروانی فراهانی در تشریح عملکرد این شرکت در حوزه مدیریت دارایی فیزیکی از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون اظهار کرد: افزون بر این، عمده اقدام‌های این مدیریت در ۲۹ ماه اخیر در حوزه ریسک و بیمه تجهیزات، بهبود نظام فنی و اجرایی مقاوم‌سازی تأسیسات و استقرار و راهبری سیستم مدیریت دارایی‌های فیزیکی، دسته‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که تولید در سازمان‌های دارایی‌محور وابستگی زیادی به سلامت فنی، قابلیت اطمینان و آماده به‌کاری تجهیزات و سیستم‌های دارایی فیزیکی دارد و استقرار و راهبری نظام مدیریت دارایی فیزیکی در سازمان‌ها به بهبود عملکرد و اثربخشی تجهیزات و سرانجام توسعه متوازن سازمان منجر خواهد شد.

مدیر دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی گاز ایران درباره اقدام‌های حوزه ریسک و بیمه تجهیزات گفت: این مدیریت برای استقرار حاکمیت مدیریت ریسک، ارزیابی مخاطرات، ریسک‌های بیمه‌پذیر، تأسیسات شرکت ملی گاز ایران و تعیین سبد پوشش بیمه‌ای مناسب بر اساس ارزش واقعی دارایی‌ها به بومی‌سازی دانش و تدوین سیاست‌های اجرایی ارزیابی ریسک‌های بیمه‌پذیر و بهینه‌سازی محصولات بیمه‌ای تأسیسات بخش‌های انتقال و توزیع گاز پرداخته است.

فراهانی افزود: برنامه‌ریزی توسعه پروژه‌های مدیریت ریسک با رویکرد بیمه و ارزشگذاری تأسیسات و تجهیزات و اقدام برای تغییر بیمه‌نامه‌ها با ارزش‌گذاری واقعی تجهیزات با رویکرد حق بیمه حداقلی و اخذ خسارت حداکثری در زمان حوادث ناخواسته انجام شده است.

وی با اشاره به اقدام‌های این مدیریت در بهبود نظام فنی و اجرایی مقاوم‌سازی تأسیسات شرکت ملی گاز ایران از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون بیان کرد: مقاوم‌سازی و افزایش تاب‌آوری تأسیسات و ابنیه موجود، یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان متولی و بهره‌بردار اصلی شبکه و تأسیسات مرتبط با صنعت گاز در سطح کشور است.

به گفته مدیر دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی گاز ایران، به همین منظور تشکیل کمیته فنی و تخصصی مقاوم‌سازی به ریاست معاون مدیر دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی گاز ایران، برنامه‌ریزی اجرای پروژه مدیریت طرح مقاوم‌سازی و تاب‌آوری تأسیسات و ابنیه شرکت با رویکرد مدیریت ریسک از جمله این اقدام‌ها است.

مدیر دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی گاز ایران در ادامه با اشاره به استقرار و راهبری سامانه مدیریت دارایی‌های فیزیکی در این شرکت گفت: در سازمان‌های دارایی‌محور، جریان اصلی کسب‌وکار بر اساس ارزش‌آفرینی از دارایی‌هاست و در این نوع سازمان‌ها، مدیریت دارایی فیزیکی به‌عنوان یک سیستم مدیریتی، شامل شیوه‌ها و فعالیت‌هایی منظم و هماهنگ است، از این رو استقرار و راهبری نظام مدیریت دارایی فیزیکی در سازمان‌ها به بهبود عملکرد مالی، تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه، مدیریت ریسک، بهبود تولید و خدمات، توسعه اعتبار و برند، بهبود کارایی و اثربخشی تجهیزات و توسعه متوازن سازمان خواهد منجر شد.

فراهانی در پایان با بیان اینکه مدیریت دارایی فیزیکی با پایداری تولید ارتباطی مستقیم دارد، اظهار کرد: برای ارتقای سطح دسترسی‌پذیری تجهیزات و تأسیسات برای تحقق اهداف تولید، مدیریت دارایی فیزیکی شرکت ملی گاز ایران، ایجاد قابلیت‌ها و زیرساخت‌های رشد و توسعه مدیریت چرخه عمر دارایی‌های فیزیکی در بخش‌های توانمندسازی نیروی انسانی، سامانه‌های اطلاعاتی یکپارچه دارایی‌ها، همچنین ارتقای حکمرانی مدیریت دارایی‌ها  با استقرار حاکمیت فرآیند و طراحی الگوها و ارتباطات سازمانی را در دستور کار قرار داده است.

کد خبر 637778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =