رشد تقاضای نفت کند می‌شود/ عرضه جهانی نفت رکورد می‌زند

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که با افزایش عرضه نفت کشورهای تولیدکننده غیراوپک رشد تقاضا برای این کالای راهبردی کند می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود پیش‌بینی برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی را برخلاف برآورد اوپک کاهش داد.

این نهاد که نماینده کشورهای صنعتی است، پیش‌بینی کرد که با توجه به حرکت جهان به سمت استفاده از انرژی پاک، تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰ به اوج می‌رسد.

در همین حال اوپک انتظار دارد که مصرف نفت در دو دهه آینده همچنان روندی افزایشی خواهد داشت.

در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه افزایش یابد که نسبت به برآورد پیشین اندکی کمتر است، در حالی که اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی برای رشد تقاضای جهانی نفت را ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه اعلام کرد.

از نظر آژانس بین المللی انرژی، کند شدن روند رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال جاری میلادی با کاهش مصرف چین مرتبط است.

آژانس بین المللی انرژی پیش از این رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ میلادی را یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده بود.

این نهاد اعلام کرد: مرحله رشد گسترده پس از پایان بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، تقاضای جهانی نفت تا حد زیادی مسیر رشد خود را طی کرده است.

قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال تاکنون در سال جاری میلادی در پی حمله حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حدود ۶ درصد افزایش یافته است و در عین حال افت تولید ماه ژانویه در کشورهای عمده تولیدکننده نفت غیراوپک مانند ایالات متحده آمریکا در کنار کاهش عرضه از سوی شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی نیز بر نگرانی‌ها افزوده است.

با این حال، با توجه به اینکه اقتصادهای بزرگ همچنان با نرخ‌های بهره بالا با هدف مهار تورم دست و پنجه نرم می‌کنند، در پی این اتفاق نگرانی‌ها درباره تقاضا محدود شده است.

ژاپن در پایان سال گذشته میلادی وارد رکود شد و عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان را به آلمان واگذار کرد.

آمارهای رسمی نشان از این دارد که اقتصاد بریتانیا، ششمین اقتصاد بزرگ، نیز در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی دچار رکود شد.

قیمت نفت روز پنجشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی کاهش یافت و نفت خام شاخص برنت تا ساعت ۱۳ و ۴۰ دقیقه به‌وقت گرینویچ ۰.۲ درصد کاهش یافت و ۸۱ دلار برای هر بشکه داد و ستد شد.

رشد عرضه

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود برای عرضه نفت در سال ۲۰۲۴ را افزایش داد و در عین حال پیش‌بینی کرد که عرضه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد، در حالی که این رقم در برآورد پیشین روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه اعلام شده بود.

این نهاد به افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از اوپک‌پلاس اشاره کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد عرضه نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی به رکورد ۱۰۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که تقریباً به‌طور کامل ازسوی تولیدکنندگان غیر ائتلاف اوپک‌پلاس از جمله ایالات متحده آمریکا، برزیل و گویان خواهد بود.

با توجه به چشم‌انداز مطلوب برای عرضه غیر ائتلاف اوپک‌پلاس، آژانس بین‌المللی انرژی انتظار افزایش اندک سطح ذخیره‌سازی‌ها در سه ماه نخست را دارد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است که اگر کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای اوپک‌پلاس در سه ماه دوم امسال تسهیل شود، عرضه اوپک‌پلاس ممکن است فراتر از نیازها باشد.

کاهش داوطلبانه عرضه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای شماری از اعضای اوپک‌پلاس برای سه ماه نخست امسال از ژانویه ۲۰۲۴ اجرا شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که پس کاهش تولید نفت لیبی در پی اعتراض‌ها در این کشور آفریقای شمالی عضو اوپک و کاهش عرضه از سوی بعضی از اعضای اوپک‌پلاس البته نه به اندازه وعده‌ها، تولید نفت خام ۲۲ کشور عضو این ائتلاف در ژانویه با کاهش روزانه ۳۳۰ هزار بشکه‌ای به مجموع ۴۱ میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت خام اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس به اضافه ذخیره‌سازی‌ها در سه ماه نخست به‌طور میانگین ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود و در سه ماه دوم به میانگین روزانه ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

کد خبر 637839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =