آژانس بین‌المللی انرژی برای بحران مواد معدنی حیاتی وارد عمل شد

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که به‌منظور تقویت امنیت انرژی، نظیر بحران نفتی در دهه ۷۰، برنامه‌ای را برای تأمین مواد معدنی حیاتی کشورهای عضو این نهاد تدوین و اجرا می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هم‌زمان با برگزاری اجلاس وزارتی این آژانس در پنجاهمین سالگرد تأسیس اعلام کرد آژانس بین‌المللی انرژی برنامه‌ای را به‌منظور تأمین مواد معدنی حیاتی برای تقویت امنیت انرژی اجرا می‌کند، زیرا تقاضای این مواد به‌سرعت افزایش می‌یابد و تولید آنها همچنان در دست چند تولیدکننده کلیدی قرار دارد.

فاتح بیرول با تأکید بر اینکه تولید خودروهای برقی، صفحات خورشیدی و دیگر تجهیزات انرژی نیازمند عرضه باثبات مواد معدنی مانند لیتیوم، کبالت و مس است، افزود: آژانس بین‌المللی انرژی همچنان به نظارت بر بازارهای نفت و گاز ادامه می‌دهد، اما زنجیره تأمین فناوری‌های انرژی پاک یک چالش امنیتی مهم در حال ظهور است. این دلیلی است که ما برنامه امنیت مواد معدنی حیاتی را آغاز می‌کنیم. هم‌اکنون ما قادر به تأمین تقاضا نیستیم و  توانایی تولید این مواد معدنی حیاتی در یک یا دو کشور متمرکز است.

وی جزئیات بیشتری در مورد برنامه امنیت مواد معدنی آژانس ارائه نکرد، اما گفت این برنامه الهام‌گرفته از سازوکار ما برای تأمین امنیت نفت است که کشورهای عضو آژانس را ملزم می‌کند ۹۰ روز مصرف نفت خود را ذخیره‌سازی کنند تا در صورت اختلال در عرضه جهانی استفاده کنند.

بر اساس مقاله انجمن صنایع هوافضای ایالات متحده، چین تولیدکننده اصلی ۳۰ ماده از ۵۰ ماده معدنی حیاتی است و بزرگ‌ترین استخراج‌کننده و پردازشگر مواد کمیاب در جهان به‌شمار می‌رود.

این کشور سال گذشته صادرات گالیم و ژرمانیوم و انواع گرافیت را در تلاش برای حفظ سلطه خود در فلزات راهبردی محدود کرد.

این اقدام آژانس بین‌المللی انرژی در حالی صورت می‌گیرد که کشورها تلاش‌های خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش داده‌اند و به منابع مواد معدنی حیاتی مانند لیتیوم، مس، نیکل، کبالت، منگنز و گرافیت مورداستفاده در باتری‌ها و عناصر کمیاب خاک در توربین‌های بادی و خودروهای برقی نیاز دارند.

این تقاضاهای جدید نگرانی‌هایی را در مورد نوسان‌های قیمت و امنیت عرضه برانگیخته است و آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده حتی در یک سیستم انرژی برقی و غنی از انرژی‌های تجدیدپذیر، مسائل ژئوپلیتیک همچنان یک ملاحظات کلیدی و اساسی است.

آژانس بین‌المللی انرژی در ژوئیه گذشته گزارش بررسی بازار مواد معدنی حیاتی خود را منتشر کرد و در سپتامبر میزبان نخستین نشست بین‌المللی درباره مواد معدنی حیاتی و نقش آنها در گذار انرژی پاک بود.

کد خبر 638006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =