اوپک‌پلاس تمدید کاهش داوطلبانه عرضه نفت را بررسی می‌کند

منابعی در اوپک‌پلاس از بررسی گزینه تمدید کاهش عرضه دواطلبانه شماری از اعضای این ائتلاف برای پس از سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه منبع اوپک‌پلاس به رویترز گفتند: اعضای ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) تمدید کاهش عرضه داوطلبانه نفت را برای سه ماه دوم با هدف حمایت بیشتر از بازارهای جهانی نف خام بررسی می‌کنند.

دو تن از این منابع اعلام کردند که احتمال تمدید کاهش عرضه داوطلبانه اعضای این ائتلاف تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد.

شماری از اعضای اوپک‌پلاس نوامبر گذشته با کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای برای سه ماه نخست امسال موافقت کردند.

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک ناشی از حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ مانع افت بیشتر قیمت‌های جهانی نفت خام در سال جاری میلادی شده است، اگرچه نگرانی درباره رشد اقتصادی و نرخ‌های بهره بالا بر این روند تأثیرگذار بوده است.

نفت خام برنت امروز نزدیک به ۸۳ دلار برای هر بشکه معامله شد.

یکی از منابع اوپک‌پلاس که خواست نامش فاش نشود، گفت: تمدید کاهش عرضه داوطلبانه تا سه ماه دوم محتمل است.

دو منبع دیگر از امکان تمدید کاهش عرضه دواطلبانه اعضای اوپک‌پلاس تا پایان سال جاری میلادی خبر دادند.

بر اساس توافق کنونی اعضای اوپک‌پلاس، مجموع کاهش عرضه مصوب و داوطلبانه از ابتدای آوریل روزانه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه خواهد بود.

عربستان سعودی اعلام کرده است که در صورت نیاز، احتمال می‌رود کاهش تولید پس از سه ماه نخست امسال هم ادامه یابد.

دو منبع گفتند: این موضوع هنوز به‌طور رسمی در اوپک‌پلاس به بحث گذاشته نشده است.

منابع اوپک‌پلاس گفته‌اند که انتظار می رود درباره تمدید کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضا در هفته نخست مارس گرفته شود و کشورهای جداگانه تصمیم‌های خود را اعلام کنند.

اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی با هدف حمایت از بازارهای جهانی نفت خام، در بحبوحه افزایش تولید از سوی آمریکا و دیگر تولیدکنندگان غیر اوپک و نگرانی درباره تقاضای جهانی، در حالی که اقتصادهای بزرگ با نرخ‌های بهره بالا با هدف مهار تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مجموعه‌ای از برنامه‌های کاهش عرضه را اجرا کرده است.

اوپک‌پلاس اکنون با سیلی از عرضه نفت آمریکا به بازارهای جهانی روبه‌روست، ایالات متحده پس از تحریم‌های روسیه و اختلال در عرضه خاورمیانه به‌دلیل حمله‌ها حوثی‌ها به نفتکش‌ها در دریای سرخ، به بزرگترین تأمین‌کننده نفت و گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) اروپا بدل شده است.

چشم انداز تقاضای نفت امسال نامشخص است.

اوپک پیش‌بینی کرده است که یک سال دیگر با رشدی نسبتا مطلوب، تقاضای جهانی برای نفت خام روزانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه افزایش یابد که بخش عمده آن از سمت آسیا خواهد بود، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی رشدی بسیار کندتر و رقم روزانه یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه را برآورد کرده است.

کد خبر 638158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =