ذخیره‌سازی گاز پشتیبان ایمن فصل سرد سال است/ مدیریت مصرف ضامن ثبات و پایداری تولید و مصرف گاز است

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ذخیره‌سازی را دارایی برای روزهای سخت دانست و گفت: ذخیره‌سازی گاز پشتیبان ایمن فصل سرد سال است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهدی حیدری امروز (پنجشنبه، دهم اسفندماه) در ادامه نظارت‌های میدانی پس از افزایش سرمای اخیر در کشور طی بازدیدی از منطقه عملیاتی سراجه قم ضمن خداقوت به همکاران خط مقدم تولید و انجام نظارت‌های عملیاتی، با اشاره به بازتولید ۷۷۲ میلیون مترمکعب گاز از این میدان در فصل سرما، اظهار کرد: ذخیره‌سازی به‌عنوان دارایی برای روزهای سخت است و بر این منوال دو منطقه سراجه قم به‌عنوان پشتیبان شهر تهران، استان قم و استان‌های شمال مرکزی و شوریجه در منطقه عملیاتی خانگیران پشتیبان تولید گاز برای شمال شرق کشور به‌ویژه در این روزهای سرد است.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از ۸ میلیون مترمکعب در روز از میدان سراجه بازتولید می‌شود و بنا به نیاز شرکت ملی گاز ایران این رقم به ۹ میلیون مترمکعب هم قابل افزایش است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ادامه داد: در مخزن شوریجه هم تاکنون در دوره زمانی بازتولید در مجموع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی بازتولید شده است و هم‌اکنون نیز روزانه ۱۷ میلیون مترمکعب از آن بازتولید می‌شود.

حیدری درباره برنامه آینده این شرکت برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی تصریح کرد: با توجه به جایگاه بسیار مهم ذخیره‌سازی، توسعه فاز دوم توسعه ذخیره‌سازی در شوریجه و سراجه در دستور کار قرار دارد که در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق فاز دوم در حال اجراست و در سراجه قم نیز پس از انجام فاز مطالعات، طرح توسعه فاز دوم آن از سرگرفته می‌شود.

حیدری ادامه داد: با ابلاغ دستور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مطالعات برای ذخیره‌سازی در غرب و جنوب غرب کشور در حال بررسی است که مطالعات امکان‌سنجی تولید و ذخیره‌سازی در میدان گازی مختار واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به شرکت نفت مناطق مرکزی واگذار شده و در مراحل انجام کار برای تولید گاز و سپس تخلیه مخزن برای ذخیره‌سازی است.
 
وی اظهار کرد: روال طبیعی سرما به شکلی بود که وقتی به اسفندماه می‌رسیدیم آماده ذخیره‌سازی برای سال بعد بودیم، اما موج سرمای شدیدی که این روزها حاکم شده برودت سنگینی برای کشور دارد و باعث شده است ما همچنان از ذخیره خود که نیمه نخست امسال ذخیره شده بود، استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ضمن قدردانی از همدلی و همراهی مردم ایران برای مصرف بهینه گاز در روزهای اخیر اظهار امیدواری کرد که این مدیریت مصرف که در واقع ضامن ثبات و پایداری تولید و مصرف  گاز است، بهترین هدیه به همکاران ما در صنعت نفت و گاز خواهد بود.

کد خبر 638183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =