جی‌ئی‌سی‌اف با مؤسسه‌های انرژی آفریقا و آسیا یادداشت‌ تفاهم همکاری امضا کرد

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با کمیسیون انرژی آفریقا و مؤسسه تحقیقات اقتصادی برای آسه‌آن و شرق آسیا یادداشت‌ تفاهم همکاری امضا کرد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز، جی‌ئی‌سی‌اف در حاشیه هفتمین نشست سران این مجمع برای تقویت همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی، منطقه آسه‌آن و شرق آسیا دو یادداشت‌ تفاهم محوری با کمیسیون انرژی آفریقا (AFREC) و مؤسسه تحقیقات اقتصادی برای آسه‌آن و شرق آسیا (ERIA) امضا کرد.

این اسناد شامل به اشتراک‌گذاری تخصص‌ها، تحقیقات مشترک، سازماندهی کارگاه‌های آموزشی در بخش انرژی با هدف ارتقای توسعه پایدار و پیشرفت‌های فناوری در آفریقا، آسیای شرقی و جنوب‌شرق آسیا خواهد بود.

یادداشت‌تفاهم همکاری جی‌ئی‌سی‌اف و کمیسیون انرژی آفریقا نشان‌دهنده گامی مهم در مسیر کاهش فقر انرژی و افزایش امنیت انرژی در آفریقاست که با اهداف هر دو طرف برای ترویج توسعه اقتصادی-اجتماعی پایدار و فراگیر همسو خواهد بود.

دو طرف بر اساس این سند، متعهد به همکاری تگاتنگ برای اجرای فعالیت‌های تعیین‌شده و به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و راهکارهای سازنده در بخش انرژی هستند، این همکاری شامل فعالیت‌های دوجانبه در تجزیه و تحلیل بازارهای انرژی، داده‌ها و اطلاعات، پیشرفت فناوری و راهبردهای کربن‌زدایی سیستم انرژی خواهد بود.

یادداشت تفاهم همکاری جی‌ئی‌سی‌اف و کمیسیون انرژی آفریقا بین محمد حامل، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف و امانی ابوزید، کمیسیونر انرژی و زیرساخت‌های اتحادیه آفریقا امضا شد.

جی‌ئی‌سی‌اف با مؤسسه‌های انرژی آفریقا و آسیا یادداشت‌تفاهم همکاری امضا کرد

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف در این باره گفت: سرمایه‌گذاری قابل توجه در هر دو بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت گاز طبیعی در آفریقا ضروری است و تأمین مالی این پروژه‌ها هم باید تسهیل شود.

ابوزید هم در این باره تصریح کرد: گاز طبیعی بخشی جدایی‌ناپذیر از تلاش‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت توسعه انرژی آفریقا خواهد بود و ما معتقدیم با استفاده از این حامل انرژی و کمک به افزایش دسترسی به انرژی، می‌توانیم پیشرفت کنیم.

وی افزود: زندگی میلیون‌ها نفری که اکنون به برق دسترسی ندارند، با توسعه ظرفیت‌های گازی در آفریقا بهبود می‌یابد و می‌توانیم توسعه پایدار را پیش ببریم و امنیت انرژی را افزایش دهیم و در تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات اقیلمی مشارکت کنیم. 

بر اساس این گززاش، یادداشت‌تفاهم همکاری جی‌ئی‌سی‌اف و مؤسسه تحقیقات اقتصادی برای آسه‌آن و شرق آسیا نیز نشان‌دهنده تعهد دو طرف به تقویت همکاری با هدف ترویج توسعه پایدار، ایمن، عادلانه و مسئولانه با نگاه به تلاش‌های محیط زیستی در حوزه انرژی است.

مشارکت این دو نهاد از طریق تبادل اطلاعات و داده‌ها، به اشتراک‌گذاری دانش، راهکارهای سازنده و سازماندهی کارگاه‌ها و توسعه مطالعات مشترک مشخص می‌شود.

هدف از این تلاش‌های هماهنگ، پیشبرد فناوری‌های مدرن در صنعت گاز طبیعی و در عین حال حمایت از فرآیند ادغام اقتصادی در آسه‌آن و شرق آسیاست، از طریق این همکاری، جی‌ئی‌سی‌اف و مؤسسه تحقیقات اقتصادی برای آسه‌آن و شرق آسیا به‌دنبال کمک به دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد هستند.

یادداشت‌تفاهم همکاری جی‌ئی‌سی‌اف و مؤسسه تحقیقات اقتصادی برای آسه‌آن و شرق آسیا بین دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف و جون آریما، عضو ارشد سیاست‌گذاری انرژی و محیط زیست در مؤسسه تحقیقات اقتصادی برای آسه‌آن و شرق آسیا امضا شد.

حامل پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری جی‌ئی‌سی‌اف و مؤسسه تحقیقات اقتصادی برای آسه‌آن و شرق آسیا تأکید کرد: جی‌ئی‌سی‌اف نقش محوری گاز طبیعی را در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد به‌ویژه هدف شماره ۷ به رسمیت می‌شناسد.

آریما هم پس از امضا این سند همکاری بر بینش‌های کلیدی مؤسسه تحقیقات اقتصادی برای آسه‌آن و شرق آسیا در زمینه انتقال انرژی به سمت کربن‌زدایی در منطقه آسه‌آن که شامل مسیرهای مختلف کربن‌زدایی و ترکیب فناوری و نقشی که با تغییر سوخت از زغال‌سنگ و گام برداشتن به سوی گازسوز کردن نیروگاه‌ها ایفا می‌کند، تأکید کرد. 

مجمع کشورهای صادرکننده گاز در جریان امضای این دو یادداشت‌تفاهم بر افزایش تلاش‌های مشترک با هر دو نهاد که در بازارهای گاز طبیعی جهان اهمیتی بسزا دارند، تأکید کرد و بر تعهد خود برای پیشبرد راه‌حل‌های در حوزه انرژی و ترویج توسعه پایدار در این مناطق از طریق این تفاهم‌ها تأکید کرد.

کد خبر 638277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =