الجزایر میزبان هفتمین نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف خواهد بود

هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) ۱۲ اسفندماه امسال در الجزیره پایتخت جمهوری الجزایر برگزار می‌شود.

به گزارش سایت رسمی اطلاع‌رسانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز، پایگاه اطلاع‌رسانی هفتمین نشست سران این مجمع که قرار است دوم مارس (۱۲ اسفندماه) در جمهوری دموکراتیک الجزایر برگزار شود، با حضور محمد حامل، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف، محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر به همراه بی‌بی طریقی، وزیر پست و مخابرات و محمد لعقاب، وزیر ارتباطات این کشور آفریقای شمالی در مرکز برگزاری نشست‌های بین‌المللی عبداللطیف راهال راه‌اندازی شد.

نشست سران دولت‌ها و کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز زمینه را برای مشارکت در گفت‌وگوهای سازنده و به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌های اعضای جی‌ئی‌سی‌اف درباره تحولات اخیر و چشم‌اندازهای آینده در حوزه انرژی و به‌طور ویژه گاز طبیعی فراهم می‌کند.

دبیرکل این مجمع طی پیامی ضمن خوشامدگویی به حاضران در این نشست گفت: این نشست افزون بر فراهم کردن فرصت حضور سران کشورهای عضو در بحث‌های جامع شامل تحولات ژئوپلیتیک، اقتصادی و سیاسی، راهی برای بررسی چشم‌اندازها و چالش‌های فوری و بلندمدت در صنعت گاز فراهم می‌کند.

وی افزود: هفتمین نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف بر نقش مهم این نهاد در تقویت همکاری بین کشورهای عضو، حمایت از گاز طبیعی به‌عنوان عنصری محوری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، تضمین ثبات در بازارهای گاز جهان و پرداختن به امنیت انرژی، مقرون به صرفه بودن و پایداری تأکید خواهد داشت.

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف ادامه داد: هفتمین نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف گفت‌وگو با کشورهای مصرف‌کننده و سازمان‌های همفکر و در عین حال مشارکت فعالانه در بحث‌های جهانی در مجامع بین‌المللی و چندجانبه را گسترش می‌دهد.

پیش از برگزاری نشست سران در دوم مارس (۱۲ اسفندماه)، نشست گروه عالی‌رتبه و نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف، اسناد اساسی از جمله بیانیه را برای روز نشست سران آماده خواهند کرد.

شماری از رویدادهای مهم مانند آیین رسمی گشایش دفتر مرکزی مؤسسه تحقیقات گاز جی‌ئی‌سی‌اف در الجزایر، رونمایی از تازه‌ترین نسخه چشم‌انداز جهانی گاز به‌عنوان یکی از نشریات شاخص این نهاد، آیین اهدای جوایز برای تجلیل از افراد و مؤسسه‌های نمونه به‌دلیل مشارکت فعال در صنعت گاز و سرانجام امضای امضای یادداشت تفاهم با کمیسیون انرژی آفریقا (AFREC) و مؤسسه تحقیقات اقتصادی برای آسه‌آن و شرق آسیا (ERIA) به‌عنوان رویدادهای جانبی هفتمین نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف در دستور کار قرار دارند.

مقدمات این نشست ازسوی  کارگروه ملی الجزایر با همکاری دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف فراهم شده است.

نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، دوحه (قطر) در سال ۲۰۱۱ میلادی، مسکو (فدراسیون روسیه) در سال ۲۰۱۳ میلادی، تهران (جمهوری اسلامی ایران) در سال ۲۰۱۵ میلادی، سانتاکروز (بولیوی) در سال ۲۰۱۷ میلادی، مالابو (گینه استوایی) در سال ۲۰۱۹ میلادی، دوحه (قطر) در سال ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب میزبان ۶ دوره گذشته نشست بوده‌اند.

به گزارش شانا، مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند. ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود و اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع (محمدحسین عادلی) را عهده‌دار بوده است.

از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار شده است.

بیست‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف دهم اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۸ مهرماه) در مالابو گینه استوایی برگزار شد.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ۱۲عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو به‌عنوان ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

مخاطبان برای دسترسی به اخبار و تازه‌ترین تحولات مربوط به این رویداد می‌توانند به این این لینک مراجعه کنند.

کد خبر 637623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =