پیشنهادهای ویژه و راهبردی ایران به کشورهای صادرکننده گاز

رئیس‌جمهوری ایران‌ در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) که در الجزایر برگزار شد، پیشنهادهایی راهبردی و مهم ارائه کرد.

به گزارش شانا، صنعت گاز ایران در سال‌های اخیر و پس از افزایش تحریم‌های ظالمانه بسیار بیشتر بر توان متخصصان و شرکت‌های داخلی تکیه کرد و توانست بسیاری از پروژه‌های عظیم را به ثمر برساند.

اما این همه ماجرا نبود و وزارت نفت دولت سیزدهم همگام با توسعه دیپلماسی انرژی در حوزه‌های مختلف، از ابتدا راهبردهایی را در دستور کار قرار داد تا توان دانشِ ایرانی تنها به مرزهای ایران محدود نشود.

از جمله این راهبردها، صدور خدمات فنی و مهندسی، افزایش صادرات گاز طبیعی و اعلام آمادگی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور و مشارکت با آنها بوده است.

از سرگیری سوآپ گازی با ترکمنستان، افزایش صادرات گاز به ارمنستان و انجام مذاکرات برای تمدید قراردادهای صادرات گاز به ترکیه و عراق همسو با این اهداف پیش رفته‌اند.

واقعیت این است که ایران به‌عنوان دومین کشور دارای ذخایر گازی دنیا و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گاز طبیعی، با پیشرفت‌های قابل توجه در ساخت قطعات و بومی‌سازی و مهندسی معکوس تجهیزات صنعت گاز، شرایط منحصربه‌فردی برای تبدیل شدن به قطب انرژی منطقه دارد. به همین دلیل هم اعلام شده که عراق، عمان و ونزوئلا در صف بهره‌گیری از این تجهیزات هستند و مذاکرات با آنها در این حوزه دنبال می‌شود.

شاید به همین دلایل است که محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دیدار با جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه نشست سران این مجمع در الجزایر، از تلاش‌های پژوهشی ایران در صنعت گاز قدردانی کرد.

اما پیشنهادهای ویژه ایران به اعضای جی‌ئی‌سی‌اف چه بود؟

سیدابراهیم رئیسی که برای دومین بار از ابتدای دولت سیزدهم در نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) حضور یافت، به بیان پیشنهادها و ارائه راهبردهایی مهم به اعضای این مجمع پرداخت.

او روز شنبه (۱۲ اسفندماه) در سخنرانی خود، ضمن اعلام آمادگی ایران برای تبدیل شدن به قطب انرژی منطقه، بر تبادل دانش فنی و تجربه‌های کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف در صنعت گاز تأکید کرد.

رئیس‌جمهوری از وجود بسترهای لازم در ایران برای تبدیل به مسیری امن به‌منظور توزیع و ترانزیت گاز خبر داد و از کشورهای خارجی و اعضای جی‌ئی‌سی‌اف برای سرمایه‌گذاری در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گاز طبیعی دعوت کرد.

اعلام آمادگی ایران برای تبادل اطلاعات و تجربه‌ها در حوزه استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت گاز و و فناوری‌های مرتبط و استفاده صحیح و فراگیر از منابعی همچون گاز طبیعی به‌عنوان سوختی پاک، ایمن و کارا موضوع دیگری بود که از سوی رئیسی مطرح شد.

او همچنین بر اتخاذ سیاست‌هایی نوین برای انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز تأکید کرد.

می‌توان گفت همسو با همین اهداف بود که دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه زیادی بین وزیر نفت ایران و برخی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف انجام شد تا درهای کشورمان برای تحقق این اهداف راهبردی بیش از پیش گشوده شود.

کد خبر 638389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =