نیاز امروز جهان به گاز طبیعی همکاری تولیدکنندگان و صادرکنندگان را اقتضا می‌کند

رئیس‌جمهوری گفت: با توجه به نیازی که امروز منطقه و جهان به گاز طبیعی دارد، کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز باید همکاری بسیار نزدیکی داشته باشند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی در جریان سفر به الجزایر که روزهای شنبه و یکشنبه (۱۲ و ۱۳ اسفندماه) انجام شد، گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الاخباریه، تلویزیون ملی الجزایر انجام و به پرسش‌هایی درباره موضوع فلسطین، روابط ایران و الجزایر، وضع مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و ارزیابی وی از نتایج و دستاوردهای هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز پاسخ داد.

وی در این گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه ایران و الجزایر در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی اظهار کرد: روابط ایران و الجزایر به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، روابط بسیار خوبی بوده است. آنچه از دولت و ملت الجزایر در ذهن مردم ایران است، ملتی سلحشور، مقاوم و ضداستعماری است که در دفاع از سرزمین و بیرون راندن استعمارگران از خاک خود شهدای زیادی تقدیم کرده است و الجزایر نه‌فقط برای ملت ما، بلکه برای همه ملت‌ها در دنیا به‌عنوان کشوری پیشرو در مقابله با استعمار جلوه کرده و این جلوه‌گری را همچنان حفظ کرده که سندی افتخارآمیز برای ملت الجزایر است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: ما معتقدیم روابط خوب سیاسی دو کشور باید در عمل نیز جلوه داشته باشد و یکی از زمینه‌های بسیار مطلوب آن حوزه اقتصادی و تجاری است، امروز به همت جوانان ایرانی که تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند، پیشرفت‌های بزرگی در جمهوری اسلامی ایران حاصل شده و کشور ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه تجاری و اقتصادی به‌ویژه در صدور خدمات فنی - مهندسی، نفت، گاز و پتروشیمی و دیگر حوزه‌ها به‌دست آورده و آماده انتقال تجربیات خود به الجزایر هستیم. ما هیچ مانعی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با الجزایر نمی‌بینیم.

رئیسی تصریح کرد: فکر می‌کنم از جمله پروژه‌هایی که می‌توانیم با کشور الجزایر پیش برویم، هم در حوزه انرژی و هم در حوزه تجارت، به‌ویژه حمل و نقل دریایی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، همکاری در حوزه پولی و بانکی هم از مسائلی است که به‌طور حتم می‌تواند برنامه‌ریزی شود.

وی به نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در الجزایر برگزار شد نیز اشاره و اظهار کرد: معتقدم مباحثی که در هفتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز مطرح شد، نکات قابل توجهی بود و به‌طور حتم دبیرخانه باید آنها را جمع‌بندی کند تا بتوانیم یک گام در جهت همکاری بیشتر بین کشورهای صادرکننده گاز برداریم.

رئیس‌جمهوری افزود: بنده در این نشست اعلام کردم جمهوری اسلامی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و انتقال تجربیات خود در حوزه انرژی و گاز به دیگر کشورها آمادگی دارد. سخنان عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر هم گرایش به همین نگاه داشت.

رئیسی اظهار کرد: با توجه به سخنان رئیس‌جمهوری الجزایر در این نشست و نگاهی که بین اعضا وجود داشت، همه باور دارند که با توجه به نیازی که امروز منطقه و جهان به گاز دارد، کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز باید با هم همکاری بسیار نزدیکی داشته باشند، همچنین تعامل کشورهای مصرف‌کننده با تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز نیز بسیار حائز اهمیت است. امیدوارم این مجمع بتواند با ریاست آقای عبدالمجید تبون گامی بلند در جهت ارتقای همکاری، همگرایی و پیشرفت کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز در منطقه و جهان بردارد.

کد خبر 638765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =