ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای فوق‌سنگین متانول پیوست

نخستین راکتور فوق‌سنگین بومی تولید متانول کشور که با همت شرکت ماشین‌سازی اراک و دانش و فناوری داخلی ساخته شده است، رونمایی و تحویل شد.

به گزارش شانا به نقل از صندوق ذخیره فرهنگیان، آیین رونمایی و تحویل نخستین راکتور فوق‌سنگین بومی تولید متانول کشور امروز (شنبه، ۱۹ اسفندماه) با حضور محسن احمدی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اراک، سیدمحمد موسوی، معاون وزیر صمت و جمعی از مقام‌های کشوری و استانی در محل کارخانه‌های ماشین‌سازی اراک برگزار شد.

راکتورهای تولید متانول با نام R3001، برای نخستین بار در ایران به‌دست مهندسان و متخصصان شرکت دانش‌بنیان ماشین‌سازی اراک از شرکت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان تولید و در فاز نخست دو دستگاه از این راکتورهای غول‌پیکر تحویل شرکت پتروشیمی دنا از دیگر شرکت‌های متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان شد.

ساخت این راکتورهای عظیم، ایران را به جمع پنج کشور سازنده راکتورهای تولید متانول وارد کرد، همچنین افزون بر میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی، سبب شکسته شدن انحصار تولیدکنندگان اروپایی، تقویت دانش بومی در دوره تحریم، بی‌نیازی به طرف‌های خارجی و سرانجام موجب همگرایی درون سازمانی و سودآوری مجموعه‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان شد.

بنا بر این گزارش، محسن احمدی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در این آیین گفت: خوشحالیم در سالی که با تدبیر رهبر معظم انقلاب سال رشد تولید نامگذاری شده است توانستیم در حوزه رونق تولید، بومی‌سازی، خودکفایی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و شرکت ماشین‌سازی اراک را که متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است، به دوران اوج برگردانیم.

وی یکی از دستاوردهای مهم ساخت راکتورهای فوق‌سنگین از سوی گروه صنعتی ماشین‌سازی اراک را خنثی کردن تحریم‌ها و بی‌نیازی از شرکت‌های خارجی برشمرد و گفت: طراحی و ساخت تجهیزات فوق حساس راکتور سنتز پیش از این در انحصار شرکت دانمارکی تاپسویی و سازندگان اروپایی بود که پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه، شرکت تاپسویی اقدام به متوقف کردن ساخت این تجهیزات کرد، اما با عزم و اراده و توان مهندسان شرکت ماشین‌سازی اراک، تولید این راکتورها برای نخستین بار در کشور انجام شد.

آغاز تولید ۲۴ دستگاه راکتور تولید متانول

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: امروز با ساخت و تولید این راکتور، شاهد هم‌افزایی و موفقیت شرکت‌های زیرمجموعه صندوق از جمله ماشین‌سازی اراک و پتروشیمی دنا همسو با بومی‌سازی صنایع فوق‌سنگین، شکوفایی اقتصادی کشور و سودآوری برای صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم.

احمدی افزود: هم‌افزایی و اشتراک منابع در صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق واسپاری و کارسپاری در شرکت‌های وابسته به صندوق در عمل اجرایی شده و افزون بر اشتغال‌آفرینی، رونق شرکت‌ها و افزایش سودآوری، جایگاه و تأثیرگذاری این مجموعه در اقتصاد ملی را افزایش داده است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه همکاران ما در مجموعه ماشین‌سازی و شرکت‌های پتروشیمی وابسته به صندوق، تهدید را به فرصت تبدیل کردند، اظهار کرد: با استفاده از توان و دانش نیروهای متخصص در هلدینگ پتروفرهنگ و با هم­‌افزایی درون­‌گروهی و استفاده از ظرفیت‌های کم‌نظیر ماشین‌سازی اراک، در این نوع فناوری‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی در ادامه از امضای قرارداد طراحی و ساخت تجهیزات فرآیندی پروژه‌‎های متانول پتروشیمی‌های دنا و سیراف شامل ۲۴ دستگاه منحصربه‌فرد و راهبردی با ماشین‌سازی اراک خبر داد.

احمدی تصریح کرد: پس از اعمال تحریم‌­های ظالمانه علیه کشور، در بیشتر حوزه‌ها به‌ویژه صنعت پتروشیمی، شرکت‌های خارجی اقدام به متوقف کردن تحویل یکی از حساس‌­ترین و کلیدی­‌ترین تجهیزات واحدهای متانول به نام راکتور سنتز کردند.

رضا سرایی، مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک نیز در این آیین گفت: فرآیندهای طراحی، تأمین مواد، ساخت و مونتاژ  قطعات رآکتور تولید متانول از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بود که به‌طور کامل و با موفقیت در شرکت دانش‌بنیان ماشین‌سازی اراک انجام شد.

کد خبر 638875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =