۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
  • کد خبر: 639195
دیپلماسی انرژی سی‌وپنج‌گانه اوجی در ۱۴۰۲

همکاری سازنده به‌ جای رقابت بازدارنده جزو نخستین شعارهای وزارت نفت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ بود؛ تعاملی که با کشورهای همسایه آغاز شد و به منتهی‌الیه شرق و غرب نیز رسید، وزیر نفت همسو با فعال‌سازی دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم در ۳۵ دیدار و مذاکره خارجی خود ده‌ها تفاهم‌نامه و قرارداد در سال ۱۴۰۲ امضا کرد.

به گزارش شانا، زمانی خارجی‌ها برای ما تعیین‌تکلیف می‌کردند؛ اینکه چقدر نفت تولید و به کجا صادر کنیم، اما امروز متخصصان صنعت نفت به هر جایی که اراده کنند محموله‌های نفت خام و میعانات گازی کشور را صادر می‌کنند و در اوج تحریم‌ها حتی یک سنت طلب نفتی نداریم. سال ۱۴۰۲ در حالی سپری شد که نفت، گاز و دیگر محصولات هیدروکربوری ایران همچون سال پیش از آن با تکیه بر دیپلماسی انرژی وزارت نفت دولت سیزدهم صادر شد. در این سال جواد اوجی، وزیر نفت ۳۵ دیدار رسمی با همتایان و مسئولان اقتصادی کشورهای همسایه و خارجی داشت و با تجارب مثبت خود، گام‌های مؤثری در زمینه ارتباطات جهانی در صنایع نفت و گاز برداشت.

همکاری سازنده به ‌جای رقابت بازدارنده جزو نخستین شعارهای وزارت نفت دولت سیزدهم بود؛ تعاملی که با کشورهای همسایه آغاز شد و به منتهی‌الیه شرق و غرب نیز رسید. وزارت نفت در چند جبهه در حوزه فعال‌سازی دیپلماسی در دولت سیزدهم پیش رفت. در گام اول احیای مشتریان سنتی نفت ایران و تقویت مناسبات گازی با کشورهای همسایه به‌منظور توسعه تبادلات نفت و گاز آغاز و پس از آن در حوزه جذب سرمایه برای توسعه بیشتر صنعت نفت و گاز و بعد صدور خدمات فنی و مهندسی و ایجاد ظرفیت پالایشی در مرزهای دور گام‌های مناسبی برداشته شد.

اوجی همسو با فعال‌سازی دیپلماسی نفتی در دولت سیزدهم در ۳۵ دیدار نفتی خارجی خود ده‌ها تفاهم‌نامه و قرارداد در سال ۱۴۰۲ امضا کرد. روسیه، ونزوئلا و عراق سه کشوری هستند که بیشترین مذاکرات با آنها انجام شده، شمارهای از ملاقات‌ها و مذاکرات وزیر نفت به‌دلیل مسائل تحریمی رسانه‌ای نشده است، از این رو آنچه در پی می‌آید تنها دیدارهای رسمی اوست.

نخستین دیدار با شریک راهبردی در آمریکای لاتین

وزیر نفت در سفر به کاراکاس در ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ در حضور دلسی رودریگرز، معاون اول رئیس‌جمهوری ونزوئلا اسناد و تفاهم‌نامه‌های پرشماری با همتای ونزوئلایی خود امضا کرد.

امضای سند همکاری نفتی ایران و سوریه

۱۳ اردیبهشت‌ماه وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری کشورمان عازم کشور سوریه شد و در آنجا سند راهبردی و بلندمدت همکاری میان دو کشور را امضا کرد.

تقویت دیپلماسی نفتی ایران در بغداد

سومین مقصد خارجی وزیر نفت در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ کشور عراق بود که به‌منظور تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف انرژی انجام شد. دو کشور برای تمدید صادرات گاز ایران به عراق تا پنج سال آینده در این سفر به توافق رسیدند.

تحول در روابط نفتی ایران و روسیه

نخستین نشست مشترک روسیه و ایران با حضور الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، جواد اوجی، وزیر نفت ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد. در این نشست پیگیری محورهای همکاری دو کشور در زمینه انرژی و بررسی تفاهم‌های پیشین، حل و رفع موانع موجود برای اجرایی‌شدن تفاهم‌ها مورد تأکید دو طرف قرار گرفت.

ملاقات با دبیرکل اوپک

هیثم الغیص، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پنجم خردادماه ۱۴۰۲ به‌منظور ملاقات و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری و وزیر نفت وارد تهران شد و وضع بازار نفت، چشم‌انداز عرضه و تقاضا و تبادل‌نظر درباره نشست پیش‌روی اعضای اوپک و نشست وزارتی ائتلاف اوپک‌پلاس را با وزیر نفت کشورمان بررسی و در این زمینه تبادل نظر کرد.

امضای نخستین موافقت‌نامه همکاری با همسایگان در میدان‌های مشترک

وزیر نفت در ششمین دیدار دیپلماتیک خود با  وزیر نفت کشور عمان موافقت‌نامه مطالعه و همکاری میدان مشترک هنگام را امضا کرد. موافقت‌نامه مطالعه و همکاری درباره میدان مشترک هنگام (با نام عمانی بخاء غربی) در جریان سفر «هیثم بن طارق آل سعید»، سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران هفتم خردادماه امضا شد.

مذاکرات فشرده برای واردات گاز از ترکمنستان

پس از آنکه دولت سیزدهم اصل بدهی ایران به کشور ترکمنستان بابت واردات گاز را که مربوط به دولت گذشته بود پرداخت کرد، وزیر نفت، نهم خردادماه ۱۴۰۲ با باتیر آمانوف، رئیس کنسرسیوم دولتی ترکمن‌گاز در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت مذاکرات فشرده برای امضای قراردادی به‌منظور واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز را آغاز کرد.

نخستین قرارداد ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی در آمریکای لاتین

وزیر نفت ۲۲ خردادماه به‌منظور تقویت همکاری‌های انرژی برای بار دوم و در هشتمین دیدار خود به همراه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به ونزوئلا رفت؛ تفاهم‌نامه تعمیرات اساسی و راه‌اندازی پالایشگاه‌های ازکارافتاده ونزوئلا، قرارداد تعمیرات اساسی یکی از مجتمع‌های پتروشیمی (تولید آمونیاک) ونزوئلا، نخستین قرارداد ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور در ونزوئلا برای نوسازی و روزآمد کردن ایستگاه‌ها و تأسیسات تقویت فشار و انتقال گاز و قرارداد ارتقا و بهسازی پایانه صادراتی «خوزه» ونزوئلا در این سفر امضا شد.

نهمین دیدار با رقیب قدیمی

وزیر نفت ۱۴ تیرماه سال ۱۴۰۲ در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک با عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان در وین دیدار و مذاکرات فشرده کرد. شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت خام، آینده بازار نفت، تصمیم‌های کنونی و مورد نیاز برای آینده و چشم‌انداز قیمت‌ نفت خام از جمله موارد بحث و تبادل‌نظر بود.

همکاری‌های نفتی ایران و امارات

۱۴ تیرماه وزیر نفت در حاشیه نخستین روز هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین با سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی دیدار کرد. دو طرف در این دیدار بر گسترش همکاری‌های نفتی بین دو کشور تأکید کردند؛ تجارت نفت خام، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از محورهای مذاکره بین دو طرف بود.

دیدار وزیر نفت با همتای مصری

وزیر نفت و طارق المولا، وزیر نفت و منابع معدنی مصر ۱۵ تیرماه در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک دیدار و گفت‌وگو کردند. همکاری‌های دوجانبه و مبادلات در حوزه تجارت انرژی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از محورها مذاکرات دو طرف در حاشیه این رویداد بین‌المللی در وین بود.

دیدار ویر نفت با دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف

وزیر نفت ایران و دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز طی دیداری در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک درباره تحولات بازارهای گاز جهان گفت‌وگو کردند. دو طرف در این دیدار درباره آینده بازارهای گاز جهان، سرمایه‌گذاری‌ها، پیش‌بینی قیمت و همگرایی کشورهای صادرکننده گاز در بازار گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

سیزدهمین دیدار در ایستگاه بورکینافاسو

وزیر نفت در دیدار با اولویا روامبا، وزیر خارجه بورکینافاسو بر آمادگی ایران برای ساخت پالایشگاه نفت و صدور خدمات مهندسی به این کشور تأکید کرد. ایران در دولت مردمی سیزدهم ملاقات‌ها و مذاکرات مطلوبی را با بعضی کشورهای آفریقایی آغاز کرده که یکی از این کشورها بورکینافاسو است.

چهاردهمین دیدار نفتی در سفارت عربستان در تهران

وزیر نفت در دیدار با سفیر عربستان بر نقش محوری صنعت نفت در تقویت منافع مشترک اقتصادی ایران و عربستان تأکید کرد. ایران و عربستان دو قدرت بزرگ منطقه‌ای به‌شمار می‌آیند که همکاری آنها در گسترش امنیت، رونق اقتصادی و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام و شکل‌دهی به همکاری‌های بین‌المللی و انرژی اثرگذار خواهد بود و در این راه صنعت نفت می‌تواند نقش محوری در تقویت منافع مشترک اقتصادی دو ملت ایفا کند.

دیدار وزیر نفت با وزیر صنایع بلاروس

الکساندر راگوژنیک، وزیر صنایع جمهوری بلاروس که ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ برای حضور در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران با بلاروس به تهران سفر کرده بود در ساختمان مرکزی وزارت نفت با جواد اوجی، وزیر نفت دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار بر توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی تأکید کردند.

شانزدهمین دیدار نفتی وزیر نفت در روسیه

۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ وزیر نفت برای شرکت در هفته انرژی روسیه و سخنرانی در روز دوم این رویداد راهی مسکو شد. اوجی افق‌های تازه همکاری ایران و روسیه را در دیدار با الکساندر نواک طرح‌ریزی و در دیدار با الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم، چشم‌انداز تقویت تبادلات انرژی ایران و روسیه و ایجاد کریدور گازی دو طرف از طریق کشورهای همسایه را در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای مثبت توصیف کرد.

هفدهمین دیدار وزیر نفت با همتای سوری

وزیران نفت ایران و سوریه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ در حاشیه مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» در مسکو دیدار و ضمن بررسی مسائل منطقه‌ای و تحولات بازار انرژی، بر تقویت همکاری‌ها در این عرصه تأکید کردند.
پیگیری توافق‌های سفر اردیبهشت‌ماه سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه دستور کار این دیدار بود.

امضای سند همکاری‌های با بلاروس در هجدهمین دیدار نفتی

جواد اوجی، وزیر نفت و آندری ریباکوف، مدیرعامل شرکت دولتی «بل‌نفت‌خیم» بلاروس  ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ در حاشیه دیدار محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری با رومان گولاوچنکو، نخست‌وزیر بلاروس در شهر مینسک تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. در این تفاهم‌نامه درباره صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی تجهیزات نفت، محصولات پتروشیمی مورد نیاز بلاروس، ایجاد همکاری‌ها در زمینه‌های مربوط به فناوری و تهاتر گفت‌وگو شد که در آینده نزدیک این تفاهم‌نامه اجرایی می‌شود.

نوزدهمین دیدار نفتی در ایستگاه بیشکک

سوم آبان‌ماه ۱۴۰۲ وزیر نفت به‌منظور حضور در بیست‌ودومین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای به همراه معاون اول رئیس‌جمهوری عازم قرقیزستان شد. وی با همتای قرقیزستانی خود برای اجرای طرح‌های تفاهم‌نامه امضا کرد. توافق‌های مهم دیگری برای توسعه همکاری‌های اقتصادی از جمله کمک به راه‌اندازی پالایشگاه، خرید و فروش قیر حاصل شد.

بیستمین دیدار نفتی برای تقویت روابط با بغداد در حوزه انرژی

تقویت روابط دوجانبه تهران - بغداد در حوزه انرژی در دیدار وزیران نفت ایران و برق عراق تأکید شد. جواد اوجی ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ در دیدار با زیادعلی فاضل، وزیر برق عراق و عادل کریم، معاون وزیر برق این کشور در امور تولید در زمینه همکاری‌ها در حوزه انرژی و به‌ویژه صادرات گاز گفت‌وگو کردند. جواد اوجی اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ در سفر به عراق با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور دیدار و بر توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی تأکید کرده بود. در این دیدار محورهای همکاری دوجانبه در زمینه میدان‌های مشترک نفتی، صادرات خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های آموزشی به تفضیل بررسی و تصمیم‌هایی راهگشا برای اجرای تفاهم‌های دوجانبه در بخش نفت گرفته شد. در جریان این ملاقات، تفاهم‌نامه همکاری دو کشور در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی بین وزیر نفت ایران و حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق امضا شد.

بیست‌ویکمین دیدار وزیر نفت با مقام‌های روس‌

۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ با هدف شتاب‌بخشی به توسعه روابط انرژی با روسیه اوجی به همراه رئیسی راهی مسکو شد تا چهارمین سفر وزیر نفت به روسیه رقم بخورد. در این سفر یک روزه رایزنی درباره مسائل دوجانبه از جمله همکاری‌های اقتصادی و گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اصلی‌ترین دستور کار رئیس‌جمهوری بود.

دیدار وزیر نفت با وزیر امور خارجه نیکاراگوئه

چهارم دی‌ماه سال ۱۴۰۲ وزیر نفت در دیدار با دنیس مونکادا، وزیر خارجه نیکاراگوئه از آمادگی ایران برای صدور فرآورده‌های نفتی و خدمات فنی مهندسی به این کشور خبر داد و گفت: در سفر اخیر خود به نیکاراگوئه در زمینه تأمین سوخت و فرآورده‌های نفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی مذاکرات خوبی با وزیر انرژی این کشور آمریکای مرکزی انجام شد.

توافق آموزشی با عراق در بیست‌وسومین دیدار خارجی اوجی

ششم دی‌ماه ۱۴۰۲ اوجی در دیدار با حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه انرژی به نفع ملت‌های ایران و عراق است، گفت: دو کشور می‌توانند پروژه‌های مشترک زیادی در این زمینه با یکدیگر داشته باشند تا منافع دو کشور به‌خوبی تأمین شود. در حاشیه این دیدار تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های نفت ایران و عراق در حوزه آموزش امضا شد.

تأکید بر توسعه همکاری‌ با ترکمنستان در بیست‌وچهارمین دیدار بین‌المللی نفتی

۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ وزیر نفت در سفری دو روزه به عشق‌آباد با رئیس‌جمهوری ترکمنستان و مقام‌های عالی‌رتبه این کشور به‌منظور افزایش همکاری‌ها در زمینه تجارت گاز و صادرات فرآورده‌های نفتی و خدمات فنی مهندسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

امضای سند همکاری تهران و آنکارا در حوزه انرژی در بیست‌وپنجمین دیدار دیپلماتیک نفتی

اواخر دی‌ماه سال ۱۴۰۲ وزیر نفت به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با وزیر انرژی ترکیه و برخی مذاکرات نفتی به ترکیه سفر کرد. جواد اوجی به‌منظور مذاکره بر سر محورهای همکاری‌های تهران و آنکارا در حوزه انرژی به‌ویژه تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه، آغاز مذاکرات برای افزایش صادرات گاز، صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران به این کشور همسایه، سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در صنعت نفت ایران و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران راهی آنکارا شد و با آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر اوجی و آلپ ارسلان بیرقدار در حضور رؤسای جمهوری دو کشور یک سند همکاری در حوزه انرژی امضا کردند.

سفر وزیر نفت به ونزوئلا

۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ وزیر نفت به‌منظور دیدار با پدرو تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور راهی کاراکاس شد. صدور خدمات فنی مهندسی، پیگیری پالایشگاه‌های فراسرزمینی، تعمیرات پالایشگاه‌ها، بازارسازی برای بخش خصوصی صنعت نفت ایران به‌خصوص در زمینه پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و انرژی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات وزیر نفت کشورمان با مقام‌های ونزوئلا بود.

دیدار وزیر نفت با معاون نخست‌وزیر روسیه

نهم اسفندماه ۱۴۰۲ هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در تهران برگزار شد. وزیر نفت و همکارانش در این نشست مذاکرات خوبی با شرکت‌های توانمند روسیه انجام دادند و چهار سند همکاری دوجانبه با روس‌ها در زمینه نفت و گاز امضا شد.

دیدار بیست‌وهشتم با روس‌ها در الجزایر

دهم اسفندماه ۱۴۰۲ وزیر نفت بلافاصله پس از اتمام نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با روسیه برای همراهی رئیس‌جمهوری در نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف عازم الجزیره شد. ایران به‌عنوان رئیس نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در سال ۲۰۲۴ میزبان بیست‌وششمین اجلاس سالانه وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو در تهران خواهد بود. این تصمیم یکی از نتایج نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر به‌شمار می‌آید.

 اوجی در حاشیه این نشست با نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد و در این نشست با حضور نمایندگان شرکت‌های روس از جمله زاروبژنفت و گازپروم هم حضور داشتند. ایجاد قطب گازی در قالب پیمان شانگهای در منطقه اوراسیا، همچنین توسعه میدان‌های نفت و گاز، روند پیگیری و اجرای قراردادهای موجود و رفع چالش‌های آنها از مسائلی بود که در این نشست بحث و بررسی شد. افزون بر این در این نشست مذاکرات مطلوبی درباره امضای قراردادهای تازه به‌منظور توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های روس انجام و توافق‌هایی محقق شد.

مذاکره با دبیرکل اوپک در دیدار بیست‌ونهم نفتی

وزیر نفت در حاشیه هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر با هیثم الغیص، دبیرکل اوپک دیدار و درباره شرایط بازارهای جهانی نفت خام مذاکره و تبادل‌نظر کرد. عوامل مؤثر بر بازار نفت و نقش نفت بر بودجه کشورهای عضو اوپک، همچنین پیش‌بینی قیمت نفت برای سه‌ماهه‌های دوم، سوم و چهارم سال جاری میلادی از محورهای مذاکره دوجانبه بود.

دیدار نفتی سی‌ام با همتای ونزوئلایی

وزیران نفت ایران و ونزوئلا در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر با هم دیدار و بر تعمیق همکاری‌های دوجانبه در صنعت نفت تأکید کردند. در این دیدار، دو طرف درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو و بر پیگیری قراردادهای امضاشده تأکید کردند، همچنین موانع موجود در اجرای قراردادهای دو کشور بررسی و پیشرفت قراردادها رضایت‌بخش اعلام شد.

دیدار وزیر نفت با دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف

راه‌اندازی پژوهشگاه مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برای به اشتراک‌گذاری فناوری و خدمات فنی مهندسی و فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان برای اعضا از محورهای مذاکرات جواد اوجی، وزیر نفت با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر به‌شمار می‌آید.

مذاکره با وزیر نفت عراق در الجزایر

جواد اوجی و حیان عبدالغنی عبدالزهرا در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر درباره روابط نفتی دو کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر و توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک و تجارت گاز و فرآورده بین ایران و عراق را بررسی کردند.

اعلام آمادگی برای صادرات خدمات فنی‌ - مهندسی به آنگولا

جواد اوجی در حاشیه هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر با دیامانتینو آزودو، وزیر نفت آنگولا دیدار کرد و از توانمندی ایران در تولید گاز و خدمات فنی مهندسی گفت.

امضای سند همکاری نفتی در الجزایر

۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ یک روز بعد از اتمام هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر وزیر نفت کشورمان و وزیر انرژی الجزایر در حضور رؤسای‌ جمهوری دو کشور در حوزه نفت و گاز سند همکاری امضا کردند. صدور خدمات فنی مهندسی، پیگیری پالایشگاه‌های فراسرزمینی، تعمیرات پالایشگاه‌ها، بازارسازی برای بخش خصوصی صنعت نفت ایران به خصوص در زمینه پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و انرژی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات جواد اوجی و محمد عرقاب بود.

اعلام آمادگی صدور خدمات فنی و مهندسی به ازبکستان در ایستگاه سی‌وپنجم

۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲ وزیر نفت در دیدار با جورابیک میرزا محموداف، وزیر انرژی ازبکستان با تشریح توانمندی‌های صنعت نفت ایران گفت: هم‌اکنون این صنعت خودکفاست و همه میدان‌های نفت و گاز ایران از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه می‌یابد، از این رو ما آمادگی لازم را برای صدور خدمات فنی و مهندسی به ازبکستان داریم.

کد خبر 639195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =