روسیه تولید نفت را در سه ماه دوم ۲۰۲۴ کاهش می‌دهد

معاون نخست‌وزیر روسیه از تصمیم این کشور برای کاهش تولید نفت در سه ماه دوم سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر نواک روز جمعه (دهم فروردین‌ماه) اعلام کرد روسیه تصمیم دارد به‌منظور کاهش برابر تولید نفت با دیگر تولیدکنندگان عضو اوپک‌پلاس، به جای تمرکز بر کاهش صادرات، تولید نفت خود را در سه ماه دوم سال جاری میلادی کاهش دهد.

روسیه اوایل ماه جاری اعلام کرده بود که با هماهنگی بعضی از تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس)، تولید و صادرات نفت خود را در سه ماه دوم سال جاری میلادی روزانه ۴۷۱ هزار بشکه دیگر کاهش خواهد داد.

نواک همچنین به خبرنگاران گفت که شرکت‌های نفتی روسیه به نسبت سهم خود از کل تولید نفت این کشور، تولید خود را کاهش خواهند داد.

روسیه همچنین در نظر دارد برنامه کاهش تدریجی صادرات نفت خود را تعدیل کند. این کشور در ماه آوریل تولید روزانه نفت خود را ۳۵۰ هزار بشکه دیگر و صادرات نفت خود را ۱۲۱ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. روسیه در ماه مه نیز تولید روزانه نفت خود را ۴۰۰ هزار بشکه دیگر و صادرات روزانه نفت خود را ۷۱ هزار بشکه دیگر پایین می‌آورد. برنامه مسکو برای کاهش بیشتر در ماه ژوئن نیز شامل تولید نفت خواهد بود.

روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان به‌شمار می‌رود، افزون بر تعهد پیشین خود برای کاهش تولید به‌همراه دیگر اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس، صادرات نفت خام و سوخت خود را در سه ماه نخست امسال در مجموع روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داده است.

تصمیم روسیه برای کاهش بیشتر تولید نفت به جای صادرات آن اقدامی غیرمنتظره به‌شمار می‌آید.

بانک جی‌پی مورگان آمریکا که اوایل ماه جاری اقدام روسیه را تغییری شگفت‌انگیز در راهبرد این کشور خوانده بود، گفت چنانچه روسیه به وعده کاهش تولید نفت خود عمل کند، تولید نفت خام این کشور تا ماه ژوئن به ۹ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد که با تولید عربستان سعودی مطابقت دارد.

روسیه هم‌اکنون حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز تولید می‌کند.

به گفته نواک: این اقدام (کاهش بیشتر تولید) به این دلیل صورت می‌گیرد تا همه کشورها به‌طور مساوی (به کاهش تولید بر اساس توافق اوپک‌پلاس) کمک کنند.

وی افزود: همانطور که به یاد دارید، ما (تولید) را مانند دیگر کشورها بر اساس حجم یا درصد کاهش ندادیم. ما صادرات را کاهش دادیم، اکنون زمان آن رسیده است که به جای صادرات، تولید را کاهش دهیم.

منابع صنعتی روز دوشنبه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند: دولت روسیه به شرکت‌ها دستور داده است تولید نفت خود را در سه ماه دوم کاهش دهند تا مطابق با تعهدهایش به اوپک پلاس، تا پایان ماه ژوئن به هدف تولید ۹ میلیون بشکه در روز دست یابد.

کد خبر 639395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =