به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محمد مقاره با اشاره به تغییرات نوزدهمین دوره نمایشگاه ایرانپلاست اظهار کرد: نمایشگاه ایرانپلاست همواره با هدف توسعه بازار و ایجاد فرصتهای تجاری با شعار کسبوکار جهانی برگزار میشود اما در دوره جدید برای نخستینبار سیاستگذاری از اجرا جدا شد و شورای سیاستگذاری با حضور تشکلها و انجمنها شکل گرفت و در تصمیمگیریها نقشآفرینی کرد، همچنین در بخش اجرایی نیز مدیریت روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مسئولیت کامل را بهعهده گرفت و با همکاری مشاور و پیمانکار اجرایی امور را پیش برد.
وی با اشاره به اینکه بخشی از جانمایی به انجمنها سپرده شد تا این جانمایی بر اساس شاخصهایی مانند سابقه حضور، توان صادراتی و ظرفیت تولید اولویتبندی شوند و بخش دیگر نیز از طریق سامانه آنلاین انجام شد، افزود: این اقدام سبب شفافسازی کل فرآیند شد و این امکان را فراهم آورد تا همه بتوانند آن را مشاهده کنند.
چینیها؛ بیشترین سهم مشارکت خارجی
مدیر نمایشگاه ایرانپلاست درباره مشارکت حضور در نمایشگاه نوزدهم گفت: امسال در مجموع ۹۵۰ شرکت برای فضایی حدود ۷۵ هزار مترمربع درخواست دادند، اما ظرفیت واقعی سالنهای سرپوشیده ۳۴ هزار مترمربع و فضای باز، حدود ۳ هزار مترمربع است و نهایتاً بیش از ۷۰۰ شرکت ایرانی جانمایی شدند، همچنین در بخش خارجی حدود ۱۲۵۰ مترمربع به شرکتها اختصاص یافت که این متراژ نسبت به پارسال که بیش از ۳ هزار مترمربع بود، کاهش یافته است، اما همچنان شرکتهای چینی بیشترین سهم را در میان مشارکتکنندگان خارجی دارند.
مقاره درباره تمهیدات ویژه برای شرکتهای دانشبنیان گفت: شرکتهای دانشبنیان جداگانه تفکیک نشدند، زیرا بخش بزرگی از مشارکتکنندگان دانشبنیان هستند. با این حال برای معرفی بهتر دستاوردهای نوین، در سالنها فضای ویژهای برای نشستها و کارگاههای تخصصی در نظر گرفته شد و در چهار روز نمایشگاه بیش از ۴۰ نشست آموزشی برگزار میشود که آخرین فناوریها و رویکردهای علمی حوزه پلیمر، ماشینآلات و محصولات نهایی را پوشش میدهد. برای جلوگیری از مزاحمت در سالنها نیز از تجهیزات صوتی و هدفون استفاده شده است.
وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۵، بخش نمایشگاه مجازی فعال بود، اما جذابیت چندانی نداشت، بیان کرد: امسال تحول بزرگی ایجاد شد و هر شرکت صفحهای اختصاصی در سایت نمایشگاه دارد که اطلاعات و محصولاتش در آن درج شده و قابل جستوجو است و بازدیدکنندگان میتوانند از این طریق شرکتها را پیدا کرده، قرار ملاقات تنظیم کنند و حتی از امکان گفتوگوی آنلاین بهرهمند شوند که این قابلیت بعد از نمایشگاه هم فعال خواهد بود. همچنین امکان پخش زنده برای غرفهها نیز فراهم شده تا شرکتها بتوانند کارگاهها، نشستها یا معرفی محصولات خود را بهصورت زنده پخش کنند.
ایرانپلاست فرصتی منحصر به فرد برای شرکتهای کوچکتر
مقاره درباره شفافیت مالی و نحوه جانمایی غرفهها اظهار کرد: امسال کل فرآیند بهصورت الکترونیکی انجام شد و تنها پنج دقیقه پس از باز شدن سامانه، سالنها تکمیل شدند و بخشی از جانمایی نیز به انجمنها واگذار شد تا جایگاه شرکتهای باسابقه و صادراتی مشخص شود. تمام مراحل از ثبتنام و پرداخت هزینهها تا دریافت مجوز غرفهداری الکترونیکی بود و فقط یکبار مراجعه حضوری برای تحویل مدارک لازم بود.
وی با اشاره به اینکه حتی فاکتور رسمی و کارت غرفهداری نیز از طریق سامانه صادر شد، افزود: همه شرکتها در پایان موظف به تکمیل نظرسنجی الکترونیکی شدند که این تغییرات افزون بر حذف رانت، سبب افزایش رضایت مشارکتکنندگان شد. ابزار اصلی ما همین نظرسنجی الکترونیکی است و این فرم جزئیات مربوط به کیفیت خدمات اجرایی و اثرگذاری نشستهای تجاری را در بر میگیرد و نتایج آن تصویری دقیق از میزان موفقیت نمایشگاه ارائه میدهد.
مدیر نمایشگاه ایرانپلاست با تأکید بر اینکه این نمایشگاه نهتنها یک رویداد اقتصادی، بلکه ابزاری برای ارتقای جایگاه بینالمللی ایران است، گفت: شرکتهای بزرگ پتروشیمی کانالهای بازاریابی بینالمللی خود را دارند، اما ایرانپلاست فرصتی منحصر به فرد برای شرکتهای کوچکتر است که امکان حضور در رویدادهای خارجی را ندارند، همچنین از منظر دیپلماسی اقتصادی نیز این رویداد اهمیت دارد، زیرا حضور هیئتهای خارجی افزون بر تقویت مبادلات اقتصادی، به امنیت سیاسی هم کمک میکند چراکه وقتی نمایندگان کشورهای مختلف در ایران حضور دارند، منافعشان با کشور ما گره میخورد و این خود یک عامل بازدارنده محسوب میشود.
نظر شما