ساعت 9 صبح روز پنجشنبه، بالگرد شرکت هلیکوپتری ایران وابسته به شرکت ملی نفت ایران به وسیله خلبان رنجبر به همراه «علیرضا شادمهر و حسین قاسمی» کمک پروازان خود به منظور انجام مطالعات ژئوفیزیک به مقصد شهر گل گهر از شیراز به حرکت در می آید و تنها پس از 15 دقیقه از زمان آغاز پرواز، ارتباط آن با مرکز قطع میشود که پس از پیگیریهای متعدد سه بالگرد دیگر، ساعت 15و ۳۰ دقیقه از طریق اطلاعات مردمی مشخص میشود که بالگرد یادشده در دریاچه نمک شیراز (مهارلو) سقوط کرده است و به گفته دبیر ستاد حوادث پیش بینی نشده استان فارس، پس از وقوع حادثه، امدادگران اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر، ستاد حوادث پیش بینی نشده و فرمانداری شیراز به محل اعزام شدند.
این حادثه به اینجا ختم نمی شود، زیرا دو روز پس از این حادثه (شنبه بیست و هشتم بهمن)، بالگرد دیگری در ساعت 10 و ۴۰ دقیقه با سرنشینان خود، خلبان اسرافیل دولتخواه و محمدباقر فرهام کمک پرواز، برای بیرون آوردن اجساد کشته شدگان، همچنین جمع آوری قطعاتی از بالگرد سقوط کرده و بررسی علت سقوط آن، به منطقه اعزام میشود و موفق به یافتن اجساد کشته شدگان و بخشی از قطعات بالگرد و انتقال آنها به شیراز میشود، اما از آنجا که قطعات جمع آوری شده بالگرد سقوط کرده نمی توانست گویای علت سقوط آن باشد، بی اطلاع از آن که قرار است جان سرنشینان خود را در راه آگاهی یافتن از حقایق از دست بدهد، بار دیگر به منطقه فرستاده میشود تا با جمع آوری دیگر قطعات بالگرد، نقش خود را در کمک به دریافت علت سقوط بالگرد نخست ایفا کند، اما دیری نمی گذرد که بالگرد دوم نیز طعمه «مهارلو» میشود.
گویا این منطقه با برخورداری از وضعیت خاص جغرافیایی، در ده ساله گذشته توانسته است 8 پرنده هوایی را در قعر خود فرو برد. البته حوادث یاد شده، منحصر به ده سال گذشته نمی شود، بلکه پیش از پیروزی انقلاب نیز، این دریاچه کشتگان هوایی دیگری داشته است.
هم اکنون کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری مشغول بررسی این منطقه و شرایط خاص آن هستند تا در صورت لزوم، هرگونه پرواز در حریم این دریاچه را ممنوع یا با صدور اطلاعیهای، شرایط خاصی را برای پرواز روی این دریاچه تعریف کنند.
یکی از مسئولان شرکت هلیکوپتری ایران که عمده پروازهای آن به مناطق نفتی صعب العبور کوهستانی و یا سکوهای نفتی در خلیج فارس انجام میشود، گفت: پروازهای این سازمان تابع قوانین سازمان هواپیمایی کشوری است و تاکنون محدودیت قانونی برای پرواز در منطقه مهارلو، اعلام نشده است و چنانچه قانونی مبنی بر منع پرواز در حریم دریاچه مهارلو اعلام شود، از آن تبعیت می کنیم.
وی افزود: کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری با برگزاری جلسه های متعدد با شرکت هلیکوپتری ایران، در حال جمع آوری اطلاعات و بررسی علت حادثه هستند.
این مقام مسئول با تاکید بر این که دو بالگرد سقوط کرده، درسال 2003 میلادی خریداری شده بودند، گفت: این بالگردها از فناوری بالایی برخوردار بودند.
وی عمق متوسط دریاچه مهارلو را 5/1 متر اعلام کرد و افزود: تا کنون اجساد سه سرنشین بالگرد اول به شیراز منتقل شده اند و پس از انجام کالبد شکافی، در یکی دو روز آینده مراسم تدفین آنها انجام میشود، همچنین اجساد دو سرنشین بالگرد دوم نیز با قایق به شیراز منتقل و مراسم تدفین یکی از اجساد امروز انجام شد و جسد دیگر نیز امشب به اصفهان فرستاده میشود.
در سال های اخیر، سقوط هواپیما و بالگرد و از دست دادن جان برخی از کارکنان فداکار و میهن دوست کشورمان، روند فزونی به خود گرفته و امید است پیش از عادی شدن وقوع این قبیل حوادث، تدبیری جدی برای جلوگیری از تکرار وقوع آنها اندیشیده شود.
نظر شما