شانا _ گروه عکس: شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق هشت درصد ذخایر گازی کل کشور و 17 درصد ذخایر گازی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران را داراست. گاز تولیدی این شرکت پس از تصفیه در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد به استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران (پس از تامین خوراک پتروشیمی خراسان و سوخت نیروگاه نکا) و بخشی از استان سمنان ارسال می‌شود. این شرکت با تامین گاز مصرفی این استان‌ها نقش مهمی در راستای شکوفائی اقتصاد کشور دارد.

عکس:سید حسن حسینی 

نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 10

شرکت بهره برداری نفت وگاز شرق یکی از شرکت های تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که مسئولیت تولید، تفکیک اولیه، انتقال و تزریق گاز  را در شمال شرق کشور به‌عهده دارد.

نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 22

 میدان گازی گنبدلی در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس و در نزدیکی مرز ترکمنستان و منطقه عملیاتی خانگیران با وسعت ۲۵ کیلومتر در ۷۵ کیلومتر، در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر مرزی سرخس واقع شده است.

 نمایی از یک دکل حفاری در منطقه عملیاتی خانگیران


نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 9

شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق به عنوان یکی از سه شرکت تابع شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افزون بر تامین نیاز نیروگاه نکا و پتروشیمی بجنورد، گاز مورد نیاز استان‎های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان را تامین می‎کند.

نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 8

شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق دارای قریب به 8 درصد ذخایر گازی کل کشور و 17 درصد ذخایر گازی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است.

نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 7
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 6
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 5
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 4

میدان خانگیران دارای مخازن گازی مجزای مزدوران، شوریجه بی و شوریجه دی است که این مخازن در دشت‎ها و تپه‎ماهورهای جنوبی و غربی مجاور شهرستان سرخس واقع شده‌اند.

نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 3

در اختیار داشتن مخزن بزرگ مزدوران که به دلیل وجود گاز ترش با ۳,۶ درصد H۲S و ۶.۵ درصد CO۲ از مخازن نادر گازی در جهان به شمار می‎رود.

 
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 2
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 1

گاز تولیدی این شرکت پس از تصفیه در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد به استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران (پس از تامین خوراک پتروشیمی خراسان و سوخت نیروگاه نکا) و بخشی از استان سمنان ارسال می‌شود.

نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 29
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 27

هم‎اکنون روزانه حدود ۱,۷ میلیون مترمکعب گاز از مخزن شوریجه بی برداشت می‎شود.

نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 26
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 23

در هشت ماه نخست امسال، روزانه به‌طور میانگین بیش از ۹ میلیون مترمکعب گاز به این مخزن تزریق شده و هم‌اکنون برداشت روزانه گاز تا ۱۴ میلیون مترمکعب هم از این مخزن امکان‎پذیر است.
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 21
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 20
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 19

بیشتر گازی که به همت کارکنان این شرکت تولید می‎شود، گاز ترش، سمی و خورنده مخزن مزدوران است که افزون بر مخاطرات احتمالی ناشی از نشت آن که عواقب جبران‎ناپذیری به همراه خواهد داشت.
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 18
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 17
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 16

این شرکت هم‌اکنون با بهره‎مندی از ۶۳ حلقه چاه، از ظرفیت تولید روزانه بیش از ۶۲ میلیون مترمکعب گاز برخوردار است و در ۹ ماهه امسال، روزانه به‌طور میانگین بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب گاز تولید کرده است.
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 15
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 14

   حوزه فعالیت این شرکت هم‌اکنون استان خراسان رضوی و ستاد مرکزی آن در مشهد مقدس قرار دارد. تولید گاز و میعانات گازی از میدان خانگیران (مخازن مزدوران، شوریجه B و D) و میدان مشترک مرزی گنبدلی در شهرستان سرخس، از مهمترین فعالیت‌های شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق است.

نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 13
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 12
نفت وگاز شرق ،خانگیران،تولید نفت و گاز 11

منطقه خانگیران 2ابوالحسن محمدی، مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق می‎گوید: «این شرکت هم‌اکنون با بهره‎مندی از ۶۳ حلقه چاه، از ظرفیت تولید روزانه بیش از ۶۲ میلیون مترمکعب گاز برخوردار است و در ۹ ماهه امسال، روزانه به‌طور میانگین بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب گاز تولید کرده است.»
منطقه خانگیران 1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =