فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان این که فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در روزهای آینده به‌طور رسمی با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود، گفت: فاز سوم این پالایشگاه نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، سردار عبادلله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، عصر امروز (دوشنبه، 17 اردیبهشت ماه) درحاشیه دومین روز از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در سال 96 با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید، یادآور شد: با افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره، در مجموع 6 میلیارد لیتر فرآورده در این پالایشگاه تولید شده است که 2 میلیارد و 500 تا 3 میلیارد لیتر از این میزان بنزین بوده است.

وی با بیان این که تولید از فاز دوم این پالایشگاه نیز از اسفندماه سال 96 آغاز شد، اظهارکرد: این فاز طی روزهای آینده با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری به صورت رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، با اجرای این فاز (دوم) مجموع بنزین تولیدی 2 فاز در پالایشگاه ستاره به روزانه 22 میلیون لیتر در روز رسید، ضمن این که مجموع خوراک ورودی به پالایشگاه نیز 240 هزار بشکه در روز شد.

عبداللهی تصریح کرد: همچنین واحد تقطیر فاز سوم پالایشگاه نیز طی روزهای آینده افتتاح می‌شود.

وی با بیان این که فاز سوم پالایشگاه ستاره نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: با ورود این فاز قادر خواهیم بود روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی فرآورش کنیم. با  بهره‌برداری از این فاز، ایران در تولید بنزین به خودکفایی برسد.

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، 70 درصد تجهیزات به کار رفته در ساخت پالایشگاه ستاره سفارش ساخت داخل است.

وی درباره تمایل قرارگاه برای حضور در کشورهای همسایه نیز اظهارکرد: یکی از اهداف قرارگاه یا دیگر شرکت‌های ایرانی صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه است که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز در این زمینه آمادگی فعالیت دارد، ضمن این که اجرای دو پروژه ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عراق را در خاک این کشور اجرا کرده و هم اکنون گاز ایران به بغداد صادر می‌شود.

اجرای 10 پروژه نفتی به ارزش 100 هزار میلیارد تومان

عبداللهی همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را با دیگر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نفت خوب توصیف کرد و گفت: در سایه این همکاری 10 پروژه نفتی به ارزش 100 هزار میلیارد تومان در بخش نفت درحال اجراست که حاکی از همکاری خوب قرارگاه سازندگی خاتم و وزارت نفت است.

وی با اشاره به فازهای 13، 22 تا 24 پارس جنوبی از سوی قرارگاه افزود: با اجرای این ابرپروژه‌ها نزدیک به 104 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید گاز ایران اضافه می‌شود.

عبداللهی ساخت 10 سکوی گازی فازهای 13، 22 تا 24 و 17 و 18 پارس جنوبی را از دیگر اقدام‌های قرارگاه در سال 96 اعلام کرد و افزود: هم اکنون این سکوها دارای پیشرفت 90 تا 93 درصدی هستند که تا 5 ماه آینده همه سکوها حمل خواهند شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان این که از سرمایه‌گذار خارجی استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: منتها در بخش‌هایی که دارای دانش فنی بوده و ساخت کالاها در کشور بومی شده است می‌توانیم از بخش داخلی استفاده کنیم.

وی با بیان این که ما توانستیم در دوران تحریم‌ها یکی از پیچیده‌ترین پالایشگاه‌های جهان (ستاره خلیج فارس) را بسازیم، ادامه داد: اگرچه تحریم‌ها بر روند اجرای کارها تاثیر داشته‌اند منتها ما نباید در مقابل تحریم‌ها تسلیم شویم، زیرا ایران یکی از کشورهای قدرتمند در زمینه منابع انرژی  است.

کد خبر 282622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =