انتقال گاز کیش به عسلویه محور مذاکرات هلدینگ غدیر و شرکت ملی نفت

مدیرعامل شرکت اکتشاف و تولید غدیر گفت: شرکت ملی نفت ایران هم اکنون آمادگی لازم را برای واگذاری طرح انتقال گاز کیش به عسلویه به این شرکت دارد.

عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با یادآوری تکمیل مراحل حفاری تکمیلی 14 حلقه چاه میدان گازی کیش اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران هم اکنون این آمادگی را دارد تا پروژه انتقال گاز این میدان از طریق یک خط لوله 32 اینچی به عسلویه را به شرکت اکتشاف و تولید غدیر واگذار کند، بر اساس مذاکرات انجام شده، تا پایان خردادماه باید پیشنهاد فنی و مالی خود را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کنیم.

وی با تاکید بر این که احتمال واگذاری پروژه انتقال گاز میدان کیش به عسلویه به شرکت غدیر بسیار زیاد است، گفت: طبق قانون می‌توانیم هزینه خود را با فروش 50 درصد مایعات گازی حاصل از توسعه این میدان برداشت کنیم.

مدیرعامل شرکت اکتشاف و تولید غدیر حداکثر سرمایه مورد نیاز برای پروژه انتقال گاز میدان کیش به عسلویه را 400 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: برای این پروژه فاینانسور مناسبی برای خرید لوله و بخش‌های دیگر در اختیار داریم.

وی با بیان این که افزایش شمار شرکتهای اکتشاف و تولید به شرط وجود پروژه نه تنها مشکلی ندارد، بلکه خیلی هم روند مطلوبی است، گفت: به نظر می‌رسد سرانجام پس از چند سال از میان شرکتهای موجود آنهایی باقی خواهند ماند که واقعا ظرفیت فعالیت‌های E&P را دارند.

حسین‌نژاد با اشاره به توانایی بالای هلدینگ غدیر در تامین منابع مالی پروژههای صنعت نفت گفت: ما سعی می کنیم ضمن استفاده از این امکان، از منابع خارجی بهره ببریم، در شرایط کنونی بین‌المللی شرکت‌ها و بانک‌های دولتی خارجی بزرگ تمایلی برای حضور در صنعت نفت ایران ندارند، اما در مقابل شرکتها و موسسه‌های خصوصی خارجی تمایل به همکاری با ایران دارند.

وی اخذ تضامین بانکی و بینالمللی را شرط حضور شرکتها و موسسات خصوصی خارجی در صنعت نفت کشورمان دانست و گفت: هم اکنون با وجود محدودیتهای بسیار راهکارهایی برای ایجاد گردش مالی و نقل و انتقال پول برای اینگونه شرکتهای خارجی در کشور وجود دارد.

کد خبر 282648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =