افزایش یارانه‌ها منوط به بالا رفتن نرخ حامل‌های انرژی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر کسی می‌خواهد بگوید که برای نمونه یارانه از 45 هزار و 500 تومان به 450 هزار تومان برسد، اشکالی نیست، اما راهش این است که قیمت حامل‌هایی که از محل آنها می‌توان یارانه داد، گران شود. هر مقدار که این موارد گران شود، به همان میزان می‌توان یارانه را بیشتر کرد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت، امروز (سه‌شنبه، 20 آذرماه) در حاشیه امضای تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال و تولید در جمع خبرنگاران درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها گفت: این یارانه مابه‌التفاوت قیمت‌هایی است که روی سوخت، حامل‌های انرژی، آب و برق اعمال می‌شود و طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، هر مقدار که این قیمت‌ها افزایش یابد، باید 50 درصد به مردم بازگردد، 30 درصد به تولید کمک شود و 20 درصد را دولت به خزانه واریز کند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی تغییراتی در تبصره 14 قانون بودجه امسال انجام داده است، به طوری که اگر بهای برق و آب افزایش یابد، منابع آن به خود شرکت‌ها باز می‌گردد تا بتوانند با توجه به نیازها سرمایه‌گذاری کنند، ضمن این‌که قیمت تمام ‌شده آب و برق به مراتب بیشتر از رقمی است که از خانوارها دریافت می‌شود، بنابراین این طور نیست که اگر حاملی افزایش یابد به یارانه نقدی اضافه شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: آنچه باقی می‌ماند حامل‌های انرژی است که همچنان قیمت هر لیتر بنزین هزار تومان است و قیمت گازوئیل نیز تغییری نکرده که منابع جدیدی حاصل شود.

وی تصریح کرد: طبق قانون، حتی یک ریال ناشی از افزایش قیمت سوخت را شرکت ملی نفت، شرکت پالایش و پخش و نظایر آن نمی‌توانند استفاده کنند و به‌طور حتم باید به خزانه واریز شود تا در حساب خاصی مربوط به سازمان هدفمندی یارانه‌ها نگهداری کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: درست است که قیمت بنزین نسبت به دیگر کشورهای همسایه پایین‌تر است و مشکلاتی هم بابت آن وجود دارد، اما وقتی می‌خواهیم قیاس کنیم، باید سایر شاخص‌ها نیز در نظر گرفته شود و تطبیقی صورت بگیرد.

نوبخت افزود: فراموش نکنیم، هدف دولت همچنان مهار تورم است و قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند آثار روانی داشته باشد. با همه این‌ها برنامه‌ریزی همه‌جانبه و دقیق خواهیم داشت تا رعایت حال مردم را هم از نظر افزایش مصرف و قاچاق و مسائل مختلف داشته باشیم.

وی تاکید کرد: آنچه فعلا در لایحه بودجه سال آینده و تبصره 14 آن پیش‌بینی کردیم با همین ارقام حامل‌های انرژی موجود است و هیچ افزایش قیمتی دیده نشده است.

کد خبر 286185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =