موفقیت خط لوله شمال مالزی به تقاضای انرژی بستگی دارد

حجت الله غنیمی فرد، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ابراز داشت که موفقیت پروژه احداث خط لوله شمال مالزی به میزان تقاضای نفت در خاورمیانه بستگی دارد.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه از کوالالامپور، کارشناسان انرژی در آسیا با اشاره به اینکه سرعت رشد تقاضای نفت در منطقه آسیا در حال کاهش یافتن است و نگرانی هایی درباره هزینه پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله شمال مالزی وجود دارد، محتاطانه با احداث این پروژه  موافقت کردند.
حجت الله غنیمی فرد، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه کنفرانس نفت و گاز آسیا گفت: موفقیت این خط لوله به میزان تقاضای نفت خاورمیانه بستگی دارد.
وی افزود: زمانیکه ما بازار در حال رشدی برای انرژی داشتیم، احداث این خط لوله  به راحتی توجیه پذیر بود اما با اطلاعات امروز٬ ما نمی توانیم مطمئن باشیم که می توان این خط لوله را ساخت.
فریدون فشارکی نیز در حاشیه این کنفرانس به خبرگزاری فرانسه گفت: این خط لوله باعث صرفه جویی مالی می شود اما احداث آن هزینه های زیادی را نیز در بر دارد.
وی افزود: مطالعاتی باید انجام شود تا ببینیم که این پروژه واقعا اقتصادی هست یا نه.
با این وجود، فشارکی، کارشناس بازارهای انرژی آسیا-پاسفیک  و مشاور سابق نخست‌وزیر ایران٬ افزایش تقاضای انرژی در آسیا را کم اهمیت جلوه داد.
وی اضافه کرد:به جز کشور چین، با توجه به قیمت های بالاتر نفت، سرعت افزایش تقاضا برای نفت در بقیه کشورهای این منطقه در حال کاهش است.
فشارکی خاطر نشان کرد: این خط لوله با فرض افزایش تقاضای انرژی احداث می شود،اما تقاضا افزایش نخواهد یافت. این یک حقیقت است.
کن بن هنگ، مدیر اجرایی شرکت نفت سنگاپور نیز گفت: این خط لوله جایگزین خوبی برای تنگه مالاکا بود٬ اما باید نگرانی ها ناشی از هزینه های احداث این خط لوله را نیز در نظر گرفت.

مالک این پروژه، شرکت نفتی ترنس-پنینسولا مالزی، ماه گذشته اعلام کرده بود: خط لوله 300 کیلومتری (188 مایل) از شمال مالزی با تاسیسات ذخیره سازی و انتقال نفت خام از سواحل این کشور عبور خواهد کرد.

این شرکت با اشاره به اینکه این پروژه با هزینه 7 میلیارد دلاری در مدت هفت سال قابل احداث است، گفت: این پروژه با هدف انتقال نفت خاورمیانه  به شرق دور از تراکم نفتکش ها در تنگه مالاکا خواهد کاست.
شرکت نفتی ترنس-پنینسولا افزود: این خط لوله در سال 2011 عملیاتی خواهد شد و حداکثر ظرفیت ذخیره 180 میلیون بشکه در روز و توان عملیاتی معادل 6 میلیون بشکه در روز را دارد.

 

کد خبر 106938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =